Gå till innehåll

Hjälp! Vad är det här?


suezen

Rekommenderade inlägg

Har haft mitt akvarium igång ca 6 månader och fick nyss syn på en krabba, den är ca 3 cm över ryggen och bet av en stor bit från en mjukkorall mitt framför ögonen på mig. Jag fattar inte var den kommer ifrån, om den kom med levande sten så måste den växt fort.

Någon som vet vad det är och hur man enklast fångar den, för jag antar att den inte är så bra att ha den kvar om den äter koraller...

post-7320-14468930406745_thumb.jpg

Ändrat av suezen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fångar krabbor genom att ställa ett glas på sniskan med kanten mot en sten så att krabban lätt kommer över kanten. Sen betar jag glaset med något smaskens och väntar på att krabban kliver ner. Krabbor kan sedan inte klättra upp för glaset och kan lyftas upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset med glaset. Som man ser på kortet har krabben en klo som liknar ett litet spjut, ser ut att kunna vara en farlig rackare. Någon som vet vad det är för art?

Sen vill jag verkligen undvika att döda den, men jag kan ju inte låta den fortsätta äta mina koraller. Om jag lyckas fånga den så kommer jag stppa den i sumpen. Är det i så fall någon som vill ha den? Förmodligen inte men värt att fråga i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, igår såg jag live när den knipsade av en bit av korallen som va ca 7 mm tjock och 3 cm lång (den biten som den håller om på kortet). För några dagar sedan såg jag att korallen var skadad men då visste jag inte att jag hade krabban.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske en slump, men hittade krabban död nu. Konstigt att först inte upptäcka den på flera månader, sen dagen efter jag upptäckte den så dör den. Kanske otroligt långsökt men finns möjligheten att mjukkorallen (den som syns på bilden) som den åt var giftig för den?

Eller så är det så att jag har flera stycken i mitt kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...