Gå till innehåll

Ozon v/s UV?


Chum

Rekommenderade inlägg

1) Vad jag kan läsa mig till så verkar Ozon vara en mycket mer effektiv metod än UVC för att bekämpa alger, parasiter, etc? Vad tycker ni?

2) Behöver man "fylla på" en ozonisator, liksom man behöver byta lampa i en UVC?

3) Räknas Sander som det största mest kända och etablerade märket inom ozon?

4) Är 50 mg lagom till ett system på totalt ca 600L? (500+sump)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med sanders 25mg ozon till mitt 250L. Kör ca 10mg som underhållarsdos 24/7 och har inga problem med prick på tex Hepatusen. Max 25mg till 250L har jag läst mig till så får jag problem så "maxar" jag. Du behöver inte fylla på eller byta något - bara rengöra någon gång per månad (4 skruvar sen torka och blåsa lite). Sanders är störst vad jag vet - hade även deras ozonisator för ca 20 år sen men då var det en annan teknik. UVC har jag aldrig använt mig av så där kan jag inte svara...

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blandade erfarenheter av ozon. UVC däremot kan man inte överdosera så det är idiotsäkert så länge man har rätt flöde genom filtret.

Brown Yelly tar jag genom att hänga upp den drabbade korallen framför en streamer ett dygn. Konstigt nog har det aldrig spritt sig till andra koraller när jag gjort så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Uv kan värma vattnet mer än man kanske önskar...

Ozon kan skala slemskiktet av fiskarna vid för hög dos och även påverka akvaristen negativt(har sett slemskicktet släppa IRL men inte lyckats själv).

De sagt så föredrar jag nog ozon, vid behov.

Jag har dock aldrig använt mig av "full dos" då jag fann att det verkade vara nog med 10-25mg till 500 liter.

Frågan är dock om det påverkas av hur hård organisk belastning man har i vattnet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...