Gå till innehåll

Sänka nitrat i kallt saltvatten. Nitratfilter med kolkälla eller svavelkulor?


Rekommenderade inlägg

Resultat efter tre dagar.

Utvatten från svavelfilter:

Temp - 24,5

pH - 7,2

NO2 - 0,25

Något har börjat hända. Finns risk för lite nitrit innan det kommer igång och bryter ned nitriten till kvävgas. pH:t kommer förmodligen att sjunka en del till.

Utvatten från korallkrosstornet:

Temp - 22,5

pH - 7,9

NO2 - 0,2

Vattnet har kylts av två grader redan där, bonus! Har möjlighet att fylla på med mer korallkross.

Vatten i systemet:

Temp - 11,9

NO2 - 0,01

Än så länge påverkar svavelfiltret inte systemet med NO2 eller värme särskilt mycket.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Efter en vecka ser det ut på följande sätt.

Vatten ut från svavelfilter:

Temp - 24

NO2 - 0,05

pH - 6,5

Vatten ut från kalktornet:

Temp 23

NO2 - 0-0,02

pH - 7,7

NO3 - 0-0,2

Vatten i systemet

Temp - 12,2

pH - 8,2

NO3 - 50-100

Sen är det möjligt att nitriten stör nitratmätningarna, men då det knappt blev någon färgning alls efter kalktornet så testade jag.

Ca är 10ppm högre i utvattnet, kH är 0,5 lägre. Någon som har koll på bör-värden där?

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag hade för mig att jag läst det men vågade inte chansa ;) Då har vi noll nitrat i utvattnet med andra ord, gott! Iaf enligt testet.

Vi väntar fortfarande på ditt besök Lasse, din korall växer så mycket att jag snart fraggar den.. ;)

/ David

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Rättning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Massa nya mätningar men det känns för trist att posta. Men just nu ser det ut så här:

Med flöde under 18L/h ligger pH på runt 6,35 och NO2 och NO3 är noll på utvattnet.

Med flöde över 18L/h stiger pH:t och vi får ut NO3 och lite NO2 i vattnet ut.

Sen är det svårt att säga nåt om NO3 i systemet, då mätningarna är ganska ungefärliga. Men vi gissar att det gått ned ca 5ppm.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då går det ju åt rätt håll! Kul att det fungerar.

Men det kommer nog ta ett tag innan ni "nollar" NO3. Det tar ju 23 dygn att få igenom 10 m3 genom filtret och det värsta är att renat vatten blandas i det smutsiga igen.

Det här är nog ett riktigt bra sätt att få ner näringsvärdena i kalla akvarier!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag räknade likadant och ser man det så så tar det ju flera veckor för allt vatten att passera EN gång genom filtret :) Noll kommer vi nog aldrig till men en långsam nedgång är ju helt ok. Vi ligger just nu på runt 20ppm(trodde det var mycket högre men vi har ju ett akvarie med massa alger som tar upp en del också). Kommer vi under 10 så är det ju kanon, plus att vi ökat matningen en del nu till filtrerarna så allt som sänker behövs.

Det som vart mest positivt är hur lätt det var att få upp värmen med det låga flödet. Två små doppvärmare i 30L vatten där en värmeslinga ligger ca 10 varv ökar temp med över 10 grader.

Sen har vi PO4 kvar att tampas med. Det blir ett annat experiment med LaCl.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är därför vi väntat med det, vi vill försäkra oss om att så absolut lite som möjligt av fällningen kommer ut i systemet, helst inget alls. Vi funderar på någon slags flöde med blandningskammare, sen avdelningar med filtersockor och skummare seriekopplat innan vattnet kommer tillbaka. Alternativet är att fälla i ett kärl där vi pumpat över X antal liter, men just nu har vi inga möjligheter till det.

Vi har iaf fått lite tips från anläggningar som använt det men ska klura lite till innan vi testar på. Kan återkomma med resultat.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar det hända saker. Nitrat i systemet är under 10! Kan t o m vara under 5 om man ska tro två olika märken.

