Gå till innehåll

syrebrist under lång tid?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte mest om du tittat på någon av de fiskar som dött - syrebrist i dess bokstavliga betydelse är ju inte så troligt med den reaktion du beskriver, däremot kan lokala svavelsulfutfällningar eller annan förgiftning ge de symptom du beskriver - sådant kan triggas av algdödande medel och säkert också av överdoserad kolkälla.

Dina övriga fiskar borde vara hårt ansatta om det är gälparasiter - speciellt puellaris borde redan kastat in handuken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte mest om du tittat på någon av de fiskar som dött - syrebrist i dess bokstavliga betydelse är ju inte så troligt med den reaktion du beskriver, däremot kan lokala svavelsulfutfällningar eller annan förgiftning ge de symptom du beskriver - sådant kan triggas av algdödande medel och säkert också av överdoserad kolkälla.

Dina övriga fiskar borde vara hårt ansatta om det är gälparasiter - speciellt puellaris borde redan kastat in handuken

Försökte kolla på en damsel, gälarna var helt klar påverkade men kunde inte se så noga om där fanns några parasiter eller om det bara berodde på eremiter som festat lite precis vid gälarna....

Just det med vilka fiskar som drabbats och tidsaspekten tycker jag oxå är lite ologisk.... Det är alltså nu över 5 månader sedan senaste fisk inköpet och den senaste firren, en eldkejsare, är pigg och kry. Borde inte parasiter haft snabbare spridning och påverkat firrarna fortare?

Första var det Anthiasen som började dö, men där blev det lite kaos i gruppen när hanen dog och de 3 honorna fick aldrig ordning på rangordningen, de bråkade friskt(en skadade oxå munnen så den inte kunde äta...) vilket känns som anledningen till att de dukade under. Från det att hanen dog till sista anthias-honan dog gick säkert 5-6.... Sen gick de flera veckor, osäker men 3-5v bör det vara, innan scopasen plötsligt dog, 2-3 veckor innan den gule kirurgen dog, sedan en clown och 3 hemicyanea damseler på c:a en vecka..... Är det inte lite väl långsam spridning för parasiter?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte om de går med mellanvärd. Har du snäckor i karet?

Fiskturbekulos går med typiskt så här långsam spridning men de symptomen tycker jag inte stämmer.

Men du kan ju alltid kolla på nätet.

Har haft någon enstaka snäcka men har sista tiden gått över till eremiter, har någon sandsnigel kvar men tror inte jag har några snäckor mer än sånna små som det finns hundratals av i de flesta kar....

Ska kolla fisktuberkulos oxå......

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle en första behandling kunna va sötvattensdopp på de firrar jag kan få tag på nu närmsta tiden för att försöka förhindra vidare spridning? Tror jag kan få tag på kejsarna och clownen med fälla, de andra blir nog svårare på kort sikt....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisktuberkulos och andra bakterier är normalt sett inne i fisken. Då har sötvattendopp ingen inverkan.

Nä är bakterier så har det ingen effekt, tänkte mest för eventuella parasiter.... Men eftersom jag är osäker på orsaken så är kanske stressen av ett sötvattensdopp större en vinsten....

Blandar vatten för antingen vattenbyte eller karantän nu så får jag väl försöka bestämma mig inom kort för om jag ska försöka behandla eller hoppas på att vattenbyte hjälper....

Tar gärna fler råd och idéer!

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisktubekulos ser man om man obduserar en firre som dött levern brukar vara påverkad större en normalt men ljusafläckar. Kanske inte det roligaste att hålla på med men det är ett sätt.

Det jobbiga är att turbekulos smittar även dig om du skulle ha sår eller liknande och pilla i karet.

Ingen grumlig hinna på ögonen?

Trist när det blir på detta sätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm funderar lite över fisktuberkulos, finns inte mycket på nätet....

Ikväll ser min Mandarin lite slö ut, tycker inte den flämtar så som clownerna, men slö och lite lite gråaktig i ögonen, inte jättegrumlig på nått sätt men ögonem ser lite gråa ut.....

Det jag hittade om fisktuberkulos var inte så kul, betraktas som obehandlingsbar på fisk, iallafall i gamla trådar på forum, är det fortfarande så?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland krävs ju en insats också - vänta är ju sällan effektivt i dessa sammanhang.

En riktig diagnos t.ex.

Sedan är ju vattenbyten ofta en bra universal-lösning om man inte vet vad som är problemet, i synnerhet som förgiftningssymptom har diskuterats.

Kranvatten brukar inte jag rekommendera, men det funkar utmärkt i nödsituationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade sötvattensdopp på mandarinen igår, han såg risig ut och övriga har då varit döda dagen efter.... Han levde imorse iallafall, inte helt pigg och kry men inte död... Har stoppat i lite kol. Blir vattenbyte imorgon, så stort jag kan. Har beställt ozon som jag hoppas kommer inom kort så jag kan få igång den oxå, har även beställt medicin mot parasiter så jag får det alternativet oxå.

I avvaktan på dessa är det precis som du skriver Greger, att inte göra något alls är klart dåligt.....

Har aldrig någonsin varit med om något liknande under alla år med salt......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandarinen var död igårkväll :(

Jag kan inte ens få ihop en riktigt hållbar diagnos.

Firrarna är pigga men blir hängiga en efter en och dör sedan fort. Om det var förgiftning, borde inte flera insjukna samtidigt, det har ju hållt på ett tag nu. Om man bortser från Anthiasen vilka faktiskt kan ha dött av andra orsaker, så har fiskarn börjat insjukna i snabbare takt efter att jag skaffade ett gäng eremiter(någon Calcinus art), kan eremiterna burit något med som kan smitta fiskarna? Någon bakterie? Parsit?

Kommer göra ett vattenbyte idag. Sen kommer jag sannolikt försöka få upp resterande fiskar och sätta i ett karantänskar för behandling frågan är väl mest vad jag ska behandla emot, är det bakterier så är det väl antibiotika som gäller egentligen men det finns ju en del mediciner oxå men dessa är väl ganska riktade mot specifika sjukdomar?

Alternativt så kan jag ju försöka behandla mot parasiter, maskar o dyl med prazi

Känns ganska hopplöst just nu.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar med pellets ON Formula 1, 2 och spirulina flakes, artemia, krill, mysis och lite nori....

Det som gör mig mest förvirrad är nog att jag inte kan se några tecken alls förren firrarna ligger flämtande och blek och sedan tar det i regel bara över natten innan de dör.... Inte en firre som kliat sig, skakat på huvudet varit blek, flämtat eller betet sig annorlunda under tiden, bar de som insjuknar och dör.....

Hm vibrio.....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...