Gå till innehåll

fläkt i ecotech radion sönder


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Kan man byta ut denna fläkt känns lite surt att köpa ny modul för fläkten laggt av.

Hittar inga specifika tioner ang fläkten

Plocka ut den så du får måtten på fläkten.. En bra början..

Kan ju stå något intressant på fläkten med i spec väg.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har fått nya skickade till oss, via återförsäljare, när två Radion Gen 1 har haft trasiga fläktar. Ecotech vill helst att man skickar tillbaka lampan, men då vi vill kunna byta själva så bad vi att få dom skickade.

Vår AV-tekniker kikade på en trasig Radion och satt dit en "vanlig datafläkt" istället. Den är lite tjockare och sticker ut men annars fungerar den på samma sätt.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är väl som med allt annat - gör det bara om du vet vad du håller på med.

Garantin påverkas bara om du har sönder något när du river belysningen.

Nja, det där skulle jag kanske inte vara så säker på - kommer du med en elektronikpryl som du mekat med själv, kan du nog vara rätt säker på avslag rörande garanti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När mina maxspect ramper aka fish street , (före leffes införande) så fick jag bara skickat nya fläktar o bytte inom garantin ändå utan gnäll..

Med vänlig hälsning, Manne

Det handlar nog mer om att det inte är praktiskt genomförbart att skicka tillbaka till HK.......

Men det kan ju vara ide att få ett godkännade från säljaren innan man blir alltför händig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det så bör tillverkaren göra en ramp där man nästan/smidigt/enkel lösning på just byta fläktarna för det är ju den svaga länken oftast.. , om man ser till klippet så är det galet mycket pill på econ för att byta fläkten.. Tror inte någon tillverkare tyvärr inte tänker i dom banorna när dom gör produkten..

Dock tycker jag att det är viktigt att kolla med tillverkaren innan man pillar på eget bevåg så länge man ens överväger ett garanti ärende.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det där skulle jag kanske inte vara så säker på - kommer du med en elektronikpryl som du mekat med själv, kan du nog vara rätt säker på avslag rörande garanti.[/quote

Jobbade som tekniker på en datorfirma under ett antal år och vi hamnade i tvist med konsumentombudsmannen då vi nekade garanti på datorer där förseglingen var bruten.

Kunderna hade bytt fläktar, grafikkort och hårddiskar själva.

I vissa fall var det uppenbart att kunden själv hade orsakat problemet - repor på moderkort och liknande.

I de fallen fick vi rätt mot kunden, men där man bara brutit förseglingen och inte kunde se någon uppenbar anledning till felet så hade vi inget att komma med.

Där blev vi skyldiga att ersätta moderkort och annat.

Så lagen säger en sak och leverantörerna en annan.

Jag tycker själv det mest handlar om goodwill och bra rykte - det gick inget bra för firman efter att man nekat så många reklamationer kan jag säga.

Firman finns inte kvar idag.

Så visst det kan säkert vara så att du förverkar din garanti om du byter fläkten själv - men det skadar ju bara leverantören att vara grinig i dessa lägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer få skicka rampen till tyskland verkar det som fläkt en vart limmad också så får skicka iväg den känns bara jävligt surt att en sådan dyr produkt håller 1.5år samt att man limmat fläkten på vissa modeler gen1 så man inte själv kan fixa det utan måste skicka iväg rampen 2 v. Då blir man tvungen att köpa 1 till under tiden o. Man inte vill ha 1/4 av karet obelyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får kolla detta med vår tekniker på måndag. Själv har jag ingen koll, jag bara hejade på. Men han har en del erfarenhet av datafläktar och tyckte det var som "vanliga" datafläktar.

Han har bara bytt i en än så länge, och då satte han i en större(tjockare) fläkt, det var innan vi fått dom från Ecotech. Det fungerar men den ser ju inte lika slimmad ut som orginalet.

Så jag vågar inte säga mer än att det går att byta, inte om det är lätt eller svårt.

Sorry för dåligt svar..

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Placeringen tycker jag är optimal sammlar inte mycket damm. Många tror den drar in vattenånga osv men kylsystemet är helt avskillt från elektroniken

garantitiden verkar vara lång på fläkten då jag har haft den i 2 år och detta skulle fixas på garanti enligt ecotech. Men bytade den själv simpelt ingrepp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Placeringen tycker jag är optimal sammlar inte mycket damm. Många tror den drar in vattenånga osv men kylsystemet är helt avskillt från elektroniken

garantitiden verkar vara lång på fläkten då jag har haft den i 2 år och detta skulle fixas på garanti enligt ecotech. Men bytade den själv simpelt ingrepp

Jag tänkte inte på elektroniken. Men hur har de gjort med lagret i fläkten? Det måste ju vara en väldigt bra kapsling så att inte saltet letar sig in i lagret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...