Gå till innehåll

Dosering av fosfat, en fundering


Anlu

Rekommenderade inlägg

Givetvis kan koralldjuret lagra näring till sina zooxanteller men det är i så fall via i kroppen nerbrutna organiska ämnen. Så vitt jag vet så finns de få djur (om något) som klarar att ta upp löst oorganisk näring från/i vatten. Det ligger liksom utanför definitionen för ett djur. Korallerna har löst detta genom sin symbios med dinoflagelater (zooxanteller) som då använder ljusenergi för att göra tricket att skapa liv och energi från oorganiskt material. Hur cyanon kringår problemet med näringsbrist i vattenkolumnen har jag en teori om men den tar vi någon annan gång. Men mattbildningen är nyckeln. Min åsikt är att näringsfattighet i vattenkolumnen gynnar cyano

MVH Lasse

Nej - jag är absolut inte en förespråkare för barebottom - tvärtom för jag anser att just dessa processer behövs i ett akvarium för att hålla systemet stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår kalibrerade jag pH probe'n och det gjorde ingen skiljnad på det uppmätta värdet. Altså ligger jag på 8,49 dag och 8,19 natt.

Jag mätte också nitrat och ser ingen ökad förbrukning än så länge. Nu har det ju dock gått ganska kort tid sen jag ökade fosfatdoseringen.

Har funderat lite hur jag skall gå vidare...

Min tanke är denna.

- Då fosfat visserligen behövs men också är negativt för korallernas tillväxt och bör hållas till ett minimum.

- Jag har ökat min bio belastning (antal fiskar) ganska markant sen för någon månad sedan.

- Jag matar betydligt mer nu än för någon månad sedan.

Tror jag att tillsatsen av fosfat bör vara täckt av den ökade fiskmängden och matningen även om jag mäter 0 fritt i vattenkolumnen. Jag ser också flest positiva reaktioner när jag ökar nitratet, fosfatet verkar inte göra så mycket (under den korta tiden jag nu utvärderat).

Därför tänkte jag fokusera på nitratet genom att försöka hålla detta stabilt på 4-7 ppm. Fosfatet "bryr" jag mig inte om och tillsätter inte externt i heller

Vad tror ni om denna planen, låter den vettigt eller skall jag fortsätta dosera fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter utmärkt, folk som kommer ner till omätbara värden av fosfat brukar ju generellt inte ha några problem.

Jag misstolkade dig förut och trodde dina koraller såg ledsna ut när du inte doserade fosfat. Att du inte ser någon ökad förbrukning av nitrat trots fosfat doseringen borde ju också tyda på att du har tillräckligt mycket fosfat redan från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog ligga kvar med en liten dos på morgonen - mest för att ge dina nyttiga grönalger lite näring så att de kan konkurrera mot cyanon. Skulle också stadigt störa cyanomattorna genom suga ut dem varje kväll. Kontroller fosfaten på morgonen (innan tillsats - om noll sätt in vad du sätter in idag)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog ligga kvar med en liten dos på morgonen - mest för att ge dina nyttiga grönalger lite näring så att de kan konkurrera mot cyanon. Skulle också stadigt störa cyanomattorna genom suga ut dem varje kväll. Kontroller fosfaten på morgonen (innan tillsats - om noll sätt in vad du sätter in idag)

MVH Lasse

En liten undran kring detta? Klarar sig inte microalger på mindre Fosfat än vad testet klarar att mäta? Eller är det macroalger du tänker på? I min värld så finns det inget som blir gladare av fosfater än cyano, se bara på Östersjön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har visat sig att cyano ofta vandrar upp och ner i vattenkolumnen. Den går ner till botten under natten och plockar upp fosfat, syrefattiga bottnar utan nitrat föredras eftersom svavelvätet där frigör fosfat. sedan tar de med denna fosfat upp i vattenkolumnen under dagen och sedan fixar de sitt kväve via fixation. solenergin får dem att växa. Det är för denna skull som man på försök exempelvis tillåter vissa reningsverk i Östersjön att släppa ut nitrat.

