Gå till innehåll

Wigge's Uppgradering! :)


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Grattis till en fin firre och kul att du hittade den. Ang djupet så nog 1 finger djupt lagom så där på en höft. Ang din sump avskärmning av något slag typ enen låda med 2 fläktar?

Som sades tidigare jag gillar dina trådar då du skriver både om tabbar funderingar rakt ut menar frågar man inte får man inget veta tumme upp.

Löste du vatten värdena "salt problemet"

Tack! jo en låda skulle absolut fungera! kan bygga lådan in till väggen bakom och sedan in till sidan av karet, behöver inte vara helt tätt men så att det är relativt mörkt i rummet på natten så man kan sova=). men får i så fall bygga lådan så att den är lätt att plocka av om man ska rengöra skummare eller mixtra med något i sumpen?!

tack jo bättre att fråga!

håller på att höja saliniteten... blandade i salt i avdunstningsvattnet så det höjs lite varje gång jag fyller på vatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är samma art på båda länkarna ;)

Har också kollat på den då jag tyckt både den och den som gick i karet bredvid, "checkerboard wrassen", var väldigt häftiga :)

vet iallafall att den käkar ormsjöstjärnor(de små) men det behövs då jag har så många så de knappt får plats i stenen ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina underbara strumpor räddar mig igen!:D jag har som jag tidigare nämnt att jag har en väldigt liten overflow box så jag får bar plats med ett durso stand pip i 16mm rör... så jag kör med bara ett hål rakt ner i 25mm, så när jag kör för högt flow genom avrinningen så sörplar det som F*n. men idag testade jag sätta en strumpa för den delen av avrinningen där röret går ner till sumpen och vips så kunde jag trycka igenom 600-700L/h istället för 200L/h:D

känns skönt att kunna har högre tryck genom sumpen nu när karet är nytt, eftersom det kommer ut väldigt mycket detrius ur stenen!=/

annars så flyter det på bra förutom att precis alla koraller måste vara fast limmade nu när jag har gyltan.... en riktigt vilding ;)

imorgon så tror jag att saliniteten ska vara uppe på 1024-1025 så då ska jag testa vattnet på ca,mg, kh och näring ämnen !

uppdatering kommer imorgon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gyltan hade nog behövt ett par cm sand till, som det är nu så kommer den dra emot glaset när den gräver ner sig, och jag i min värld inbillar mig att den kan ta skada av att dra sig mot glaset med sand emellan. Jag kör själv med ca 4-5cm sand och tror det är nödvändigt för gyltans skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu har jag höjt saliniteten till 1023 och ännu en gång så ligger ca över 500ppm det är det vanliga red sea saltet jag kör som har lägre värden!

i för sig så använde jag ca 130L vatten från det gamla karet som var upp blandat med red sea coral pro salt...får väl göra ett 50Liters vatten byte med det nya saltet och se vad som händer med värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En helbild får vänta då jag åker till lysekil för 1,5 veckas kneg! :)

Morsan och farsan får sköta karet... men det är inte så svårt då de bara ska mata 1 gång om dagen(med frysmat och ha i nori blad) fylla på vatten och dosera Väs=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Så nu är jag hemma från Lysekil igen!

Det som hände när jag var borta var att min stora euphyllia har fått brown jelly desease=/... kan det hjälpa att dosera OODINEX?

annars så verka det mesta må bra... itne för att det växar särskilt bra precis. men annars ser allt ut som det ska =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stor euphyllia skriver du.. Har du möjlighet så knäck bort påverkade huvuden o ta alla vattenvärden du har möjlighet till..

Vissa har haft framgång med helt enkelt ta en streamer o blåsa påverkade huvuden rena från skiten..

Där har du två alternativ att gå på.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...