Vidofner Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 Ursäkta dålig bild, kameran ville inte samarbeta. Är detta en liten xeniakolloni som börjat växa ur min LS eller är det någon stjärnpolyp? Bör jag vara rädd att den tar över akvariet och hur ska jag så fall göra mig av med den på bästa sätt? Citera
danne031 Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Lite svårt att se, växer den som helt separata pinnar eller hänger allt ihop i en tydlig matta som stjärnpolyper? Citera
Vidofner Postat 16 augusti 2013 Författare Postat 16 augusti 2013 De har en gemensam kropp om det är det du menar? Citera
Vidofner Postat 17 augusti 2013 Författare Postat 17 augusti 2013 fler bilder... Är det stjärnpolyper eller? Ska jag påbörja bekämpning? Citera
danne031 Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Jag tror inte någon kan avgöra från dina bilder ärligt talat..Jämför denna t.ex. Eller kanske denna Citera
smedberg Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Tycker också det ser ut som Xenia, har lite själv i toppen av revet. Citera
Vidofner Postat 17 augusti 2013 Författare Postat 17 augusti 2013 Hur är er erfarenhet av Xenia? Har de en benägenhet att ta över? Antar att eftersom ni föreslår att det kan vara xenia så finns det alltså icke pulserande Xenia?Jag tror inte någon kan avgöra från dina bilder ärligt talat..Jämför denna t.ex. Eller kanske dennaDen första länken är ju för en hydroid. Har haft problem med det också men detta är inte en hydroid Citera
Guest Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 Min xenia har jag som näringsindikator om näringsvärdena går upp slutar den pumpa:) I mitt kar är inte xenian något problem sprider sig knappt märkbart. Medans i andra kar exploderar den. Citera
Vidofner Postat 19 september 2013 Författare Postat 19 september 2013 Här är lite bättre bilder på den/de. Någon som kan ge en "säker" identifikation?Den har ju vuxit ordentligt om ni jämför med tidigare bilder som bara en månad gamla. Börjar närma sig min acropora bredvid. Kommer min acropora ta stryk om de börjar nudda varandra och vad är era bästa tips för att göra mig av med denna korall? Citera
Moose Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 Jag tycker det ser ut som xenia. Det finns lite olika varianter på den oxå. En sak har dom gemensamt för mig iaf.det växer som ogräs även om det kan vara snyggt på rätt ställe. Inte nog med att dom växer och förökar sig som en matta och växer på bredden, dom kan även släppa taget, glida med strömmem och ploppa upp på nya ställen. Citera
Vidofner Postat 19 september 2013 Författare Postat 19 september 2013 Ok, har du tips på att bli av med dem? Kan jag bara dra loss med pincett? Citera
Romland Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 Jag är bra duktig att döda dem ofrivilligt, försöka placera dom någon annanstans slutar oftast i katastrof för min del, testa du med Citera
Vidofner Postat 19 september 2013 Författare Postat 19 september 2013 Tog på mig kirurghandskarna och ryckte loss dem. Var ju ganska enkelt och det ser ut som jag fick med allt. Men det är säkert nån bit kvar som börjar växa igen. Slängde i ordentligt med aktivt kol för att ta hand om allt slem Citera
Romland Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 du hade gärna fått skickat dom till mig Citera
Lasse Postat 19 september 2013 Postat 19 september 2013 Satt de ihop i en matta så var det inte Xenia. Tycker det är väldigt synd när man panikar för något man tror skall bli en pest. Du hade den på en sten och kunde definitivt kontrollera den. Denna typ ab koraller (som växer snabbt) är utmärkta att använda som näringsbegränasre och för mig mycket snyggare att titta på än en påse med fosfatborttagare.MVH Lasse Citera
Vidofner Postat 19 september 2013 Författare Postat 19 september 2013 du hade gärna fått skickat dom till mig Kontaktar dig ifall den växer tillbaka då Satt de ihop i en matta så var det inte Xenia. Tycker det är väldigt synd när man panikar för något man tror skall bli en pest. Du hade den på en sten och kunde definitivt kontrollera den. Denna typ ab koraller (som växer snabbt) är utmärkta att använda som näringsbegränasre och för mig mycket snyggare att titta på än en påse med fosfatborttagare.MVH LasseDet var 5-6st stammar så det satt inte ihop allihop. Jag valde att ta bort det eftersom dem saknar färg och med tiden troligen hade tagit över för mkt. Har inte så mycket plats och den plats jag har vill jag har färgglada koraller på.Jag har redan slagits med hydroiden som höll på ta över så jag vill vara proaktiv och agera snabbt nu innan dem tar över och utrotning blir svårare. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.