Gå till innehåll

Fosfat Remover


pegekin

Rekommenderade inlägg

Ta det lite lungt, du har ju nyligen börjat använda remover, låt den verka och ta ner fosfaten över lite tid!

Panikåtgärder och snabba svängningar av värdena är i regel mer påfrestande för korallerna än värden som inte är helt hundra...... Har känslan att vi ofta vill för mycket på för kort tid och då istället ställer till med mer problem än att lösa problem som finns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stora frågan för många i denna hobby..

Del ett är ju att motarbeta fosfaten , dvs remowern.. Dock ska tilläggas nu att det inte alltid är lätt.. Principen är att om du verkligen lyckas sänka vattnets fosfatinehåll så börjar din sten att släppa bunden fosfat ut i vatten osv..

Mitt bästa tips som funkar för mig är utöver vattenbyte som vara plockar fosfat i vattenkolumnen är att även tillföra en kol källe metod , dvs biologiskt kämpa mot fosfaten samtidigt..

Detta måste (jag anser det) man läsa på lite innan man "bara" häller i kolkälla.. Då man kan gå förlångt med metoden o då krascha hela karet för sig..

Men oavsett så är tålamod A o O i detta ständiga problem för många...

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte kör osmos så kolla ditt ingående vatten om du har mycket fosfat.

Se över matningen, i regel så brukar många ge mer mat åt fiskarna än vad dom behöver(bättre o ge lite o ofta om man skall vara duktig).

Använd ett syntetiskt salt som inte bidrar med fosfat, dvs undvik tex RedSea "Pro"...

Använd inte budgetkol som är tänkt för sötvatten som tex Fluval, dom släpper en del fosfat.

Skumma blött.

Använder du remover så är det en fördel om du har en lite reaktor, obs järnbaserad remover skall ligga stilla i reaktorn.

Överreagera inte, sakta men säkert är bästa sättet så slipper du förlora koraller.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte kör osmos så kolla ditt ingående vatten om du har mycket fosfat.

Se över matningen, i regel så brukar många ge mer mat åt fiskarna än vad dom behöver(bättre o ge lite o ofta om man skall vara duktig).

Använd ett syntetiskt salt som inte bidrar med fosfat, dvs undvik tex RedSea "Pro"...

Använd inte budgetkol som är tänkt för sötvatten som tex Fluval, dom släpper en del fosfat.

Skumma blött.

Använder du remover så är det en fördel om du har en lite reaktor, obs järnbaserad remover skall ligga stilla i reaktorn.

Överreagera inte, sakta men säkert är bästa sättet så slipper du förlora koraller.

//NiXoN

Har Tropic Marins Bio-Active Salt.

Ang. kolkälla....menar du/ni aktivt kol då eller. Har alu-basersd remover som ligger i sumpen vid avrinningen från karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kol/aktivt kol= svart granulat som absorberar toxiner och organiska ämnen ur karet.

Kolkälla, vodka/vinäger/soker/biopellets etc, matar bakterier och hjälper till att skumma ut näringsämnen.

Kolkälla är inte helt ofarligt och den metoden tenderar vara sämre på att bekämpa fosfat än nitrat(när det är slut på någondera så upphör effektiviteten varav man brukar bli sittande med ett överskott fosfat).

Bio-Active har lite kolkälla i sig vad jag förstått och det är ett syntetsalt så helt ok där...

Har du osmos så är det din matning som tillför fosfaten, börja fundera där och sen kan du läsa på om removers och olika andra metoder att ta upp näring.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte kör osmos så kolla ditt ingående vatten om du har mycket fosfat.

Se över matningen, i regel så brukar många ge mer mat åt fiskarna än vad dom behöver(bättre o ge lite o ofta om man skall vara duktig).

Använd ett syntetiskt salt som inte bidrar med fosfat, dvs undvik tex RedSea "Pro"...

Använd inte budgetkol som är tänkt för sötvatten som tex Fluval, dom släpper en del fosfat.

Skumma blött.

Använder du remover så är det en fördel om du har en lite reaktor, obs järnbaserad remover skall ligga stilla i reaktorn.

Överreagera inte, sakta men säkert är bästa sättet så slipper du förlora koraller.

//NiXoN

Har inget fosfat i kranvattnet. Matar en par nypor pellets mitt på dan och 5 st fryskuber vid middagstid.Har 1 palett,2 foxface,1 Gul kirurg, 2 clowner, 2 Grammas, 7 Cromisar, 1 Salarias, 1 Sandvändare, 1 Filfisk, 1 Pincett, 1 Six-line wrasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mina ögon så verkar du övermata rejält och som Nixon skriver är set troligt att fosfatet kommer ifrån, speciellt frysmaten.

Jag hade själv 21 fiskar i karet, kejsare, kirurger, anthias, chromis mm. De fick 2 nypor pellets per dag. Frysmaten var bara som lördagsgodis. Fiskarna var ändå tjocka och fina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mina ögon så verkar du övermata rejält och som Nixon skriver är set troligt att fosfatet kommer ifrån, speciellt frysmaten.

Jag hade själv 21 fiskar i karet, kejsare, kirurger, anthias, chromis mm. De fick 2 nypor pellets per dag. Frysmaten var bara som lördagsgodis. Fiskarna var ändå tjocka och fina.

Ska börja med att TACKA DIG!

Helt otroligt!!!! Att det mest basala ALLTID blir bortglömt.

Mycket möjligt att felet ligger där. Ska genast minska på matningen.

Men igen, det basala tåls att upprepas med jämna mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...