Gå till innehåll

Lyckas med Vitbröstad kirurg?


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

Jag är inte alls lika pessimistisk som föregående talare angående leucosternon!

Det är inte någon nybörjarfisk, eller något för nystartade akvarium - men i övrigt inte någon extremt svår firre.

Den är precis som de flesta av sina syskon i Acanthurusfamiljen/paracanturus känslig för parasitangrepp p g a sin tunna hud/slemskikt, den behöver mycket alger i sin diet och verkar likt syskonen achilles och japonicus m.fl vara känslig för lågt KH.

Men det som jag upplever skapar problem med dessa, är att en del grossister/handlare inte sällan håller dessa djur i låg salthalt kombinerat med kopparbaserad medicinering för att "mota olle i grind".

Följden av denna hantering är ju att det saluförs djur med nedsatt immunförsvar och inte helt oävna acklimatiseringsproblem.

UV-c och/eller ozon tycker jag alltid är ett bra komplement när man har känsliga firrar!

Egen karantän är ju aldrig fel.... :)

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för hoppet !:) jag skulle aldrig köpt den själv pga alla rykten, speciellt i den konditionen - väldigt mager och äter inga torrfoder överhuvudtaget;( dock bor han hos mig idag så försöker göra mitt bästa för att åka hans chanser... han blev inköpt tillsammans med en Picasso, så de har fått karet på 250 för sig själva i stort sätt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag botar oodinium och cryptocarion med UVC. Använder aldrig medicin mot detta. Jag sätter i ett 20w UVC med en 1000 liters pump i ett 150 liters kar utan inredning och svagt ljus så att fisken är lugnare. 5 dagar så brukar det vara borta. Det är viktigt att botten är blankpolerad så att parasiterna inte kan fästa där.

Och sedan minst 8 dagar efter sista synlig prick så är den klar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...