Gå till innehåll

Början på cyano? (Inkl bild)


Nille83

Rekommenderade inlägg

Mitt kar har snart varit igång i 4 månader.

Vattenvärden:

Temp 25,3

Salt, 1,0255

Nitrit: 0

Ca: 490

Nitrat: Över 10

KH: 8,4

Fosfat: 0,08

MG 1360

Som ni ser på bilden så finns det röda bara i kanterna vid rutan, finns inget i övrigt i sanden.

Jag har 3 sandvändare, 11 ermiter, 12 turbosniglar. Men dessa når inte ner på det djupet i sanden.

Ska jag börja behandla mot Cyano eller vänta?

hxbx.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge sanden inte rörs så brukar det vara lugnt. Efter ett tag blir det bubblor i sanden och rör du ut det kan du få allt för mycket nitrit i vattnet vilket kan förgifta karet. Min erfarenhet är ett det är helt lugnt så länge man låter sanden vara. Att möblera om utgör en stor risk att den släpper nitrit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de bubblorna som bildas i sanden är ej nitrat. bakterierna i sanden använder nitrat för att föröka sig och släpper sedan ut en helt ofarlig "gas" som sedan kan försvinna upp till ytan och ut i luften.... därför är det viktigt att ha bra rörelse på sanden när man kör dsb=)

absolut inga problem med mycket sand om man gör rätt från början!

jag antar att du inte ska köra sanden som en DSB? alltså ett nitrat filter?

om du nu inte kör den som DSB så skaffa ett par sandvändande stjärnor och kanske en gobbie som håller sanden i rörelse... en gylta kan också fungera=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har mycket sand kan det bildas vätgas vilket inte är jätte nyttigt om man rör upp det. Min sandvändare brukar roa sig med att bygga högar av sand på 20cm är man inte snabb nog så kan det bildas vätgaser man ser det att sanden är mörkare.

Ang din fråga så är det nog lite cyano du har där väldigt vanligt kan även vara dino men det är ofta med brunt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte kalkalger som växer där.?? Eftersom du säger de är rosa...

Det undrar jag också. Jag har mycket kalkalger i karet. Men kan man få kalkalger i sanden? För det känns inte som det sitter fast mot rutan.

Jag har iaf tagit bort det ikväll, så får vi se hur snabbt de kommer tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är troligvis cyano och just ett sådant bälte (som bara är strax framme vid rutan eftersom de kräver ljus) är mycket vanligt - inget att oroa sig för. Vill du ha bort det så sätter du bara en svart tape i framkanten så du hindrar ljuset att nå in - då blir det inga alger av något slag där. Bubblorna som kan komma från ett sådant skikt är inget annat än syrgas - som i sin tur är avfallet från fotosyntesen. Helt ofarlig gas alltså. Området är absolut inte syrefritt - fotosyntesen ger syre. Det Picko 1 talar om är inte vätgas utan svavelväte och det uppkommer bara om man har en syrefri miljö som dessutom är nitratfri. Kan ibland ses i sanden som ett svart område om sanden går högt vid framrutan.

Min åsikt är att du inte skall röra i sanden i onödan - vill du ha bort det - hindra ljuset att komma åt framkanten av sanden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svavelväte stämmer bra det va det jag syftade på. Hade ett lite större område med sådan i mitt svartvattenkar. Luktade inte myspys. Vätgas är det vi släpper ut i mer eller mindre lämpliga situationer :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...