Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Kan man byta ut denna fläkt känns lite surt att köpa ny modul för fläkten laggt av.

Hittar inga specifika tioner ang fläkten

Postat
Kan man byta ut denna fläkt känns lite surt att köpa ny modul för fläkten laggt av.

Hittar inga specifika tioner ang fläkten

Plocka ut den så du får måtten på fläkten.. En bra början..

Kan ju stå något intressant på fläkten med i spec väg.

Med vänlig hälsning, Manne

Postat

du kan byta denna själv. skicka dom ett mail eller kolla med din återförsäljare

lvDE72tcna8

For any questions regarding this process, please contact EcoTech Marine by e-mailing service@ecotechmarine.com

Postat

Jag hade inte plockat ut fläkten själv. Typisk grej som kan ställa till det med eventuell garanti.

Postat

Detta är väl som med allt annat - gör det bara om du vet vad du håller på med.

Garantin påverkas bara om du har sönder något när du river belysningen.

Postat

Vi har fått nya skickade till oss, via återförsäljare, när två Radion Gen 1 har haft trasiga fläktar. Ecotech vill helst att man skickar tillbaka lampan, men då vi vill kunna byta själva så bad vi att få dom skickade.

Vår AV-tekniker kikade på en trasig Radion och satt dit en "vanlig datafläkt" istället. Den är lite tjockare och sticker ut men annars fungerar den på samma sätt.

/ David

Postat
Detta är väl som med allt annat - gör det bara om du vet vad du håller på med.

Garantin påverkas bara om du har sönder något när du river belysningen.

Nja, det där skulle jag kanske inte vara så säker på - kommer du med en elektronikpryl som du mekat med själv, kan du nog vara rätt säker på avslag rörande garanti.

Postat

När mina maxspect ramper aka fish street , (före leffes införande) så fick jag bara skickat nya fläktar o bytte inom garantin ändå utan gnäll..

Med vänlig hälsning, Manne

Postat
När mina maxspect ramper aka fish street , (före leffes införande) så fick jag bara skickat nya fläktar o bytte inom garantin ändå utan gnäll..

Med vänlig hälsning, Manne

Det handlar nog mer om att det inte är praktiskt genomförbart att skicka tillbaka till HK.......

Men det kan ju vara ide att få ett godkännade från säljaren innan man blir alltför händig :)

Postat

Som jag ser det så bör tillverkaren göra en ramp där man nästan/smidigt/enkel lösning på just byta fläktarna för det är ju den svaga länken oftast.. , om man ser till klippet så är det galet mycket pill på econ för att byta fläkten.. Tror inte någon tillverkare tyvärr inte tänker i dom banorna när dom gör produkten..

Dock tycker jag att det är viktigt att kolla med tillverkaren innan man pillar på eget bevåg så länge man ens överväger ett garanti ärende.

Med vänlig hälsning, Manne

Postat
Nja, det där skulle jag kanske inte vara så säker på - kommer du med en elektronikpryl som du mekat med själv, kan du nog vara rätt säker på avslag rörande garanti.[/quote

Jobbade som tekniker på en datorfirma under ett antal år och vi hamnade i tvist med konsumentombudsmannen då vi nekade garanti på datorer där förseglingen var bruten.

Kunderna hade bytt fläktar, grafikkort och hårddiskar själva.

I vissa fall var det uppenbart att kunden själv hade orsakat problemet - repor på moderkort och liknande.

I de fallen fick vi rätt mot kunden, men där man bara brutit förseglingen och inte kunde se någon uppenbar anledning till felet så hade vi inget att komma med.

Där blev vi skyldiga att ersätta moderkort och annat.

Så lagen säger en sak och leverantörerna en annan.

Jag tycker själv det mest handlar om goodwill och bra rykte - det gick inget bra för firman efter att man nekat så många reklamationer kan jag säga.

Firman finns inte kvar idag.

Så visst det kan säkert vara så att du förverkar din garanti om du byter fläkten själv - men det skadar ju bara leverantören att vara grinig i dessa lägen.

Postat
  • Författare

Kommer få skicka rampen till tyskland verkar det som fläkt en vart limmad också så får skicka iväg den känns bara jävligt surt att en sådan dyr produkt håller 1.5år samt att man limmat fläkten på vissa modeler gen1 så man inte själv kan fixa det utan måste skicka iväg rampen 2 v. Då blir man tvungen att köpa 1 till under tiden o. Man inte vill ha 1/4 av karet obelyst.

Postat
  • Författare

När ni fått loss dessa gick det enkelt att sätta dit en ny? Samt vad bytade ni till för fläkt?

behöver man limma om fläkten när man bytar den?

Postat

Jag får kolla detta med vår tekniker på måndag. Själv har jag ingen koll, jag bara hejade på. Men han har en del erfarenhet av datafläktar och tyckte det var som "vanliga" datafläktar.

Han har bara bytt i en än så länge, och då satte han i en större(tjockare) fläkt, det var innan vi fått dom från Ecotech. Det fungerar men den ser ju inte lika slimmad ut som orginalet.

Så jag vågar inte säga mer än att det går att byta, inte om det är lätt eller svårt.

Sorry för dåligt svar..

/ David

Postat
  • Författare

Jag bytade fläkten själv va simpelt dock undrar jag vad 2 spolar på orginalfläktens sladd gör för nytta skarva nyq fläkten så har kvar någon som vet vad för funktion dessa har satt en på minus och en på pluss

Postat
Så här står det på fläkten från Ecotech.

[ATTACH=CONFIG]102319[/ATTACH]

Då borde det funka med 12v 80mm fläkt och 15mm tjock

1.135CMM

40.08 CFM

41.6db

Sök på cofan F-8015H12B

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Postat

Jag har alltid varit fundersam till fläktplaceringen. Och Ecotech kommer ju få lite att göra framöver. Hoppas att det innebär ny garantitid på fläkten.

Postat
  • Författare

Placeringen tycker jag är optimal sammlar inte mycket damm. Många tror den drar in vattenånga osv men kylsystemet är helt avskillt från elektroniken

garantitiden verkar vara lång på fläkten då jag har haft den i 2 år och detta skulle fixas på garanti enligt ecotech. Men bytade den själv simpelt ingrepp

Postat

De tidigaste leveranserna med limmad fläkt har haft kvalitetsproblem. Den nya fläkten som nu sitter på alla armaturena har det i princip inte varit några problem alls med.

Postat
Placeringen tycker jag är optimal sammlar inte mycket damm. Många tror den drar in vattenånga osv men kylsystemet är helt avskillt från elektroniken

garantitiden verkar vara lång på fläkten då jag har haft den i 2 år och detta skulle fixas på garanti enligt ecotech. Men bytade den själv simpelt ingrepp

Jag tänkte inte på elektroniken. Men hur har de gjort med lagret i fläkten? Det måste ju vara en väldigt bra kapsling så att inte saltet letar sig in i lagret.

Postat
Vad ska saltet göra så högt över ytan?

Keramiska lager finns till kvalitetsfläktar.

Varför är det stänkskydd på många armaturer?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.