bjomat Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Jag har läst någonstans att man kan lösa upp kalkalger på ett bra sätt om man blötlägger pumpen/streamern i vatten blandat med citronsyra. Är det någon risk att överdosera citronsyra och skada pumpen? Blanda citronsyra i osmosvatten eller saltvatten? Hur länge behöver den ligga?Med vänlig hälsning, Björn Citera
Kjelle Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Jag har läst någonstans att man kan lösa upp kalkalger på ett bra sätt om man blötlägger pumpen/streamern i vatten blandat med citronsyra. Är det någon risk att överdosera citronsyra och skada pumpen? Blanda citronsyra i osmosvatten eller saltvatten? Hur länge behöver den ligga?Med vänlig hälsning, BjörnGivetvis använder du ljummet kranvatten. Du låter pumpen ligga i blöt så länge det behövs tills den är ren eller påskynda processen genom och skubba med en svamp. Har du inte bråttom så är den annars kliniskt ren på ett dygn utan handpåläggning. Citronsyra skadar inte. Citera
ormet Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Ett annat alternativ är vinäger/ättika/ättiksprit med samma förfarande som kjelle beskriver Citera
Wiking Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Både citronsyra och ättika fungerar, det är dock enklare att handskas med citronsyran tycker jag, dessutom så räcker en burk i åratal. Är man som jag lat och bekväm så stoppar man sina pumpar eller skummaren i lösning sent på kvällen, sedan när man vaknar på morgonen är det en mycket enkelt match att skölja av under lite rinnande vatten med minimalt skrubbande. Citera
phhasek Postat 31 augusti 2013 Postat 31 augusti 2013 Jag har kört med ättika men det blir nog citronsyra nästa gång mest p.g.a. av ättikslukten. Citera
MrRhames Postat 1 september 2013 Postat 1 september 2013 Jag kör med citronsyra, när jag gör ren mina pumpar. Kolla in min gamla tråd "Benny's kub 50x50x50" inlägg 52 så ser du resultatet. Jag låter pumparna, det jag ska rengöra ligga ett par timmar. Sedan tar jag en diskborste och skrubbar. Skiten lossnar utan problem. Har även glömt pumparna i citronsyrebadet en natt, utan åverkan på pumparna. Då var det bara att skölja av, så lossnade skiten.Mvh BenjaminSkickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2 Citera
bjomat Postat 1 september 2013 Författare Postat 1 september 2013 Tack för tipsen Nu ligger streamern i citronsyrabad sen igår. Med vänlig hälsning, Björn Citera
bjomat Postat 1 september 2013 Författare Postat 1 september 2013 Å ni hade rätt som vanligt Ett dygn i citronsyra och sen i princip bara skölja av - pumpen ser ut som ny!!Tack igen för bra tips!Med vänlig hälsning, Björn Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.