Guest Postat 8 september 2013 Postat 8 september 2013 Om du ska göra vattenbyten och få lite skillnad 10% är dessverre inte mycket som ändras väldigt bra att köra som veckobasis. Men är det något som är tokigt och man vill rätta till skulle jag rekomendera ett byte på 50%. Citera
Romland Postat 8 september 2013 Författare Postat 8 september 2013 saken är den att jag inte vet vad som är galet, att byta 50 % känns som att det kan göra mer skada än nytta för mig som sagt så är det som mest grumligt på morgonen, vet inte om det finns någon förklaring för det? Citera
Romland Postat 8 september 2013 Författare Postat 8 september 2013 kom på en sak som kanske spelar in? Jag har ju nämligen lyset på i sumpen dygnet runt, tänkte att jag kanske kunde få lite alger där nere som jag senare kunde mata mina eremiter och kirurg med. Vet inte om det spelar någon roll men det är något jag inte nämnt iaf Citera
Guest Postat 8 september 2013 Postat 8 september 2013 Det är bara bra att ha det. Så dippar inte PH lika mycket på natten Citera
Romland Postat 18 september 2013 Författare Postat 18 september 2013 fick lite svar idag på tester, hon kunde inte testa mg sa hon men kalcium låg 500 vilket är lite högt? kh låg på 10ish, inte direkt specifika svar men det var vad hon sa iaf! Citera
Romland Postat 18 september 2013 Författare Postat 18 september 2013 är lösningen vattenbyte oftare? då jag inte har en aning om mg så kanske inte det är bästa lösningen eller? Citera
Romland Postat 18 september 2013 Författare Postat 18 september 2013 ingen som har en fenomenal lösning?=) Citera
Guest Postat 18 september 2013 Postat 18 september 2013 Vatten byten veckovis är att rekomendera Citera
Romland Postat 18 september 2013 Författare Postat 18 september 2013 väntar till att osmon kommer så gör jag ett vattenbyte då =) Citera
Romland Postat 26 september 2013 Författare Postat 26 september 2013 Har gjort lite tester idag:magnesium: 1440Calcium: 460Nirat: 0.3 ppmfosfat: inte mätbart testerna är väll okej bara att fosfatet är lågt? spelar det någon roll eller vill jag få upp det lite och i så fall hur gör jag? Citera
Chum Postat 26 september 2013 Postat 26 september 2013 Hm... knepigt. När jag haft "mjölkigt" vatten (eller snarare disigt) så har det berott på lågt Mg så att Ca fäller ut. Buffrade upp Mg och då klarnade vattnet och Ca sjönk från +500 till ca 450. Men dina värden ser ju bra ut (nästan lite högt Mg dock) så vet i fasen vad det kan bero på. Citera
Olle Postat 27 september 2013 Postat 27 september 2013 Hm... knepigt. När jag haft "mjölkigt" vatten (eller snarare disigt) så har det berott på lågt Mg så att Ca fäller ut. Buffrade upp Mg och då klarnade vattnet och Ca sjönk från +500 till ca 450. Men dina värden ser ju bra ut (nästan lite högt Mg dock) så vet i fasen vad det kan bero på.Vad använde du för preparat för att höja Mg med? Citera
Romland Postat 27 september 2013 Författare Postat 27 september 2013 Nästan så man hade velat att det var något fel på testerna kan det vara en algblommning? Citera
DaTrucka Postat 27 september 2013 Postat 27 september 2013 Algblomning har jag svårt att tro, brukar bli lite grönaktig ton om det är svävalger eller liknande.Bakterieblomning kan te sig som hos dig, fast det sätter sig oftast på inredningen i första hand som en slemmig hinna.Funderar dock över ditt bottensubstrat.Vad är det?//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Romland Postat 27 september 2013 Författare Postat 27 september 2013 det är ganska grovt grus, mellan 0,3-0-0.6 mm skulle jag tro Citera
Romland Postat 27 september 2013 Författare Postat 27 september 2013 tanken är att jag ska byta detta mot levande sand men det kommer inte bli för ens flytten som kommer inom dom närmsta 6 månaderna Citera
Guest Postat 27 september 2013 Postat 27 september 2013 Finns ju något skit man kan få i sötvatten kommer ej exakt ihåg va det heter klarnar när ljuset är släcker och grumlar till sig när ljuset går på. Citera
Romland Postat 29 september 2013 Författare Postat 29 september 2013 kan det vara så att det är mitt grus som släpper metaller? tror det är kvartssten.... Citera
DaTrucka Postat 29 september 2013 Postat 29 september 2013 kan det vara så att det är mitt grus som släpper metaller? tror det är kvartssten....Det var det jag undrade i ett tidigare inlägg.Det kan mycket väl vara boven i dramat.Det ser ut som något jag inte gärna hade hällt i ett saltkar.Satsa på levande sand eller aragonit/korallsand istället.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Romland Postat 30 september 2013 Författare Postat 30 september 2013 ursäkta DaTrucka, missförstod dig då :/ ska försöka att suga ur den successivt, hur gör ni när ni ska suga ur sanden? får inte upp det men en vanlig damsugare, är det helt åt pipsvängen och ta upp det för hand? kommer bli grumligt som attan men tar akvariet stryk av det? Citera
smedberg Postat 1 oktober 2013 Postat 1 oktober 2013 Leta reda på en grov slang, måste vara enklast. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.