Gå till innehåll

Startar upp ett 1100 lites revakvarium


Tedde

Rekommenderade inlägg

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu är armaturerna på plats med än så länge blygsamma 354 watt fördelat på 3x100 watt hybrid chip + 54 watt kvälls belysning med 6st 420mn och 12st 455mn.. [ATTACH=CONFIG]105009[/ATTACH]

Ser ut som en bra början.. Gissar att du tittat in hos Larry en o annan gång..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En kort förklaring på hur vattenbytar rutinerna funkar just nu. Karet har ju inte varit igång så länge, så nu byter jag ca 150 liter varannan vecka (har ju ca 1500 liter i systemet) Kollar värdena noga första veckan och håller mig i överkant när det gäller salt, Ca, Mg och Na. Andra veckan gör jag bara något test för att jag är nyfiken, men håller mig kall när det gäller att tillsätta något. Kommer inom kort börja tillsätta en blandning kolämnen för att senare komma igång med en balling blandning. Ser en god tillväxt just nu, men är inte färdig med belysnings planerna än :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo uppstarten har gått bra, mycket tack vare LS som jag började med. Nu märker jag lyftet bland koraller framför allt vid varje vattenbyte. Kommer göra dessa oftare numera för att bekräfta tillväxt. Blev lite nya fiskar i dag, bokade ytterligare ett gäng Anthias som ska hämtas i veckan. Har även bokat ett par pilfisk och en dvägkejsare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jo det funkar fint, inga större motgångar. Ett drivdon till 100w led gav upp. Så jag väntar in ett par nya, så även fraggkaret kommer igång. Labborerar med spårämnen, balling och vsv. Ska även dra om ett par rör för optimering av vatten flöden. Kul att det alltid finns att göra :) Det kom i ett par fiskar till igår och även en putsarräka till. Är nu uppe i 30 eller 31 fisk, vilket känns lagom just nu :) Tillväxt på koraller känns ok, mycket växer bra. Men klart man känner sig otålig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en del cyano i karet. Inte mycket, men ena kortsidan var mer eller mindre igenväxt.. Nu försvinner allt mer för varje dag, typ 70% borta efter ett par dagar. Allt jag ändrat är att jag börjat tillsätta spårämnen. Någon som har haft samma erfarenheter? Kollar avrinningen från karet ofta då vatten nivån stiger när den blir full..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...