Gå till innehåll

Test av fosfat depå


pkarl

Rekommenderade inlägg

Har suttit och läst en del i Fauna Marins UltraLith guide i o m att jag kommer att testa deras system istället för KZ. På ett ställe i guiden så tipsar dem om hur man kan mäta om man har fosfat depåer i burken. Man skall då enligt dem värma upp testet till 80 grader i några minuter och sedan låta det svalna och sedan testa det. Om det då kommer att skilja sig mellan ett oupvärmt test och ett uppvärmt test så kan man misstänka att man har fosfat depåer i akvariet. Nu till min fråga: Stämmer det verkligen? Tycker inte jag har sett det beskrivet någonstans tidigare men, tja, det verkar ju vara ett bekvämt sätt för att kolla om man har sten, sand osv.. som läcker fosfat.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här skriver dem i guiden:

Depot test:

Prior to the PO4 Test, heat the water to 80 º C for a few minutes and let it cool down. Then

measure the PO4 concentration. In older tanks with significant phosphate depots the

concentration in the heated sample can be 3 or more times higher than in the normal sample.

Ideally, the concentration in the normal and the heated sample are identical.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yepp - å det smittar

Vad du gör när du hettar upp ditt prov är en primitiv form av något som kallas upplösning. Man omvandlar andra fosforformer till ortofosfat (som är den enda form som går att mäta). Det är något som kallas totalfosfor. En riktig sådan test innefattar kokning i svavelsyra under tryck i 20 minuter (om jag kommer ihåg tiden rätt). FM sätt är en enkel form av detta men den ger inte de mer olösliga formerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yepp - å det smittar

Vad du gör när du hettar upp ditt prov är en primitiv form av något som kallas upplösning. Man omvandlar andra fosforformer till ortofosfat (som är den enda form som går att mäta). Det är något som kallas totalfosfor. En riktig sådan test innefattar kokning i svavelsyra under tryck i 20 minuter (om jag kommer ihåg tiden rätt). FM sätt är en enkel form av detta men den ger inte de mer olösliga formerna.

MVH Lasse

Yepp, kokning med svavelsyra är en underskattad gammal fin familjeunderhållning!

Tror vi med det perspektivet kanske kan enas om att den förenklade metoden är "good enough", det handlar ju om att kolla om depåerna finns, snarare än ett exakt mätvärde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag fattar det så får man reda på att fosfatet är bundet i "inredningen" som när som helst kan börja släppas ut igen i vattnet med påföljden att fosfatet sticker iväg och man vet ej vad man gör för fel. Läste en massa sidor på en som diskuterade detta med fosfaten i inredningen och hur man skulle bli av med det.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yepp , ni är för goa :)

Hela tråden är jätte nyttig ur ett perspektiv.

Den klargör att bara för att vi mäter låga näringsvärde betyder det inte att vattnet är näringsfattigt.

Både N och P kan bilda en himla massa former som vi inte (på ett enkelt) sätt kan mäta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yepp - men metoden talar inte om vad som finns i sand och inredning, bara vad som finns i vattnet

MVH Lasse

Så sant, men det är svårt att få ner nivåerna om inredning lakar ur vilket jag tror den gör om omgivande vattenkolumn har lägre nivåer.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra insikt - det finns fler aspekter än de mätresultat vår enkla testutrustning kan klara av, handlar ju mycket om att titta att "text och bild" stämmer!

Yepp , ni är för goa :)

Hela tråden är jätte nyttig ur ett perspektiv.

Den klargör att bara för att vi mäter låga näringsvärde betyder det inte att vattnet är näringsfattigt.

Både N och P kan bilda en himla massa former som vi inte (på ett enkelt) sätt kan mäta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt förvirad nu! Vi har alltså fosfat i vattnet, vattnet och stenen/sanden:nya bilder?

Vi har fosfor i form av olika o och oorganiska föreningar i vattnet och substratet. Vi kan bara mäta en av dessa föreningar - ortofosfat (som vi brukar kalla - helt felaktig för fosfat. Fosfat är en fruktparameter och innehåller både äpplen och päron) Det metoden som pkarl pratar om gör är att förvandla en del av de andra fosforföreningarna som finns i vattnet till ortofosfat - och vi får ett högre värde. Sedan är det inte så enkelt som Greger tror (yepp - när är det det igentligen) att det är enkoncentrationsgradient som frigör fosfor i form av fosfat från substratet - det är lite mer komplicerat än det. Under normal pH (>7,8) är en del former bundna kemiskt och frigörs icke i form av (orto)fosfat. Den fosfat som till synes verkar släppas under natten är bakteriernas mineralaisering av fosfor - under natten förekommer inget upptag av fosfor och det frisläppta ortofosten koncentreras då en del i vattenkolumnen.

MVH lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om om man skopar upp vatten ut karet i en kastrull och värmer detta till runt 80 grader, låter kallna och mäter på det vattnet så kan värdet vara högre än okokt vatten?

Kokningen har ändrat fosforföreningar till något som är mätbart med våra tester?

Då undrar jag om det är värt en natt på soffan och en tur till Gekås för att man använt kastrullen?

Eller kan det göra så stor skillnad?

För mig är saliferts test tillräckligt, blir det färgat så är det helt enkelt för mycket fosfat, färgar det inte så är det "good enough".

Utan koning.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om om man skopar upp vatten ut karet i en kastrull och värmer detta till runt 80 grader, låter kallna och mäter på det vattnet så kan värdet vara högre än okokt vatten?

Kokningen har ändrat fosforföreningar till något som är mätbart med våra tester?

Då undrar jag om det är värt en natt på soffan och en tur till Gekås för att man använt kastrullen?

Eller kan det göra så stor skillnad?

För mig är saliferts test tillräckligt, blir det färgat så är det helt enkelt för mycket fosfat, färgar det inte så är det "good enough".

Utan koning.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Att sova på soffan är man ju inte helt ovan med men att åka till Gekås måste ses dem det värsta straff man kan få. Tog väl ca 15 min i sommras innan jag smet ut från Gekås och frugan....

Så, vad jag har gjort för att undvika förstörda kastruller är att helt enkelt koka upp vanligt vatten och sedan fylla ett teströr med vatten som skall testas plus lock (använder Hanna 713). ställer sedan detta i kastrullen och värmer på detta viset upp testvattnet. Inga direkta svårigheter faktiskt. Fördelar? Jag mäter alldeles för sällan mina vattenvärden men om jag nu ändå skall till och mäta fosfathalten, som i vilket fall som helst tar några minuter, så känns det ändå ok att lägga till några minuter till.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...