Gå till innehåll

Svarta Amphiprion ocellaris som matvägrar


MasterD

Rekommenderade inlägg

Mitt andra försök med ett par svarta Amphiprion ocellaris och det verkar som det blir samma resultat, svält till döds.

Alla andra fiskar verkar trivas bra men dessa två unga svarta Amphiprion ocellaris matvägrar och simmar hela tiden i ena hörnet av karet. Om jag drar ned pumparna så verkar de gilla det bättre och simmar inte bara i hörnet utan även runt om i karet, fortfarande mot glaset. Ibland smakar de på maten men sen spottar de ut den. Jag har testat de flesta matsorterna (Artemia, mysis, räkcocktail och Dr Bassleer biofood granulat) men inget verkar duga.

Någon som har en susning om vad som försigår i deras små huvuden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland kan nya fiskar vara skygga.

Du kanske matar med så lite mat att de blir tvungena att konkurrera med de andra fiskarna och det gillar de kanske inte.

Sedan skall man veta att det inte alltid är så lätt med clowner som folk påstår. Om clownen är rätt acklimatiserad från början så brukar de vara lätt och väldigt tåliga för "normala" vattenförändringar.

Men de flesta stora leverantörer så som the marine center i usa, liveaquaria och livemarinedepot har inga garantier på clowner just för att de kan vara känsliga.

Angående dina clowner så kan det vara som jag skrev ovan att de inte tycker om att konkurrera. Men det kan också vara som så att de:

- Behöver tid att vänja sig vid en annorlunda mat

- Behöver någon annan sorts mat som du inte har erbjudit

- Är väldigt små och därmed känsliga för att flyttas till nya system

- Om de är odlade kan det vara dåliga gener

Det finns mycket som det skulle kunna vara.

Är de apartiska om du sätter ansiktet nära rutan? Hur ser avföringen ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag inte testat i matväg som ni skriver ovan är levande Artemia.

Fast det behöver jag inte... Av någon underlig anledning så har de börjat äta (av de flesta fodersorter jag matar dem med...)!!! :ler:

Jag har inte gjort någon skillnad mot när jag hade förra paret. Märkliga firrar...

Tack för alla tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

tjena...

jag lånar denna gamla tråden istället för att starta en ny när det handlar om NÄSTAN samma sak...för jag sökte i forumet här innan jag började skriva detta...

det är första gången med saltvatten för oss så jag har lite frågor här nu som jag hoppas få hjälp med...

vi köpte några clowner idag och samma som daniel skrev så trycker dom sig mot ena hörnet allihop...

det är våra första fiskar i karet för det har stått i över en månad nu och bara kört med levande sten i och två pumar riktade mot varandra bak i karet...och vi har kollat värdena under uppstarten bara och nu var det dags för lite firrar i tyckte vi...

karet är på 190 liter och den ena pumpen blåser 2000l/h och den andra 1500l/h är det för mycket cirkulation för det karet ? kanske bara ska köra med den ena pumpen ?

kan det vara därför firrarna trycker sig mot hörnet eller är det bara att dom är lite rädda i början ?

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ta en vecka för dem att hitta "sin" plats i karet.

Har du mycket sten i karet (40 - 50 kg) är det inga problem med cirkulationen men är karet oinrett är det alldeles för mycket.

tjena...

ok... vi har ca 30kg sten i men det är verkligen mycket "drag" i vattnet... men har läst att det ska vara det men kanske inte HUR mycket som helst...

finns det nått sätt att avgöra om det är för mycket eller för lite cirkulation i vattnet ?

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar säga att 1 - 5 cm /sekund är svag cirkulation. 5 - 15 måttlig och 15 - 50 stark. Sedan beror det på vad du har för djur. Vissa storpolypiga och mjukkoraller går bra i ett par men det bör allt vara över 5 för att de flesta koraller skall trivas.

Men vissa t.ex Euphylliorna vill ha växlande strömningsriktning annars slår de inte ut maximalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar säga att 1 - 5 cm /sekund är svag cirkulation. 5 - 15 måttlig och 15 - 50 stark. Sedan beror det på vad du har för djur. Vissa storpolypiga och mjukkoraller går bra i ett par men det bör allt vara över 5 för att de flesta koraller skall trivas.

Men vissa t.ex Euphylliorna vill ha växlande strömningsriktning annars slår de inte ut maximalt.

hmm... hur ska man kolla det på ett smart sätt då ?

men jag kan tänka mig att det ligger på det starka här då för det är ett jä*la drag...:smiley22:

... och just nu så har vi bara några clowner och en euphyllia i... inget av dom vill väl ha så stark cirkulation väl ?

kan man få växlande cirkulation med bara en pump ? blir det inte det när det studsar mot glaset ?

isåfall bör jag nog ta bort den ena pumpen...