Med de mattbildande cyanon som vi har i våra akvarier så är det lite annorlunda tror jag. Normalt är dessa alger som stickor och finns överallt. Dessa alger kan inte heller fixera kväve (de saknar den speciella cell som ansvarar för detta hos många cyano). Varför bildar de mattor? Jag tror att det beror på att de på detta sätt kan skapa en mikromiljö som gör att de kan skaffa påde kväve och fosfor utan att vara beroende av löst nitrat och fosfat (i vattenkolumnen). Mellan mattan och substratet den ligger över blir det fort en syrefri zon och där kan kvävefixerande bakterier göra det jobb som heterocysterna hos vissa cyano gör (en heterocyst är en kvävefixerande cell). dessutom - i den syrefria miljön går heterotrofa bakterier över till att använda nitrat i första hand och när det är slut använder de sulfat - med svavelväte som restprodukt. Svavelvätet i sin tur frigör fosfor som fosfat ur substratet. Man har konstaterat att blågröna alger och fosfat främst förekommer i sjöar med 0 i nitrat - så lite som 2 ppm nitrat har i andra sjöar inte inneburet någon cyanoblomning. Det är relativt nyfunna resultat - se här http://vav.griffel.net/filer/VA-Forsk_2006-12.pdf

Vid cyano så rekommenderar jag alltid att man ser till att andra alger kan konkurrera och att man skall ha nitrat i vattnet - samt det viktigaste - stör mattbildningen så mycket som möjligt. Det är också - enligt min erfarehet - att cyano uppträder oftast i kar med låga näringsnivåer

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Talar inte det mer för att dosera enbart nitrat, då cyanon skulle gynnas av tillsatt fosfor? Eller har jag missat något? En fosfat dosering skulle självklart gynna även grönalgerna, men i en tävling mellan alger och cyano så sätter jag en tia på cyanon.

Jag tror förövrigt som dig om mattbildande cyano då enda sättet jag har blivit av med sådan i sötvattensakvarium har varit att suga bort sanden lokalt där mattan legat, eller plantera starkrotade växter i karet som pumpar ner syre i substratet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är att cyanon tar utrymme (sittplatser) dår andra mikroalger skulle kunna sitta och konkurrera ut cyanon - min åsikt är att den mattbildande cyanon (och dessutom dinoflagelater som vandra upp och ner i sanden) skaffar sig fosfor och livsutrymme på annat sätt när det inte finns tillräckligt med fosfat i vattenkolumnen. Det är intressant att Andreas mäter 0 även på morgonen. Normalt skulle jag tänka mig att man kan mäta 0 på kvällen men det nästa morgon finns 12 timmars fosfatproduktion under dygnets mörka timmar (av nedbrytningsbakterier) som livnär andra mikroorganismer som när det får näringsämnen kan utrymmeskonkurera mot mattbildande cyano. Skulle vara väldigt intressant om de som har problem med cyano i lågnäringskar kunde göra en serie mätningar på morgonen innan ljuset tänds (med typ Hanna) och att personer med lågnäringskar men ingen cyano skulle kunna göra det samma. Så kanske man kan jämföra. Jag har ingen utbredd cyano och jag har definitivt inte 0 i fosfat. Jag fick av någon anledning lite cyano på topparna av en sps men det verkar upphört nu (började köra nitrat)

MVH Lasse

Min erfarenhet är att grönalger konkurerar ut cyano om det finns näring i vattenkolumnen för dem. Kan bero på kemisk krigföring eller annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anlu!

Jag tycker du kan fortsätta tillsätta lite lite fosfat varje dag. Skulle fosfaten då efter en tid ökat över de värden du satt upp som max så kan du dra ned/sluta och det kommer gå ned igen. Ökar du bara långsamt fosfaten tror jag inte stenkorallerna tar någon skada(vi har glada acroporar som växt i 0,2ppm).

Detta eftersom jag tänker att du har såpass förbrukning av nitrat att fosfaten också borde förbrukas. Tillsätter du NO3 så riskerar du att dra ned PO4 med andra ord. Nu har jag ingen detaljerad teori på hur detta hänger ihop utan bara praktiska erfarenheter från två olika akvarier. I ett tång-akvarie har vi tillsatt NO3 för att få ned PO4, vilket fungerat.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...