Gå till innehåll

Bedöm mitt "bygge". En förvirrad akvarist ber om tips


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Har byggt min "Do-it-yourself" överrinning men får det inte att fungera som jag vill.

Har följt denna guide:

Och resultatet blev detta: post-7012-14468930796966_thumb.jpg

När jag sedan satte igång pumpen som sitter i min sump och såg till så att det började rinna ner så blev akvariet genast överfyllt utan att överrinningen drog ned tillräckligt mycket vatten.

Den lilla slangen längst upp använde jag till att suga ur allt luft ur överrinningen och har blivit tätad med silikon.

Då hör man hur det börjar slurpa och rinna ner i sumpen men efter ett litet tag så slutar det att rinna.

Så ställer frågan här om det kan vara så att detta mellanrum är för långt?

post-7012-14468930797225_thumb.jpg

Behöver detta luftinsug vara mindre? Satte bara detta temporärt då jag ej hittade något "avslut" på rören. Man ska enligt guiden sätta ett lock här som man borrar hål i och justerar storleken efter hand.

post-7012-1446893079748_thumb.jpg

Har även en fråga om returpumpar. Jag använder enbart en sådan här: http://www.thatpetplace.com/aqua-clear-70-power-head-old-802 som jag satt en slang på utblåset på och sedan ner i karet.

När jag sedan slog av strömmen för att justera lite så blev det baksug i den slangen istället och gjorde så att min sump svämmade över.

Går detta att få i pumpar som är avsedda för att sitta i sumpar? Eller har de någon slags stopp som gör att vattnet enbart kan gå åt ett håll? I så fall mottages gärna länkar till såna.

Detta projekt har lett till blöta golv och mer svordommar än en borstbindare hinner med under sin livstid.

Det är sådana här stunder jag är glad över att vara ungkarl, annars så hade jag nog blivit det på köpet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande avrinningslösningen så kan jag dessvärre inte hjälpa dig nämnvärt. Det är inte så enkelt att returpumpen pumpar upp mer vatten än vad överriningen mäktar med?

Gällande returpumpen från sumpen så är det viktigt att antingen ha returslangen ovanför vattenytan i visningskaret eller göra ett litet hål i returslangen/röret vid eller strax under vattenytan för att bryta häverten om returpumpen skulle sluta pumpa.

Lycka till!

//Stefan

Ändrat av Stille
Tankefjärt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som det suger luft nånstans, har du limmat ihop delarna så det är tätt?

Returen blir en hävert när man stänger av den oavsett vilken pump man har, de flesta löser det genom att göra ett litet hål ovanför vattenytan i returröret eller se till att returen slutar precis i vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för era tips!

Testar detta när jag kommer hem och återkommer.

Kan mycket väl vara så att returpumpen pumpar alldeles för mycket vatten. Får sänka ner den i kraft lite.

Överrinningen är inte tätad med något PVC lim än. Skulle bara kolla hur det fungerar. Däremot så har rören gummitätningar i varje koppling. Kommer inte ihåg vad typen av rör heter, VP eller PP rör? Men de var 32mm tjocka i alla fall.

Borde funka med vanligt PVC lim va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker tyvärr att det ser ut som att den inte kommer att fungera i längden. Genom att du har ett rör som ytinsug i karet kommer det att riva med luftbubblor som bryter häverten förr eller senare. Dessutom behövs en snäcksäkring på insuget.

Gör ett strömavbrottstest. Det skall sluta rinna och sedan börja när returpumpen startat igen och höjt nivån i karet någon mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker tyvärr att det ser ut som att den inte kommer att fungera i längden. Genom att du har ett rör som ytinsug i karet kommer det att riva med luftbubblor som bryter häverten förr eller senare. Dessutom behövs en snäcksäkring på insuget.

Gör ett strömavbrottstest. Det skall sluta rinna och sedan börja när returpumpen startat igen och höjt nivån i karet någon mm.

Ja, den ska börja fungera av sig själv automatiskt. Enligt guiden jag följde som jag länkade ovan. Han gör även i demonstrationen ett strömavbrottstest och startar pumpen igen. Och då drar hela processen igång igen och fungerar.

Kommer inte eventuella bubblor att blåsas ut genom det längsta röret och på så vis hålla igång häverten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VP rör om det är sådana är dom ej limbara på ett bra sätt. PVC är det som gäller tycker jag.

Jag tror den fungerar bra den där dock så kommer den ta med sig luft om den sitter så högt och då blir det problem. Det är vad jag tror iaf

Det blir lätt en luftficka förr eller senare. när alla rörmaskar annat kul hälsar på i rörena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst blir det förr eller senare en luftficka men det är ju inte så att man behöver kasta ytavrinningen för det... Själv suger jag bort ansamlad luft med några veckors mellanrum, och det är ju en extra grej att göra, men min PVC-overflow har säkert gått i typ 5 år nu utan missöden vid oplanerade strömavbrott och annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu gjort ett till försök när jag kom hem. Och efter att ha strypt flödet på returpumpen så fungerar det bara bra.

Låter den stå och tuffa ett tag nu men kommer stänga av den varje gång jag lämnar hemmet innan man känner sig trygg med att låta den stå obemannad ett tag.

Vattnet håller en jämn nivå på vattenytan och det bildas som en liten "orkan" som suger ned vattnet strax ovanför insuget till överrinningen. Jag kommer dock helt klart införskaffa mig en returpump med ställbart "sug" då jag nu har använt filtermaterial för att dra ned på suget. Kommer säkra returpumpen på så sätt att ha den rätt högt i sumpen så om det skulle sluta rinna så går den torr innan det har hunnit svämma över alldeles för mycket.

Det som jag tycker verkar skumt är att vattnet från överrinningen går rätt ojämt. Det slurpar till och drar med sig luftbubblor ner i sumpen. Sen så går det bra några sekunder, och sen så bubblar det till igen. Är det så att vattnet drar med sig luften som samlas i överrinningen?

Förresten stigigemla, vad är en snäcksäkring för något?

Ett stort tack till er alla hittills i tråden! Era tips är guld värda!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du jämför nivån på ditt vatten mot avrinningen så skall den inte vara mera än kanske max 5mm över röret om man nu jämför mot videon. Klart är att det skall testas även hos mig framgent.

//Jonas

Jag skulle gissa på att mellanrummet mellan vattenyta och överrinning är ungefär 5mm.

Har även gjort ett strömavbrottstest och överrinningen började fungera som den ska när jag satte igång pumpen sen. Så hittills verkar allting fungera bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och köpte mig en ställbar pump igår och har låtit överrinningen stå och gå hela natten utan missöden. Så det verkar som att det fungerar bara bra.

Man får väl lägga in som en extra rutin att suga ur eventuell luft ur överrinningen med hjälp av slangen som sitter längst upp när man gör rent i akvariet.

MNilsson, slangen är ditsatt för att kunna suga ur eventuell luft som samlas i rören. Den är tätad med silikon så borde ej ha någon påverkan på själva flödet?

Laggeman, vad menar du med det? Borde dimensionen på överrinningen över lag vara större? Jag tycker att 32MM rör fungerar bara bra och ger ett lagom flöde till min lilla sump på 54l.

Tack hittills för era svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men det går en tunnare grön slang från ditt bygge ner i sumpen? Det var den som vi båda syftade på (MNilsson & jag). :)

Den andra bilden, där "Ner till sump" är beskrivet.

Då förstår jag vad ni menar :) Absolut! Men den slangen räcker gott och väl till i nuläget. Kan sätta dit rör annars om det inte skulle räcka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...