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar vara lugnare strömning med två pumpar riktade mot varann än med en pump. Dessutom får vi växlande riktningar i vattenströmmen vilket är särskilt uppskattat av Euphylliorna. Strömningshastigheten ser du om du lägger i litet mycket finfördelat flingfoder framför en pump så att det inte flyter på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar vara lugnare strömning med två pumpar riktade mot varann än med en pump. Dessutom får vi växlande riktningar i vattenströmmen vilket är särskilt uppskattat av Euphylliorna. Strömningshastigheten ser du om du lägger i litet mycket finfördelat flingfoder framför en pump så att det inte flyter på ytan.

jo jag märkte att det "svajjade" mycket mer i euphyllian när jag testade att stänga av ena pumpen så jag satte igång den igen...

men vi har nog ändå för hög cirklulation verkar det som så jag måste nog ändra på nått så jag funderade på om man kan få det att bli bra med bara en pump... och isåfall hur ?

jag har sökt på nätet här nu ikväll men inte kommit på nått bra sätt ännu...

men när jag läste artikeln " Att starta ett 80 liters saltvattensakvarium med ganska enkla metoder" här på saltvattensguiden så står det att han har använt en 6-700l/h til ett 80 liters... vilket borde betyda att jag skulle ha en ca 1500l/h pump men jag har det dubbla...

ser ut som "hela havet stormar" typ...:ler:

så har du nått bra tips på vad jag ska testa i morgon...ändra nått med pumparnas montering eller ta bort nån av dom ?

så här sitter pumparna nu...

post-2931-14468913506324_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två 2400 liters pumpar i mitt fraggkar som är nästan oinrett. Det går också tre occelaris där som inte har problem med att simma mot strömmen. Mina pumpar sitter på samma plats som dina men litet högre upp. Jag skulle vända den vänstra pumpen så att den pekar rakt mot höger och inte framåt. Du måste sätta på ett insugsskydd på den högra pumpen annars sitter det snart en död fisk i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två 2400 liters pumpar i mitt fraggkar som är nästan oinrett. Det går också tre occelaris där som inte har problem med att simma mot strömmen. Mina pumpar sitter på samma plats som dina men litet högre upp. Jag skulle vända den vänstra pumpen så att den pekar rakt mot höger och inte framåt. Du måste sätta på ett insugsskydd på den högra pumpen annars sitter det snart en död fisk i den.

eheim pumpen kan jag inte höja så mycket för då kommer själva motordelen ovanför ytan och det får den inte väl ? måste inte hela vara under ytan ?

jag kan nog höja upp den ca 7cm iaf...

hur menar du med den vänstra pumpen.. vet inte om du såg fel för den pekar åt höger redan... rakt mot den andra pumpen...

oki... tack förupplysningen... ska fixa ett skydd på den andra pumpen så fort som möjligt då...

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har vi ändrat lite i karet... vi tog bort eheim pumpen och bytte ut den mot en annan pump på 800l/h och den andra pumpen sänkte vi flödet på till 1/3 del ungefär och så vred vi den ett kvarts varv så fick vi upp den ganska så mycket och nu är det fortfarande stark cirkulation högt upp i karet men betydligt lugnare längre ner så det verkar som det blev bättre så här... euphyllian svajjar mer harmoniskt nu och ligger inte bara åt ena hållet...

det behövdes inget skydd på insuget för det satt redan som ett galler vid insuget så där kommer inte in nått den vägen... men tack för varningen iaf...

fiskarna verkar röra sig mer nu och ätit har dom oxå gjort... får väl hålla tummarna att det blir bra så här nu då...

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som stig säger så kommer det faktiskt troligt snart sitta en fisk där, visst är det ett "galler" precis där vattnet går in i pumpen, men fastnar en fisk där: Då e den snart död. De tar sig inte därifrån. Skyddet bör bestå av ett rör som du borrar hål i, alt plastgaller som man sätter i stuprännor för att inte löven ska åka ner där (finns på bla harald nyborg) och gör ett "rör" av dem, så minimerar du risken att din fisk dör. Jag talar av egen erfarenhet.... snyft : )

Annars ser dit kar såå fint ut så! sätt pumparna som förslaget så får du fin turbulens!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hallo, lånar tråden lite bara. (:

Jag hade tänkt ha ocellaris i mitt saltiskar. Först visste jag inte att de fanns svarta, men nu undrar jag om de går kombinera en orange ocellaris och en svart? Jag vill veta både negativa och positiva svar. :D

tack så mkt.

Inga problem, samma fisk. Mina har hållit ihop sen starten och gosar i konstant i marsvinet.

post-1341-14468913577574_thumb.jpg

post-1341-14468913577736_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...