Gå till innehåll

Wigge's Uppgradering! :)


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då var allt flyttat och hela karet är fyllt. det som står på listan imorgon är:

Fixa till scapen och få alla koraller på plats.

koppla in sumpen.

ha i lite sand.

och göra rent 120 liters karet=)

kommer bli en tuff dag och hoppas på att sluta vid lunch så jag har gott om tid på mig=)

och ska inte glömma att ta lite bilder imorgon!:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det farligt att bli stungen av en gul kirurg?

Skulle inte tro det, det blir ju som ett skärsår. Vad jag vet har de inget gift, men det kan nog finnas en del bakterier. Tvätta med klorhexidin eller annan sårtvätt kanske.

Då var allt flyttat och hela karet är fyllt. det som står på listan imorgon är:

Fixa till scapen och få alla koraller på plats.

koppla in sumpen.

ha i lite sand.

och göra rent 120 liters karet=)

kommer bli en tuff dag och hoppas på att sluta vid lunch så jag har gott om tid på mig=)

och ska inte glömma att ta lite bilder imorgon!:D

Trevligt! Hoppas på att allt klarat flytten bra och du fixar en snygg scape imorgon då :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad säger ni?...dags för en uppdatering?

Idag så stack jag från jobb vid 2 för att få lite mer tid till karet innan kvällen kommer. men såklart så kommer jag på motorvägen när det hänt en stor olycka och får stå i kö i 2 timmar. så jag var hemma i vanlig tiden ändå.

jag har ändå fått mycket gjort idag... Jag har kopplat in sumpen som snarast möjligt ska få lite ljus och en del macro alger i sig som förhoppnings MiaL här på guiden kan bidra med. ps sumpen ska även fräschas upp då där är mycket alger och skit där i, men det kommer med nästa uppdatering:D

jag har även fått till scapen som jag faktiskt blev riktigt nöjd med!

ja bilder säger mer än 1000 ord.

en liten film också!

post-6818-14468930507995_thumb.jpg

Är lite grumligt då jag inte har fått in filtersockan ännu då jag måste skaffa pvc rör för att få raka och fina böjar på rören=)

post-6818-1446893050817_thumb.jpg

imorgon så ska pvc slangen bytas ut mot pvc rör för att kunna få ett fint rakt rör ner till retur pumpen och för att få fina snygga svängar ner till filter sockan:D

filtersockans hållare tänkte jag fästa i väggen bakom... men problemet är att den är för kort och når inte över till sumpen, kan man kanske sätta något järn bakom som får ut fästet från väggen?... jag funderade först på långa expanders, men väggarna är av siporex så var det bara att lägga på hyllan =/.... kom gärna med lite förslag då jag behöver lite hjälp med det.

ps. för den som undrar vad sumpen står på så är det en kabeltrumma som jag tog hem från jobb och slipade ner och måla med svart hobbyfärg från biltema, blev riktigt bra!

men om vi ska dra en slutsats så är det mesta klart och jag är fruktansvärt nöjd med både kar och scape!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du väljer att köra med två lampor sen så försvinner skuggan från mittstaget.. Bara ett litet tips på vägen.. Känns som du fyllt upp karet ordentligt redan från start.. Kommer nog o bli bra om du bara har tålamod nu å låter tidens tand få jobba lite i baljan.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det blir jäkligt fint med 1st lampa om man bortser från mittstaget. Ljust i mitten som passar SPS och lite mörkare på kanterna som passar mjukt/LPS. Är det för ljust i hela karet så tycker jag det blir lite stelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny uppdatering!

Nu är rördragningen klar, är riktigt nöjd med det.

post-6818-14468930520851_thumb.jpg

Bild på rör dragningen =)

post-6818-14468930521044_thumb.jpg

Bild på sumpen. ska i lite chaeto och caulerpa i refugiumet i veckan =)

post-6818-14468930521289_thumb.jpg

En liten helbild=)

post-6818-14468930521467_thumb.jpg

Bild på min armatur upphängning... faktiskt riktigt smidigt :D ps. armaturen hänger rakt bara bilden som är sned.

Imorgon så ska vattnet testas och doseras om det behövs!

ska beställa red sea salt i veckan också.

Blev fruktansvärt nöjd med hur det blev... särskilt för sumpen placering och bord. kanske inte det snyggaste men gjort det bästa jag kunde och det ser inte allt förjävligt ut:D

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att köra ett stim chromisar i karet? hade tänkt mig en 5 st så det blir ett stim av det hela.

Men frågan är om det går ihop med de nuvarande fiskarna, Har just nu 2 clowner, 2 begaiier, 1 blågul frökenfisk och en gul kirurg=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det kommit i lite alger i refugiumet!

chaeto, 2 sorters caulerpa, grön bubbel alg och en annan röd macro alg!... MiaL kan säkert konstatera vad det är!

post-6818-14468930575088_thumb.jpg

Nu så ska hela filtersystemet vara klart! :D

Tack så mycket MiaL för en smidig och bra affär!

Trevlig kväll, Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

post-6818-14468930574911_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter och funderar på att skaffa en lite reaktor till att köra fosfat media i, då jag är trött på att dosera väs.

jag har sett några som kör med denna mini reaktorn från fish street( http://www.fish-street.com/mini_filter_x?category_id=155 ) frågan är vilken fosfat media man ska köra och vilken storlek?

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...