Gå till innehåll

Kraftig skummare i begränsat utrymme? TUNZE?


ola sjödin

Rekommenderade inlägg

Jag har ett 2meters RENA-kar med tillhörande bänk. Akvariet rymmer drygt 650liter. På grund av bänkens konstruktion är det inte ett kar som lämpar sig för en sump. Jag har tidigare haft akvarier med sump så jag vet fördelarna med detta, men nu skall jag klämma in all teknik i akvariet. Min gamla TUNZE-skummare har helt gett upp nu så det är dags för mig att inhandla en ny. Problemet är bara att utrymmet för skummare blir begränsat - endast 18x33cm med ett djup på ca 60cm.

Jag har sneglat på de bägge TUNZE-modellerna 9011 och 9016. Enligt tillverkaren rekommenderas de till akvarier på upp till 1100 resp. 1600 liter. Jag vet att det är svårt att ange en sådan kapacitet beroende på belastning, frekvens på vattenbyten, mm men sett som en grov uppskattning så tror jag att de bör fungera.

Nu över till min fundering. Vad tror ni om dessa skummarval? Jag har akvariet i vardagsrummet så jag vill inte att skummaren skall låta alltför mycket. Hur är det med ljudet hos dessa två modeller? Finns det någon annan modell som ni tror skulle vara bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...