Gå till innehåll

Hjälp! Dinos eller cyano vad är det?


phhasek

Rekommenderade inlägg

Har haft lite bruna alger? några veckor men när jag kom hem idag såg det ut så här! Så såg det inte ut imorse.

post-6408-14468930943031_thumb.jpg

Mina värden

KH = 7.3 (salifert)

Nitrat = 0.2 (salifert)

Fosfat = 0.00 (hanna checker)

CA = 400 (salifert)

Mg = 1270 (salifert)

temp = 25.5

Sg = 1.025 (kalibrerad refraktometer)

post-6408-14468930942791_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6408-14468930943721_thumb.jpg

Gjorde ett vattenbyte på 5-liter. Sög upp så mycket jag kunde och det blev en del. Vad jag kan göra åt detta? Jag har ökat cirkulationen lite.

1. Jag har en maxspect mazarra-p vilket innebär att jag har möjlighet att mixtra en hel del med spektrat på ljuset. Mer actinic mindre vitt/gult?

2. Ska jag dosera nitrat? har en mix av lasses recept färdigblandat. Fosfaten ökar ju dock inte på det viset.

3. Ska jag mata mer?

4. Ska jag ändra något annat värde? Har möjlighet att dosera KH, Ca, Mg.

5. Aktivt kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett utbrott av dessa för 2månader sedan och blev av med dom genom att tillsätta fosfat remover, aktivt kol, små täta vattenbyten samt höjde KH lite... samt suga upp allt slem tills dom ger sig.

Något av dessa tog väck på mitt dinoproblem... ska även gå att dosera med väteperoxid, men det vågade inte jag =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första är det dinoflagellater jag har tror ni?

Allt flyttades över till detta kar från ett mindre för lite över en månad sen. Innan dess har sten och det mesta levande varit i drift i ett halvår.

Det ser värst ut just där jag tog bilderna men det finns lite varstans. Eller fanns innan jag sög ut det mesta, nu är det bara lite kvar. Kommer väl säkert tillbaks i morgon när ljuset kommer.

Jag har köpt FM ultra phos 0.04 som jag inte har använt än. Köpte det innan jag kunde mäta fosfaten ordentligt men då Hannan visar 0.00 idag och 0.04 igår känns det dumt att tillsätta det. Eller?

Jag har höjt KH från 7.3 till 8.0. Har för mig att jag läst att en även en höjning av Mg kan fungera mot dinoflagellater. Om det nu är det jag har.

Får ta och fixa nån strumpa till det aktiva kolet imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har glömt nämna att jag bytt salt för en vecka sen till TM Bio-actif efter att ha kört med TM pro reef ett tag. Tidigare har jag kört med Bio-actif och varit väldigt nöjd men inte kunnat få tag i det på ett tag. Bio Actif innehåller kolkälla och jag ser nu att jag har fått lite bakteriehinna i sumpdelen (bakom svarta skivan på blenny). Jag har skummare som skummar på bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt likt bilden på dinoflagellater på den sidan.

Jag har:

Höjt KH från 7.3 till 8

Höjt Mg från 1270 till 1300

Ökat cirkulationen med ca 20%

Minskat ljuset en aning mest på den vita kanalen

Sugit ut det jag sett

Jag ska:

Tillsätta aktivt kol när jag får tag i en strumpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter massa läsning verkar det som om det är för lågt nitrat som spökar. Ska jag ta och dosera nitrat efter lasses recept. Samtidigt ska jag sluta använda TM bio actif saltet då det innehåller kolkälla och därför motverkar en höjning av nitrat. Har vanligt TM pro reef hemma. Jag ska även tillsätta lite FM ultra phos 0.04.

Kan jag blanda fosfatremovern med kolet i samma strumpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter massa läsning verkar det som om det är för lågt nitrat som spökar. Ska jag ta och dosera nitrat efter lasses recept. Samtidigt ska jag sluta använda TM bio actif saltet då det innehåller kolkälla och därför motverkar en höjning av nitrat. Har vanligt TM pro reef hemma. Jag ska även tillsätta lite FM ultra phos 0.04.

Kan jag blanda fosfatremovern med kolet i samma strumpa?

Japp det går bra att blanda. Det gör t.o.m vissa tillverkare redan från början, dvs i det aktiva kolet ligger några % granulat remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte aktivt kol gör dig nån skillnad.

Jag hadde dinos för nått år sen och jag installera en filter socka.

Mata jätte lite och sög ut allt jag kunde.

Tog 1/4 red slime remover × 2.

Sen gjorde jag 4st stora vatten byten nära inpå varan.

Allt var borta på 2-3 veckor.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...