Gå till innehåll

Kalksten i sump.


Linnex

Rekommenderade inlägg

Jag tror att man har skrivit om det tidigare och då handlade om krossad kalksten, snäckskal och grus. En del sipprar ut i vattnet men man behöver rätt sura förhållanden om kalket ska lösas upp för att calciumet ska tillföras (väl, åtminstone surare än pH 8,3-8,4 som man har i vattnet). Förmodligen kommer det att tillföra något men inte tillräckligt för att du ske se nån skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt så kan man prova, men jag tror att effekten blir omärkbart. Sen är det en sak att nöta ner kalken och en annan att den bunda calciumet släpps fri från kalket, d.v.s. att man får Ca(2+) från CaO. Det är därför man tillsätter kolsyra som reagerar med kalken och gör att calciumjonerna frisläpps. Man kommer säkert att få en del calcium i vattnet, men inte tillräckligt för att man ska tjäna på det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två olika kristallstrukturer av kalksten, Kalcit och Aragonit. Stenkoraller (med ett par undantag) har skelett av Aragonit. Kalcit behöver ett par tiondels pH lägre för att lösa sig i vatten så Aragoniten löser sig först. (Med CO2). Det lättaste sättet att snabbt få upp Ca är att tillsätta kalciumklorid. Men för koraller är karbonathårdheten viktigare än kalciumhalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså !?

Jag har alltid trott att Ca-värdet är klart viktigare än KH-värdet för koraller....

Stig: 1) Vilket KH-värde tycker du är optimalt för koraller ?

2) Hur brukar du justera KH-värdet ? fabrikat ?

Det finns två olika kristallstrukturer av kalksten, Kalcit och Aragonit. Stenkoraller (med ett par undantag) har skelett av Aragonit. Kalcit behöver ett par tiondels pH lägre för att lösa sig i vatten så Aragoniten löser sig först. (Med CO2). Det lättaste sättet att snabbt få upp Ca är att tillsätta kalciumklorid. Men för koraller är karbonathårdheten viktigare än kalciumhalten.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar Ca med Kalciumklorid, KH med Natriumbikarbonat och pH med Kalkvatten (Kalciumhydroxid). En litet förenklad manuell Ballingmetod som om man kör för länge medför en Jonobalans. (Det blir för mycket NaCl.) Därför byter jag också vatten.

Om du söker på inlägg av Christian om Omröstning KH från den nionde april så finns det läsvärt och länkar där. På Advanced Aquarist finns också någon artikel om hur koraller tar upp kalcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste sänka PH till, jag tror det var nån stans under 6. För att CA ska fällas ut.

Jag är lite osäker på om Jubaermetoden (Reservation för stavning) fäller ut CA i vattnet men jag har ett svagt minne av att den gör det. Jubaermetoden är ett ca 10 cm tjockt lager med korallgrus med några centimeter vattenspalt under sig.

Men det är en ganska gammal och ovanlig metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...