Gå till innehåll

frysta kuber


hagbard

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...

Jag delar mina kuber också med en kniv. Brukar dela först en gång på längden och sen till 3 delar så det blir ca 6 bitar av kuben. Bitarna lägger jag snabbt i en skål (värmeljushållare av glas fr Ikea :-) ) och sedan in i frysen igen. Brukar dela 1 kub av Artemis och 1 kub av Mysis i samma skål.

När det är matdax så tar jag bara bit eller bitar med en tesked och plumsar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller lös upp hela kuben i ett glas vatten och mata bara så mycket som du behöver, resten ställer du i kylen till nästa dag. Du kan även passa på att lägga i en halv vitlöksklyfta i vattnet så marineras maten under natten

Varför? Lipider från plantor ovan jord kan inte brytas ner av marina fiskar och undersökningar visar att de ger leverskador på Lax.

AH, Sargent JR, Thompson KD 1993

Terrestrial and fish oils affect phospholipid fatty acid composition, development of cardiac lesions, phospholipase activity and eicosanoid production in Atlantic salmon (Salmo salar).

Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 49(3):665-73

http://www.reefkeeping.com/issues/2005-10/sp/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför? Lipider från plantor ovan jord kan inte brytas ner av marina fiskar och undersökningar visar att de ger leverskador på Lax.

AH, Sargent JR, Thompson KD 1993

Terrestrial and fish oils affect phospholipid fatty acid composition, development of cardiac lesions, phospholipase activity and eicosanoid production in Atlantic salmon (Salmo salar).

Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 49(3):665-73

http://www.reefkeeping.com/issues/2005-10/sp/index.php

Känns som jag jävlas med dig idag Daniel... ber om ursäkt för detta. Men att marinera med vitlök lär ju knappast föra över några mängder fettsyror (lipider) från vitlöken till frysfodret? Effekten kan väl ifrågasättas, men så länge man inte matar med vitlök direkt tror jag inte man behöver vara orolig för farliga fettsyror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är märkligt om det är farligt? Har använt vitlök som aptitretare till fisk i över 20år och jag har inte märkt något konstigt med detta mer en fiskarna blir lite extra sugena. Dock brukar jag använda mig av saften från en pressad vitlök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ok, jag kommer jävlas med dig i PM om ett par minuter. Som hämnd ;) Skämt åsido, jag känner inget jävelskap öht.

Men ok, om man inte överför några fettsyror, vad överför man då? Varför marinera i vitlök? Vad är tanken?

Jag borde starta en tråd om Myterna med Vitlök istället ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man matar ordentligt med vitlök smakar det så mycket vitlök i fiskens tarm att tarmparasiterna inte känner sig hemma utan släpper och kommer ut den naturliga vägen.

Det är till och med provat på lax i Norge. Men laxen smakade vitlök och var osäljbar så försöket lades ned.

Vitlök har väl en liten immunförstärkande effekt som kanske kan ha en liten inverkan mot bakterier och virus.

Jag har för mig att jag läst att en vanlig medicin ( Kan det vara alvedon??) hade 20 eller 30 gånger större effekt hos människor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok..ska kolla ocean nutrions kuber..Man är lite bekväm och har lite fisk så tanken slog mig att det kanske finns minikuber att köpa bara att ploppa ur förpackningen....det där med vitlök gick väl Tanganyika/Malawi/diskus folket i bräschen för förr i förebyggande syfte...många VF svindyra fiskar som dog i bukvattensot/eller liknande ,, allmänt kallades otyget för "buken"....branschen verkar ju ha det som ingrediens numer i bra foder...mig veterligen var det inte med på innehållsförteckningar i köpfoder förr,utan det blandades i eget foder typ räkmix....skulle vara intressant o veta om det finns någon forskning på det eller om det uppstått en myt om undergörande medel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att det finns fosfat i kuberna så att skölja dem är att rekomendera.

Det där hade jag tyckt vart lite fjantigt för ett år sedan,men har blivit betydligt ödmjukare nu efter bredsidan med pestalger jag fick..så det ska tänkas på! Nu kanske inte det var orsaken dåra men många bäckar små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...