Gå till innehåll

båtlack till bänk?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

var just på Hornbach och köpte färg till min bänk, de rekommenderade vanlig "båtlack", menade att den skulle stå emot fukten bäst, de hade ingen 2-komp lack och trodde inte båtfärgen skulle kunna skada karet. Men vågar man använda vanlig helblank båtlack? Eller kan den släppa ifrån sig nått?

Ska måla ganska snart så svara gärna fort, funkar det inte får jag köra och köpa nått annat....

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, skaffar något annat..... Tänkte inte på att den itne var vattenbasserad, får kolla om de har något vattenbasserat istället, men de hade ganska dåligt med lacker. Blir kanske till att gå till färgaffären hemmavid istället, de verkade inte helt kunniga på Hornbach, typiskt!

Tack för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men skall du ha det på en bänk så skall det väl inte spela nån roll vilken färg du har den har ju inte kontakt med vattenet i karet det ligger ett lager liggunderlag mellan kar och bänk

Han kanske har sump utan täckglas och då kan avdunstat vatten droppa ner i sumpen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men skall du ha det på en bänk så skall det väl inte spela nån roll vilken färg du har den har ju inte kontakt med vattenet i karet det ligger ett lager liggunderlag mellan kar och bänk

Färgen kommer att avge lösningsmedel och andra ämnen under en tid innan det är helt härdad.

Fråga Bengt på marinakvariet vad han tycker om lösningsmedel. Var någon grannfirma i byggnaden som lackade en bil.... Jag minns inte vad hans sa om hur mycket pengar i fisk som gick åt... men det var ett antal tusentals kronor.

Vatten drar till sig lösningsmedel som finns i luft.

Möjligt att det klarar sig. Men jag hade i a f inte chansat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tjatar vidare om färger, vill inte använda fel.... Var hos en "vanlig" färgaffär, han tyckte vanlig Nordsjö Ready V 70 skulle funka, vattenbaserad lackfärg för snickerier, vad tror ni om den?

Det ska grundas med häftgrund står det på den, tror ni det funkar med vanlig Tinova utegrund, som fanns hemma hos morsan, eller ska man kanske använda "grunderingsolja" (vegetabilisk olja förtunnad med lågaromatisk lacknafta)? används som första behandling av trä ute står det....

Ganska lost på det här med färg och vill ju som sagt verkligen inte få en bänk som förgiftar karet!

Tack på förhand

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Droppande kondens är inget problem. om man har någon form av ventilation under bänken så blir det adrig så mycket kondens. Det är bra att ha ett par rejäla lufthål eller en fläkt.

Mattias N: Måla din bänk med din färg. Kör sen in huvet under bänken dagen efter och lukta, du kan även bita och slicka lite för säkerhetskull :) Kan du göra det utan att storkna så är färgen helt ok. Men låt gärna bänken stå och vädra minst två veckor innan du tar den i bruk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men för att skydda träet måste ju hela bänken kläs in helt tätt då oxå, både dyrare och omständigare än att måla....

Nicklas: Tidigare råd har ju lutat åt att vattenbaserat är bättre, men du föredrar alltså icke-vattenbaserat?

Jag kör nog med utegrunden först iallfall, så provar jag nog med den andra färgen sen.

Tack för råden till en lite nervös första gångs bänkbyggare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför jag föreslog icke vattenbaserat, alltså en alkydfärg, är att det som man är orolig för med vattenbaserade färger är att de skall inehålla antimögelmedel som inte alls är bra för akvariet, nästan alla innehåller det. En alkydbaserad är alltså säkrare och dessutom mer hållbar. En del använder också epoxibaserade, två-komponents färger. En helt säker färg som dessutom går att måla inuti ett akvarie är Epotex som säljs av Epotex.se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har just grundat färdigt bänken, men nu blir jag osäker igen kanske bäst att beställa från epotex, just den jag har letat efter har inte vetat vad den hette bara, tvåkomp epoxi tyckte dom lät konstigt i färgaffären, inget dom kände till.....

Eeehhh blir nog till att köra på det ändå, det är ju iallfall hundraprocent säkert!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 10 månader senare...
2 komponent polyuretan färg är det bästa den blir mkt hård och får nästan glasartad yta. Finns på båtaffärer.

Har tittat på International Yachtpaints färg, Perfection, vilket ska vara en 2 komponents polyuretan hårdlacksfärg. Kastade även ett öga på dess informationsblad om inandning av ångor mm.

Karet är i drift men inte sumpen, och jag undrar om man verkligen vågar måla med dessa färger i karets närhet utan att ta kål på alla djur och koraller? Färgen verkar ju vara livsfarlig! Men kraftig vädring kanske räcker?

En annan fråga, behöver man stryka flera gånger med denna typ av färg tro eller täcker den på första strykningen?

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tjatar vidare om färger, vill inte använda fel.... Var hos en "vanlig" färgaffär, han tyckte vanlig Nordsjö Ready V 70 skulle funka, vattenbaserad lackfärg för snickerier, vad tror ni om den?

Det ska grundas med häftgrund står det på den, tror ni det funkar med vanlig Tinova utegrund, som fanns hemma hos morsan, eller ska man kanske använda "grunderingsolja" (vegetabilisk olja förtunnad med lågaromatisk lacknafta)? används som första behandling av trä ute står det....

Ganska lost på det här med färg och vill ju som sagt verkligen inte få en bänk som förgiftar karet!