Snart en vecka har det sett ut ungefär så här i utvattnet från tornet:

Flöde genom svavelfilter: ca 35L/h

Temp: 22,5

NO2: 0

NO3: 0-0,2

I systemet just nu:

NO3: 1,5

PO4: 1,5 (sänker med vanligt fosfatfilter typ rowaphos)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, verkligen! Särskilt som det finns så lite info om kallt saltvatten och hur man hanterar höga näringsvärden där. Känns lite som ett genombrott för oss iaf :)

Statusen på djuren i detta systemet har varit bra sen länge, men vi ökar på matning ordentligt nu för att få anemoner av olika slag att växa till sig mer. Blir en spännande höst!

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta experimentet gick nästan för bra. Idag fick vi knappt något utslag alls på nitrat i systemet. 0,2ppm om man litar på Salifert. Så för att fortsätta ha igång svavelfiltret så flyttar vi det till vårt största nordiska fisksystem. Att ha det kvar det i så lågt NO3 känns lite riskabelt.

Nu blir planen att låta NO3 öka och sen sätta över filtret när det behövs igen. Eventuellt bygga ett mindre.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt, bra resultat på kort tid :D

Det räcker inte med att köra systemet betydligt långsammare (ex. 1/4 del av flödet) så har du/ni kraften kvar att skala upp om det skulle bli problem framöver. Kanske finns risker också med det, men var mest en fundering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man drar ned flödet blir det för lite NO3 i filtret och då bildas svavelväte, H2S, om jag fattat det rätt. Det är så man ställer in flödet, man luktar. Luktar det otäckt höjer man flödet lite. Lite trix och fix, och dålig lukt. Alternativet i så fall är att höja flödet, men då skulle man kunna nolla NO3 i systemet.

Vi har helt enkelt ett för stort filter, för mycket svavel, för vårt system. Och eftersom jag är lat idag så kändes det enklare att byta några slangar och koppla på det på ett annat system(för att hålla bakterier levande( och låta dom göra nytta)) än att öppna upp och försöka få ur svavelkulor. :)

Men med resultaten vi fått så blir man lite sugen på att bygga mindre och fler svavelfilter, som är bättre anpassade till volymen/belastningen.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så kan du mäta reduktionen med en redoxkontroller(ORP) och styra invattnet med en magnetventil, mer vatten mindre reduktion och tvärt om ḿindre vatten mer reduktion.Jag har gjort så till min koi damm fast jag körde med zeolit och vodka och tappade på nytt vatten varje gång reduktionen blev för hög, risk för svavelväte.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Janne! Ökades flödet eller fylldes det på 1 gång när redox-mätaren gav signal till det? Du får gärna berätta mer om filtersystemet.

I nuläget blir det lo-tech med manuell skötsel av kranar, flöde och mätning men i framtiden hade en automatisk lösning varit grym.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Väcker denna tråden lite. Mätte precis nitrat i vårt stora fisksystem, runt 30000L kallt saltvatten, och fick 5ppm. Svavelfiltret har varit på detta systemet i drygt tre månader nu. Tyvärr har jag inget bra startvärde... Men gissningsvis nånstans mellan 50-100 om man ser till äldre mätningar (salifert).

Väldigt effektivt och nästan underhållsfritt!! Skoj :)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Experimentet går vidare. Svavelfiltret verkar påverka kH ganska mycket och dagens projekt bestod i att bygga en hemmagjord kalkreaktor efter svavelfiltret. Som vanligt frågar jag om råd efter jag byggt klart..

Men iaf, det blev så här:

Vatten ut från svavelfiltret (pH runt 6,65) går ned i ett torn med ytavrinning. Tornet har en cirkulation a la en kalkreaktor, suger uppifrån och pumpar in underifrån. En slang är dragen ned i botten av tornet där vi bubblar lite koldioxid. Tornet är runt 2 m högt.

Återkommer med resultat :)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...