Gå till innehåll

Aktivt kol: vad hände där?


danne031

Rekommenderade inlägg

Erkänner villigt att det är ytterst sällan jag har i aktivt kol, speciellt sedan påsen försvann så nu är det säkert ett halvår sedan. Dessutom hamnade alltid påsen i sumpen på Perculat så där såg jag aldrig någon reaktion.

I brist på annat hällde jag i drygt 2dl idag i en yngelkasse (sån där vanlig i transparent hårdplast), när jag sänkte ner den i karet så bubblade det ganska våldsamt..som kolsyra ungefär. Detta satt i under någon halvminut eller lite längre innan det lugnade ner sig.

Jag är antagligen bara nojig men jag blir ju även nyfiken, vad var det som hände?

Använder Grotechs ActivCarbon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står det inte på förpackningen att du ska doppa i kokande vatten (eller varmt) och låta stå i 24 timmar (KZ kol står det så på), många av de aktiva kol som säljs aktiveras på det sättet,sen om det blir någon sämre effekt av det vet jag inte förutom att det kan läcka lite svart vatten ifrån kolet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste inte skölja/koka kolet men det är ju trevligt att slippa det svarta pulvret som prukar sätta sej i skummaren. Sen sägs det att kolet ska bli mer effektivt om man kokar det då det öppnar upp porerna i kolet, men inte ett måste.

OBS! Du skall inte koka kolet utan koka upp vattnet och efter att du sköljt kolet i ljummet vatten slår du det uppkokade vattnet över kolet i lämpligt kärl och låter det svalna. Varför man gör så är för att kolets porer skall öppna sig och bli effektivare under längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...