Gå till innehåll

Lpser som "färgar ut"?


Rekommenderade inlägg

Har läst att Acans kan förändra färgen ganska mycket beroende på ljus.

Vissa LPS reagerar på för mycket ljus genom att bli ljusa eller till och med blekta/helt vita. Skaffar man en ljus korall som fått för mycket ljus och ställer den i rätt ljus så färgar den ju om och man upplever detta som att den "färgar ut". Kanske därifrån det hela delvis kommer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia blir ju likbleka om man har för starkljus

Eller brist på jod enligt min lokala handlare. Fungerade faktist hos mig, hade en ancora som var nästan helt genomskinlig i "armarna". Letade upp en gammal flaska med jodtillsats och började dosera, fick tillbaka färgerna på någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag tänker efter har jag två Favior som färgat om. Den första var rostbrun med gröna center. Färgade om till brunblå med turkos center. Den andra är en christmas favia som först hade stora röda center och mörkgrön runt om. Nu är den mer silvergrön med mindre center.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag tänker efter har jag två Favior som färgat om. Den första var rostbrun med gröna center. Färgade om till brunblå med turkos center. Den andra är en christmas favia som först hade stora röda center och mörkgrön runt om. Nu är den mer silvergrön med mindre center.

Lägg upp en bild!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Före och efter bilder" på tre olika koraller..

[ATTACH=CONFIG]101898[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]101903[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]101899[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]101900[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]101901[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]101902[/ATTACH]

Favian i mitten ser man kanske inte så stor skillnad på, men har ngen nyare bild på den tyvärr

Nu förstår jag inte?

Bild1fin-ledsen

Bild2 Samma

Bild3 Mycket finare på bild 1!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, som sagt svårt att visa på bild. Euphyllian var grådassig när jag skaffade den.Nu har den en blå-grön färg.

Den andra Favian kan jag verkligen hålla med om att den var snyggare innan, en det är ju dock en förändring. Den växer och trivs så ser det inte som att det skulle vara negativt ur korallens synpunkt.

Edit; det är inga stora förändringar men jag som ser karet live kan se de små förändringarna som nog inte syns på de kassa bilderna. Förmodligen är det som Manne skriver att t.ex spårämnen kan ge viss effekt på färgerna, men inte så stora som på SPS, doserar mer nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många LPS:er färgar ut vid rätt vattenkvaliteter och ljusförhållande. Precis som sps:er så gäller det att trimma in det och mata dom rätt för att få ut dom bästa färgerna. Men jag tror det är mest i sammanhang med acans man brukar höra det. Även mjukkoraller är det så med. Likaså musslor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acans är lite kuriosa, dom kan skifta väldigt mycket i färger och gå från neongröna till skarp orange eller från en superfin flerfärgad till 1-2 färger.

Annars så har man nog mer strul med LPS om man verkligen får ner nitraten ordentlig, då brukar dom kunna bli tråkiga eller bleka.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lps:er färgar olika beroende på vattenkvalite... det märks inte så mycket när det skiljer i näringshalt men om du labbar med vitaminer, mineraler och spårämnen får du väldigt olika färger.

Det som skiljer först är djupet i färgen.. om den är intensiv eller matt.. samt blek och styrka.

När du sedan doserar specifika spårämnen kan du höja eller sänka inslag av vissa färger t.ex. gult, rött, blått osv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...