Gå till innehåll

Acroporor som inte har polyper ute


fotte

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har 2st Acropora (en blåaktig som jag inte har namn på, och en tricolor) som i princip aldrig har polyperna framme.

Eftersom jag letade lite grann och såg länken till https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?25197-S%E5-h%E4r-f%E5r-du-svar-p%E5-vad-som-%E4r-fel-med-din-korall(f%F6rhoppningsvis)! så tänkte jag att jag kan ju prova att fylla i hela så kanske jag kan få något bra svar på vad jag ska göra (om jag nu ska göra något?)

- Art/id på korallen/korallerna i fråga. : Acropora ?? och Acropora Tricolor

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Hur länge har akvariet varit igång. ca 6 veckor

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Vattenvolym brutto samt netto. : Karet är 200 liter, sumpen är 54 liter men kanske håller 25 liter i konstant volym. Räknar på ca 200 liter total mängd vatten

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Mängd levande sten. 7 kg ungefär + kanske 13kg död sten

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Belysningstyp/tid. DIY Led 21 10000k 21RB 8 actinic 420nm 13.00 tänds hälften av blåa. 13.30 tänds resten blåa. 14.00 tänds hälften vita 14.30 tänds resten vita. 17.30 tänds actinic. 22.00 släcker vita 22.30 släcker hälften blåa. 23.00 släcker resten blåa samt actinic.

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Temperatur morgon och kväll. 25 morgon runt 28 de senaste dagarna på kvällen

- Salthalt. 1.025 Refraktometer

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Kalcium Ca. 420 Salifert

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Magnesium Mg. 1320 Salifert<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Karbonathårdhet dKh. 8

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Fosfat och Nitrat. 0.087 (Hanna fosfor test - resultat x 3 / 1000) 1ppm

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Nitrit/Ammonia 0 / ?

- Ph . -

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

-Övriga Värden som Tex. koppar, Silikat mm.. -

- Använder du osmos och har den ett silikatfilter. Ja + nej<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Hur tillsätter du spårämnen, ca.mg.dkh. Rent pulver jämte skummaren CaCl2 2H20(Kalciumklorid) / MgCl 6H20(Magnesiumklorid) / NaHCO3 2H20(Natriumbikarbonat)

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Övriga tillsatser. -

- Skummare. Ruwal 400 130mm (skummar ganska blött)

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Filtrering/rengöring.<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Pumpar/flöde. 2xTunze 6045 (4500lx2) + Returpump newjet 1700

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Vattenbyte. 7 dagar sedan 20 liter byttes

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Placering av korallen samt andra koraller i närheten. Tricolor - Ganska högt placerad och i mitten av karet, har 2x Montipora flakväxande (röd och lila) relativt nära samt en grenväxande grön montipora. Den andravär högre placerad och mer till höger i karet och har 1st Montipora confusa ganska nära

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Allmän beskrivning av problemen samt tidslinje.. Pågått kanske en vecka som problemet har blivit mer och mer

<o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p>

- Övrigt. De verkar växa. Övrig information är också att jag misstänker att i kanske 2 dagar hade jag noll i nitrat ( Tror inte det var mer). Detta värdet har nu höjts. Om det har samband med nitrat gällande gorgonia briareum så var det den som fick mig att misstänka att något var fel eftersom den inte hade en enda polyp ute. Den lyser idag fint.

Tack för svar om det är något jag behöver åtgärda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om karet bara är 6v så är det relativt "färskt" speciellt om du har en del död sten som du börjat med.

Fosfaten är lite hög för välmående acron men de brukar inte få dom att dra in polyperna...

Nåt jag skulle rekommendera är att du blandar ut tillsatserna i osmosvatten innan du har dom i karet, prova med lite CaCl i ett glas så förstår du varför...

Hur länge har du haft acropororna och hur betedde dom sig innan du hade problem?

Kom dom från ett kar med mindre ljus än vad du har över ditt?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte exakt angående belysningen i förra karen, tror dock dessa kar har ganska bra belysning båda 2 som de är ifrån. Tricolorn har bara ytterst lite av polyperna ute - bara som gröna prickar i princip. De har båda 2 varit i karet i ca 3 eller 4 veckor, har tyvärr inget exakt datum idag, då jag har bild på dem med datum i min andra telefon som är i reparation.

Båda 2 har haft polyperna ute mer tidigare. Den ena har lite vita toppar men enligt annan rådfrågan ser det ut som tillväxt snarare än bränd.

Om det hjälper kan jag försöka ta bild med kameran idag men de kanske kommer upp här imorgon isåfall. Med hög placering/nära ljuset är det 40cm ca avstånd varav 25 ca är vatten.

Ska pröva blanda pulvrena med vatten istället också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ej vad jag kan se. Men jag har inte haft mycket acroporor innan, så eftersom de inte ser ut som de alltid gjort trodde jag att det var fel med dem. De växer och jag ser inte att den dör någonstans. Hade jag haft min andra telefon hade jag säkert haft någon bild att ladda upp för att visa skillnad. Har minneskortet ute i bilen ska se om jag kan hitta något imorgon i bildväg som kan visa skillnad.

Tack för hjälpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall kolla detta kommande natt, nu på morgonen med ljust släckt har de iallafall inget ute. Dock läste jag lite hastigt på reefcentral nu i morse att liten polypexpansion behöver inte vara ett tecken på att den inte är välmående. Om detta stämmer har jag på tok för lite erfarenhet av, vara bara en text jag såg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...