Gå till innehåll

vad händer med mina mjukisar?


J_Green

Rekommenderade inlägg

Börjar bli orolig, på ett dygn från att ha varit fina har nu två stora kenyaliknande träd typ vissnat och börjat ruttna bort (ingen vanlig ömsning). Flera andra sorter av sarkophyton ser ut som dom ska ömsa men dom kanske också håller på att dö.

Euphyllior och skivor,knappar och xenia ser inte ut att vara berörda. Dom värden jag brukar mäta ser ut som vanligt.

Mg 1320

Ca 375

Kh 7.3

No3 20 (har stuckit lite på slutet)

Po4 0.5

Salt 1.025 (har sjunkit från tidigare 1.026)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ligger väl lågt på både Ca och Kh. Så prova att justera upp dem till 420 respektive 9. Po4 ligger högt så det bör du försöka få ner. Dock bör du göra förändringarna över några dagar och inte allt på en gång.

Jag hade även lagt i aktivt kol om du inte redan har det då det kan vara någon korall som utsöndrat gift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH ligger lite högre än i havet så det kan det knappast bero på. Det troligaste är väl kemisk krigföring mellan mjukisarna. Jag skulle prova med massiv kolfiltrering. Det gör ju också nytta ifall korallerna fortsätter att dö.

Ca är lågt. Det skulle jag höja även om det knappast har någon inverkan här - stenkorallerna mår ju bra och de är känsligare för lågt kH och Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH ligger lite högre än i havet så det kan det knappast bero på. Det troligaste är väl kemisk krigföring mellan mjukisarna. Jag skulle prova med massiv kolfiltrering. Det gör ju också nytta ifall korallerna fortsätter att dö.

Ca är lågt. Det skulle jag höja även om det knappast har någon inverkan här - stenkorallerna mår ju bra och de är känsligare för lågt kH och Ca.

Tack!

Kolfiltrering får det bli, det var ett tag sedan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena är bra för mjukisar inga problem där tycker jag. Dom gillar lite mer näring samt ej så kinkiga på ca om visst som dom hårda skulle behöva en lite knuff. Jag lägger nog nej jag lägger min röst på kemkrig. någoter något slem på dom hårda korallerna? brukar vara ett tecken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Den masken såg grym ut :-) Jag har xenia, kenyaträd och läderkorall. Min erfarenhet är att ingen av arterna bör stå nära varandra. De drar in polyperna och ser dassiga ut särskillt när de nuddar varandra. Ligger själv högt gällande näringsnivåer då korallerna verkar behöva det. "Nollar" jag fosfat och nitrat upplever jag det motsatta. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...