Aquaguy Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Tänkte köpa salifert tester min fråga är vilka är de viktigaste testerna att ha? Sedan skulle jag vilja ha tips på en bra osmos till mitt nano dock inte den största eller dyraste med tanke på att jag bara behöver göra 10 liter veckan Citera
Morot Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Beror lite på vad du ska ha för koraller.Ska du bara ha mjukkoraller hade jag inte lagt ut pengar på tester alls. Vill du ha stenkoraller så kan KH, Ca och Mg vara bra att ha.Picobello osmos är prisvärd och bra.Mvh Mattias Citera
DaTrucka Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 No3, Po4, kh, ca, mg och pH hade jag kört på.Picobello osmos duger gott.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Morot Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 No3, Po4, kh, ca, mg och pH hade jag kört på.Picobello osmos duger gott.//Marko 'DaTrucka' (via mobil).No3 och Po4 från Salifert är inget att lägga pengar på. Minst lika bra att bara gissa... Citera
alexochingencarina Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 No3 och Po4 från Salifert är inget att lägga pengar på. Minst lika bra att bara gissa...Villket nitrattest skulle du köra på? Citera
Morot Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Villket nitrattest skulle du köra på?Inget. Citera
stigigemla Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Jag tycker Saliferts nitrattest fungerar precis som det skall. Man kan avläsa hälften eller det dubbla mellan ett och 10 mg/l. Och det räcker ju. Är det mindre är det för lite och är det mer är det för mycket.Det enda problemet är att i samband med nitrit visar det för höga värden. Citera
DaTrucka Postat 20 augusti 2013 Postat 20 augusti 2013 Håller med stig här.Visserligen har jag svårt att tro på att salifert visar exakt rätt värde både på No3 och Po4, men det ger ett hum om man har för höga värden och kan sätta in åtgärder.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
stigigemla Postat 20 augusti 2013 Postat 20 augusti 2013 Dessa Saliferttester är allt annat än exakta men hälften eller det dubbla av ett värde skall man kunna se. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.