pkarl Postat 28 augusti 2013 Dela Postat 28 augusti 2013 Har suttit och läst en del i Fauna Marins UltraLith guide i o m att jag kommer att testa deras system istället för KZ. På ett ställe i guiden så tipsar dem om hur man kan mäta om man har fosfat depåer i burken. Man skall då enligt dem värma upp testet till 80 grader i några minuter och sedan låta det svalna och sedan testa det. Om det då kommer att skilja sig mellan ett oupvärmt test och ett uppvärmt test så kan man misstänka att man har fosfat depåer i akvariet. Nu till min fråga: Stämmer det verkligen? Tycker inte jag har sett det beskrivet någonstans tidigare men, tja, det verkar ju vara ett bekvämt sätt för att kolla om man har sten, sand osv.. som läcker fosfat.//Patrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pkarl Postat 28 augusti 2013 Författare Dela Postat 28 augusti 2013 Så här skriver dem i guiden:Depot test: Prior to the PO4 Test, heat the water to 80 º C for a few minutes and let it cool down. Then measure the PO4 concentration. In older tanks with significant phosphate depots the concentration in the heated sample can be 3 or more times higher than in the normal sample. Ideally, the concentration in the normal and the heated sample are identical. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 28 augusti 2013 Dela Postat 28 augusti 2013 Yepp! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alivedreamer Postat 28 augusti 2013 Dela Postat 28 augusti 2013 Funkar detta även med Hannas fosfattest? Vad är det man frigör vid uppvärmning? Dvs. Vad är det man får ett mått på?Sent from my RM-846_eu_sweden_417 using Board Express Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pkarl Postat 28 augusti 2013 Författare Dela Postat 28 augusti 2013 Yepp!Toppen! Då har jag ingen fosfat depå :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 28 augusti 2013 Dela Postat 28 augusti 2013 Yepp! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 28 augusti 2013 Dela Postat 28 augusti 2013 Yepp!Har du hakat upp dej;) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 augusti 2013 Dela Postat 28 augusti 2013 Yepp - å det smittarVad du gör när du hettar upp ditt prov är en primitiv form av något som kallas upplösning. Man omvandlar andra fosforformer till ortofosfat (som är den enda form som går att mäta). Det är något som kallas totalfosfor. En riktig sådan test innefattar kokning i svavelsyra under tryck i 20 minuter (om jag kommer ihåg tiden rätt). FM sätt är en enkel form av detta men den ger inte de mer olösliga formerna.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 28 augusti 2013 Dela Postat 28 augusti 2013 Yepp!Har du hakat upp dej;) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 28 augusti 2013 Dela Postat 28 augusti 2013 Yepp - å det smittarVad du gör när du hettar upp ditt prov är en primitiv form av något som kallas upplösning. Man omvandlar andra fosforformer till ortofosfat (som är den enda form som går att mäta). Det är något som kallas totalfosfor. En riktig sådan test innefattar kokning i svavelsyra under tryck i 20 minuter (om jag kommer ihåg tiden rätt). FM sätt är en enkel form av detta men den ger inte de mer olösliga formerna.MVH LasseYepp, kokning med svavelsyra är en underskattad gammal fin familjeunderhållning!Tror vi med det perspektivet kanske kan enas om att den förenklade metoden är "good enough", det handlar ju om att kolla om depåerna finns, snarare än ett exakt mätvärde Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Yepp - men metoden talar inte om vad som finns i sand och inredning, bara vad som finns i vattnetMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Jag är väldigt förvirad nu! Vi har alltså fosfat i vattnet, vattnet och stenen/sanden:nya bilder? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Som jag fattar det så får man reda på att fosfatet är bundet i "inredningen" som när som helst kan börja släppas ut igen i vattnet med påföljden att fosfatet sticker iväg och man vet ej vad man gör för fel. Läste en massa sidor på en som diskuterade detta med fosfaten i inredningen och hur man skulle bli av med det.//Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pkarl Postat 29 augusti 2013 Författare Dela Postat 29 augusti 2013 Då kan man väl säga att detta sätt är bättre ändå? Värdet bör ju bli mer "korrekt".//Patrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alivedreamer Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Yepp --pkarl: Ber om ursäkt för att jag halvkapade tråden där uppe. Lasse: Det var det jag undrade över. Tack!MvhEric Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Yepp , ni är för goa Hela tråden är jätte nyttig ur ett perspektiv.Den klargör att bara för att vi mäter låga näringsvärde betyder det inte att vattnet är näringsfattigt.Både N och P kan bilda en himla massa former som vi inte (på ett enkelt) sätt kan mäta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Yepp - men metoden talar inte om vad som finns i sand och inredning, bara vad som finns i vattnetMVH LasseSå sant, men det är svårt att få ner nivåerna om inredning lakar ur vilket jag tror den gör om omgivande vattenkolumn har lägre nivåer....... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 En bra insikt - det finns fler aspekter än de mätresultat vår enkla testutrustning kan klara av, handlar ju mycket om att titta att "text och bild" stämmer!Yepp , ni är för goa Hela tråden är jätte nyttig ur ett perspektiv.Den klargör att bara för att vi mäter låga näringsvärde betyder det inte att vattnet är näringsfattigt.Både N och P kan bilda en himla massa former som vi inte (på ett enkelt) sätt kan mäta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Helt klart en bra sak att ta upp och ytterligare ett tips i samma linje är att ta o testa vattnet på morgonen innan algerna blivit aktiva och börjat binda fosfat.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
campokatt Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Men alltså vadå, ska man ta lite vatten i en kopp och stoppa in i micron då i några minuter och testa på det vattnet sen eller är det vattnet med pulver i som man ska värma?? är de där 80 graderna noga eller är det nån lägre gräns typ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Jag är väldigt förvirad nu! Vi har alltså fosfat i vattnet, vattnet och stenen/sanden:nya bilder?Vi har fosfor i form av olika o och oorganiska föreningar i vattnet och substratet. Vi kan bara mäta en av dessa föreningar - ortofosfat (som vi brukar kalla - helt felaktig för fosfat. Fosfat är en fruktparameter och innehåller både äpplen och päron) Det metoden som pkarl pratar om gör är att förvandla en del av de andra fosforföreningarna som finns i vattnet till ortofosfat - och vi får ett högre värde. Sedan är det inte så enkelt som Greger tror (yepp - när är det det igentligen) att det är enkoncentrationsgradient som frigör fosfor i form av fosfat från substratet - det är lite mer komplicerat än det. Under normal pH (>7,8) är en del former bundna kemiskt och frigörs icke i form av (orto)fosfat. Den fosfat som till synes verkar släppas under natten är bakteriernas mineralaisering av fosfor - under natten förekommer inget upptag av fosfor och det frisläppta ortofosten koncentreras då en del i vattenkolumnen.MVH lasse. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Varför tror du att jag tror det är enkelt ?Det handlar mer om att inte krångla till saker vi "inte kan göra nåt åt" med de medel som står till buds......... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Skulle varit en efter MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 29 augusti 2013 Dela Postat 29 augusti 2013 Så om om man skopar upp vatten ut karet i en kastrull och värmer detta till runt 80 grader, låter kallna och mäter på det vattnet så kan värdet vara högre än okokt vatten?Kokningen har ändrat fosforföreningar till något som är mätbart med våra tester?Då undrar jag om det är värt en natt på soffan och en tur till Gekås för att man använt kastrullen?Eller kan det göra så stor skillnad?För mig är saliferts test tillräckligt, blir det färgat så är det helt enkelt för mycket fosfat, färgar det inte så är det "good enough".Utan koning.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pkarl Postat 29 augusti 2013 Författare Dela Postat 29 augusti 2013 Så om om man skopar upp vatten ut karet i en kastrull och värmer detta till runt 80 grader, låter kallna och mäter på det vattnet så kan värdet vara högre än okokt vatten?Kokningen har ändrat fosforföreningar till något som är mätbart med våra tester?Då undrar jag om det är värt en natt på soffan och en tur till Gekås för att man använt kastrullen?Eller kan det göra så stor skillnad?För mig är saliferts test tillräckligt, blir det färgat så är det helt enkelt för mycket fosfat, färgar det inte så är det "good enough".Utan koning.//Marko 'DaTrucka' (via mobil).Att sova på soffan är man ju inte helt ovan med men att åka till Gekås måste ses dem det värsta straff man kan få. Tog väl ca 15 min i sommras innan jag smet ut från Gekås och frugan....Så, vad jag har gjort för att undvika förstörda kastruller är att helt enkelt koka upp vanligt vatten och sedan fylla ett teströr med vatten som skall testas plus lock (använder Hanna 713). ställer sedan detta i kastrullen och värmer på detta viset upp testvattnet. Inga direkta svårigheter faktiskt. Fördelar? Jag mäter alldeles för sällan mina vattenvärden men om jag nu ändå skall till och mäta fosfathalten, som i vilket fall som helst tar några minuter, så känns det ändå ok att lägga till några minuter till.MvhPatrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.