Tack på förhand

Mattias

Ready V har jag använt till min bänk. Det enda problemet var att när jag stängt igen till sumpen i några dagar så kom det mögel på insidan. Jag satte i en pc-fläkt och sedan dess har det inte vara några problem. För att minska risken för mögel kan man använda en utefärg men då å andra sidan får man in det medel/gift i skåpet som gör att färgen inte möglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ready V har jag använt till min bänk. Det enda problemet var att när jag stängt igen till sumpen i några dagar så kom det mögel på insidan. Jag satte i en pc-fläkt och sedan dess har det inte vara några problem. För att minska risken för mögel kan man använda en utefärg men då å andra sidan får man in det medel/gift i skåpet som gör att färgen inte möglar.

Antar att det är lite pest eller kolera.

Jag tänkte i och för sig även lägga på täckskivor på sumpen av plexi och borra hål för apparatur och rördragningar. Kanske är lite "overkill" att både måla med båtfärg och ha täckskivor... men jag vet att det förr eller senare alltid blir spill och kondens hur som helst... Så "hängslen och livbälte" på den här gången! Kanske en "hakklapp" också, bestående av en liten fläkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat på International Yachtpaints färg, Perfection, vilket ska vara en 2 komponents polyuretan hårdlacksfärg. Kastade även ett öga på dess informationsblad om inandning av ångor mm.

Karet är i drift men inte sumpen, och jag undrar om man verkligen vågar måla med dessa färger i karets närhet utan att ta kål på alla djur och koraller? Färgen verkar ju vara livsfarlig! Men kraftig vädring kanske räcker?

En annan fråga, behöver man stryka flera gånger med denna typ av färg tro eller täcker den på första strykningen?

Vad tror ni?

Tittade idag på denna färg... 400 kr per burk som ska täcka 9 kvm. Krävs 1-2 strykningar.

Det stod på burken att man inte ska måla den över en enkomponentig färg. Löser den upp färgen tro? Det fanns även en två komponentig grundfärg som var baserad på polyretan... som var 70 kr billigare kan den användas tro? Nyanserna för detta märke var annars få... tanken slog mig om man kanske kunde bryta färgen? Puh.. kul om det skulle visa sig att det inte täckte helt och man måste köpa en burk till... 800 kr är lite väl mycket...:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat på International Yachtpaints färg, Perfection, vilket ska vara en 2 komponents polyuretan hårdlacksfärg. Kastade även ett öga på dess informationsblad om inandning av ångor mm.

Karet är i drift men inte sumpen, och jag undrar om man verkligen vågar måla med dessa färger i karets närhet utan att ta kål på alla djur och koraller? Färgen verkar ju vara livsfarlig! Men kraftig vädring kanske räcker?

En annan fråga, behöver man stryka flera gånger med denna typ av färg tro eller täcker den på första strykningen?

Vad tror ni?

Jag skulle inte använda denna färg med akvariet igång och väldig få andra färger heller. Jag har under mina år stött på allt förmånga exempel på akvarium som totalkrachat vid målningsarbeten till och med i andra rum. Regeln för mig är - luktar det så finns det garanterat något som kan överföras till vattnet. Specielt måste man tänka på hur mycket som kan överföras från luften till vattnet via skummaren.

När den väl torkat - ja då är det nog det bästa du kan ha.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade idag på denna färg... 400 kr per burk som ska täcka 9 kvm. Krävs 1-2 strykningar.

Det stod på burken att man inte ska måla den över en enkomponentig färg. Löser den upp färgen tro? Det fanns även en två komponentig grundfärg som var baserad på polyretan... som var 70 kr billigare kan den användas tro? Nyanserna för detta märke var annars få... tanken slog mig om man kanske kunde bryta färgen? Puh.. kul om det skulle visa sig att det inte täckte helt och man måste köpa en burk till... 800 kr är lite väl mycket...:smiley24:

Jag skulle nog inte lita på att det täcker med en strykning om det står 1-2 på burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Såg det här inlägget på ett reptil forum :

"Kan tipsa om en lack som heter "Tematight WRT" Som Skansen använder i sina terrarier.

1 Liter kostar ca 150:- finns även i sprayflaska med ett tillägg om 9:-

Säljes av http://www.byggtema.com/byggtema/shop/auth.asp?id=70&products=69&cat=TEMA%20Vattenskydd"

TEMA Vattenskydd för trämaterial. TVS 353, Leverreras i plastdunk om 5 liter. Pris: 122 kr per liter.

tvs_tra.jpgtransparent.gif Beskrivning:

TEMA Vattenskydd 353 är en UV-beständig, miljöanpassad produkt för behandling av träprodukter. Finns även utvecklad för murala material. Vattenskyddet tränger in i materialet och bildar ett motståndskraftigt skydd mot vädrets påverkan. Förutom att vattenskyddet står emot solens nedbrytbara egenskaper, har det förmåga att kunna andas. Därigenom kan bl.a underifrån kommande fukt avdunsta. Detta är särskilt fördelaktigt när träprodukter är lagda direkt på marken. TEMA Vattenskydd är en självhärdande polymerprodukt. Den är luktfri och blir färglös efter härdning. Det senare innebär att allt behandlat material, oavsett typ och ålder, behåller mycket nära sin naturliga färg och ytstruktur. Behandling sker lämpligen med mjuk pensel, roller eller med lågtrycksspruta. Önskas extra djup inträngning av vattenskyddet, utförs appliceringen två gånger, vått i vått, innan första behandlingen har torkat. OBS! Flera olika tryckluftdrivna sprutor finns för yrkesmässig användning. Kontakta kundtjänst som ger råd om effektiv och rationell utrustning för olika utföranden. Finns även i sprayflaskor på 1 liter.

Kan det vara något för våra akvariemöbler tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...