Gå till innehåll

Håller dessa koraller på att dö?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Har två spser som ger ifrån sig mkt slem eller vad man ska kalla det. Den ena mer än den andra. Den lila ser även ut att ha blivit lite vid vid ett ställe. Tack och lov är dessa inte mina favoritkoraller så jag skulle inte sörja om de dog men jag är ju självklart orolig för resterande koraller.

Jag har nyss höjt mitt KH från 7,3 till 10,5 och mitt nitrat från 2 till 8 på 6 dagar. Har jag kanske höjt det för snabbt eller bör jag leta efter någon annan anledning till varför det hänt?

post-5397-14468930462062_thumb.jpg

post-5397-14468930461903_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som om dom krigar står dom nära varandra eller har något annat i närheten? Se upp bara sletorna dom släpper kan fräta andra koraller kör du med aktivtkol om inte gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har två spser som ger ifrån sig mkt slem eller vad man ska kalla det. Den ena mer än den andra. Den lila ser även ut att ha blivit lite vid vid ett ställe. Tack och lov är dessa inte mina favoritkoraller så jag skulle inte sörja om de dog men jag är ju självklart orolig för resterande koraller.

Jag har nyss höjt mitt KH från 7,3 till 10,5 och mitt nitrat från 2 till 8 på 6 dagar. Har jag kanske höjt det för snabbt eller bör jag leta efter någon annan anledning till varför det hänt?

[ATTACH]100957[/ATTACH][ATTACH]100958[/ATTACH]

Låter inte som att höjningen borde ha vart det som skapat problemet.. Några nya koraller i närheten/ andra nya djur, ändringar i ljus eller riktat om flödet? Hur ser mg och ca värdena ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lilla har inga koraller i sin direkta närhet. Närmast den är en acanthastrea (som för övrigt varit ihopdragen en längre tid nu) men den är säkert 15 cm ifrån.

Den andra korallen har den rosa i bakgrunden närmast sig, kanske 5 cm ifrån.

Magnesium ligger på 1350 och kalcium på 400 sist jag kollade (vilket var 6 dagar sen)

Det ser ut som om dom krigar står dom nära varandra eller har något annat i närheten? Se upp bara sletorna dom släpper kan fräta andra koraller kör du med aktivtkol om inte gör det.

Använda aktivt kol för att bli av met slemmet eller? Har aktivt kol hemma men aldrig använt det innan men får väl slänga ner lite imorrn. Har du något förslag på mängd? VIll ju helst inte ta för mkt då jag hört att aktivt kol kan höja fosfaten och jag har precis fått ner fosfaten till vettig nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha SPS så är STABILA vattenvärden det som gäller. Annars är det på förhand meningslöst att tro att korallerna kommer att trivas. Så att höja KH för att du inte orkar fylla på är ett riktigt dåligt alternativ, tyvärr.

Satsa då istället på att automatisera detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha SPS så är STABILA vattenvärden det som gäller. Annars är det på förhand meningslöst att tro att korallerna kommer att trivas. Så att höja KH för att du inte orkar fylla på är ett riktigt dåligt alternativ, tyvärr.

Satsa då istället på att automatisera detta.

Var inte riktigt så jag menade även om det kanske lät så. Ville dock höja upp det eftersom det legat på runt 7 rätt länge.

Har även tänkt automatisera det men med en sambo som är mammaledig och att man ska spara pengar till bröllop så blire tyvärr inte mkt pengar över till en doserpump :P.

Kan dock ta åt mig att jag borde fylla på KH't lite oftare och i mindre mängder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH-svajningar är något som korallerna inte gillar så dosera då manuellt ofta. Ett värde på 7 (7, 8 eller 9) är bra men bara det är stabilt. Aktivt kol är aldrig fel att använda. Jag har i huvudet att det bör vara ca 1 dl/100 liter, men det kan säkert vara olika för olika märken. Riktmärket gäller för Korallen-Zucht aktivt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH-svajningar är något som korallerna inte gillar så dosera då manuellt ofta. Ett värde på 7 (7, 8 eller 9) är bra men bara det är stabilt. Aktivt kol är aldrig fel att använda. Jag har i huvudet att det bör vara ca 1 dl/100 liter, men det kan säkert vara olika för olika märken. Riktmärket gäller för Korallen-Zucht aktivt kol.

Då ska jag vara noggrannare med KHt... går ju åt så fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar köra med månadskol och byter detta var3e/4e vecka dosering 1dl/100L + en liten skvätt. brukar stå hur man ska dosera annars fråga det kan skilja lite. Mitt kar reagerar omg på svajande kh. sedan en sak jag märkt vid lite högre kh så växer mina knappar väldigt bra. men stenkorallerna avtar tillväxten något på men inte ett kar är det andra likt har dock inte märkt att någon korall har dött pga kh det är av andra orasaker mitt kar rasat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...