Nille83 Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 Mitt kar har snart varit igång i 4 månader. Vattenvärden:Temp 25,3Salt, 1,0255Nitrit: 0Ca: 490Nitrat: Över 10KH: 8,4Fosfat: 0,08MG 1360Som ni ser på bilden så finns det röda bara i kanterna vid rutan, finns inget i övrigt i sanden. Jag har 3 sandvändare, 11 ermiter, 12 turbosniglar. Men dessa når inte ner på det djupet i sanden. Ska jag börja behandla mot Cyano eller vänta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sweet*Lou Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 Är ingen expert men har för mig att man inte ska ha för mycket sand, och det ser ut som du har grymt mycket sand. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nille83 Postat 8 september 2013 Författare Dela Postat 8 september 2013 Jag har som mest 5 cm. Jag har backtonature-bakgrunder i botten därför det ser mycket ut. Även där jag har ca 2 cm finns lite rött. Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 det är normalt när man kör mycket sand... det är inget att oroa sig för, har aldrig upplevt att det spridit sig=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 Jag skulle säga att fem centimeter är ganska mycket. Menndet skumma med bilden är att det ser rosa ut. Ser det ut så i verkligheten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nille83 Postat 8 september 2013 Författare Dela Postat 8 september 2013 Neee det verkar som det stannar där. Har haft det i 1 månad. Det är rosa och inte helt rött. Ska jag försöka dammsuga ut lite sand då?Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 Så länge sanden inte rörs så brukar det vara lugnt. Efter ett tag blir det bubblor i sanden och rör du ut det kan du få allt för mycket nitrit i vattnet vilket kan förgifta karet. Min erfarenhet är ett det är helt lugnt så länge man låter sanden vara. Att möblera om utgör en stor risk att den släpper nitrit. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nille83 Postat 8 september 2013 Författare Dela Postat 8 september 2013 Jag har dragit rakblad längs kanten innan. Ska jag inte göra det?Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 nej det är inte nödvändigt då det kommer komma tillbaka och det sprider sig inte då de för det mesta trivs i syrefattiga miljöer=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 de bubblorna som bildas i sanden är ej nitrat. bakterierna i sanden använder nitrat för att föröka sig och släpper sedan ut en helt ofarlig "gas" som sedan kan försvinna upp till ytan och ut i luften.... därför är det viktigt att ha bra rörelse på sanden när man kör dsb=)absolut inga problem med mycket sand om man gör rätt från början!jag antar att du inte ska köra sanden som en DSB? alltså ett nitrat filter?om du nu inte kör den som DSB så skaffa ett par sandvändande stjärnor och kanske en gobbie som håller sanden i rörelse... en gylta kan också fungera=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 Jag har dragit rakblad längs kanten innan. Ska jag inte göra det?Skickat från min C6603 med Tapatalk 4Jag håller inte riktigt med Wigge där! Jag ser det som väldigt skadligt. Att dra rakbladet längs karests glas är ingen fara. Man måste ju putsa rutorna! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nille83 Postat 8 september 2013 Författare Dela Postat 8 september 2013 Jag har en gobbie och 3 sandvändare. Hade problem med kiselalger innan. Men det fixade mina sandvändare. Men de kommer inte åt sanden vid rutorna. Som sagt är det bara vid kanterna jag har detta rosa/röda. Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 Om man har mycket sand kan det bildas vätgas vilket inte är jätte nyttigt om man rör upp det. Min sandvändare brukar roa sig med att bygga högar av sand på 20cm är man inte snabb nog så kan det bildas vätgaser man ser det att sanden är mörkare.Ang din fråga så är det nog lite cyano du har där väldigt vanligt kan även vara dino men det är ofta med brunt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 Det är inte kalkalger som växer där.?? Eftersom du säger de är rosa... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nille83 Postat 8 september 2013 Författare Dela Postat 8 september 2013 Det är inte kalkalger som växer där.?? Eftersom du säger de är rosa...Det undrar jag också. Jag har mycket kalkalger i karet. Men kan man få kalkalger i sanden? För det känns inte som det sitter fast mot rutan. Jag har iaf tagit bort det ikväll, så får vi se hur snabbt de kommer tillbaka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 Det är troligvis cyano och just ett sådant bälte (som bara är strax framme vid rutan eftersom de kräver ljus) är mycket vanligt - inget att oroa sig för. Vill du ha bort det så sätter du bara en svart tape i framkanten så du hindrar ljuset att nå in - då blir det inga alger av något slag där. Bubblorna som kan komma från ett sådant skikt är inget annat än syrgas - som i sin tur är avfallet från fotosyntesen. Helt ofarlig gas alltså. Området är absolut inte syrefritt - fotosyntesen ger syre. Det Picko 1 talar om är inte vätgas utan svavelväte och det uppkommer bara om man har en syrefri miljö som dessutom är nitratfri. Kan ibland ses i sanden som ett svart område om sanden går högt vid framrutan.Min åsikt är att du inte skall röra i sanden i onödan - vill du ha bort det - hindra ljuset att komma åt framkanten av sanden.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 8 september 2013 Dela Postat 8 september 2013 Svavelväte stämmer bra det va det jag syftade på. Hade ett lite större område med sådan i mitt svartvattenkar. Luktade inte myspys. Vätgas är det vi släpper ut i mer eller mindre lämpliga situationer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.