J_Green Postat 30 augusti 2013 Dela Postat 30 augusti 2013 Börjar bli orolig, på ett dygn från att ha varit fina har nu två stora kenyaliknande träd typ vissnat och börjat ruttna bort (ingen vanlig ömsning). Flera andra sorter av sarkophyton ser ut som dom ska ömsa men dom kanske också håller på att dö. Euphyllior och skivor,knappar och xenia ser inte ut att vara berörda. Dom värden jag brukar mäta ser ut som vanligt.Mg 1320Ca 375Kh 7.3No3 20 (har stuckit lite på slutet)Po4 0.5Salt 1.025 (har sjunkit från tidigare 1.026) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
suezen Postat 30 augusti 2013 Dela Postat 30 augusti 2013 Tycker du ligger väl lågt på både Ca och Kh. Så prova att justera upp dem till 420 respektive 9. Po4 ligger högt så det bör du försöka få ner. Dock bör du göra förändringarna över några dagar och inte allt på en gång.Jag hade även lagt i aktivt kol om du inte redan har det då det kan vara någon korall som utsöndrat gift. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 augusti 2013 Dela Postat 30 augusti 2013 KH ligger lite högre än i havet så det kan det knappast bero på. Det troligaste är väl kemisk krigföring mellan mjukisarna. Jag skulle prova med massiv kolfiltrering. Det gör ju också nytta ifall korallerna fortsätter att dö. Ca är lågt. Det skulle jag höja även om det knappast har någon inverkan här - stenkorallerna mår ju bra och de är känsligare för lågt kH och Ca. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
J_Green Postat 30 augusti 2013 Författare Dela Postat 30 augusti 2013 KH ligger lite högre än i havet så det kan det knappast bero på. Det troligaste är väl kemisk krigföring mellan mjukisarna. Jag skulle prova med massiv kolfiltrering. Det gör ju också nytta ifall korallerna fortsätter att dö. Ca är lågt. Det skulle jag höja även om det knappast har någon inverkan här - stenkorallerna mår ju bra och de är känsligare för lågt kH och Ca.Tack! Kolfiltrering får det bli, det var ett tag sedan! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltatrox Postat 30 augusti 2013 Dela Postat 30 augusti 2013 Jag tycker du bör sänka no3 till att börja med Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 30 augusti 2013 Dela Postat 30 augusti 2013 Värdena är bra för mjukisar inga problem där tycker jag. Dom gillar lite mer näring samt ej så kinkiga på ca om visst som dom hårda skulle behöva en lite knuff. Jag lägger nog nej jag lägger min röst på kemkrig. någoter något slem på dom hårda korallerna? brukar vara ett tecken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 30 augusti 2013 Dela Postat 30 augusti 2013 Jag tycker du bör sänka no3 till att börja medVarför? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 30 augusti 2013 Dela Postat 30 augusti 2013 Undrar jag med vi pratar ju mjukisar här Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 30 augusti 2013 Dela Postat 30 augusti 2013 Våra kan reagera på ny kol/fosfatabsorb och lampbyten. Bobbit worms kan ju också vara en bov. Annars ser värdena helt ok ut./ David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 30 augusti 2013 Dela Postat 30 augusti 2013 Våra kan reagera på ny kol/fosfatabsorb och lampbyten. Bobbit worms kan ju också vara en bov. Annars ser värdena helt ok ut./ DavidVad är bobbits worms? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 30 augusti 2013 Dela Postat 30 augusti 2013 http://en.wikipedia.org/wiki/Eunice_aphroditoisDom äter mjukkoraller. Har haft en hos oss som smaskade i sig både Sinularia och Sacrophyton. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas_Lindholm Postat 31 augusti 2013 Dela Postat 31 augusti 2013 Hej! Den masken såg grym ut :-) Jag har xenia, kenyaträd och läderkorall. Min erfarenhet är att ingen av arterna bör stå nära varandra. De drar in polyperna och ser dassiga ut särskillt när de nuddar varandra. Ligger själv högt gällande näringsnivåer då korallerna verkar behöva det. "Nollar" jag fosfat och nitrat upplever jag det motsatta. Med vänlig hälsning, ante Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.