Gå till innehåll

Är mina vattenvärden bra ?


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Har endel stenkoraller och mjukisar och undrar om mina värden är bra att jag ska fortsätta som tidigare ?

Stenkorallerna har inte riktigt färgar ut helt.

mina vattenvärden är mätt med salifert

Ph4 0.03

Magnesium 1350

Calsium 425

Kh/aik kh 12,5 aik 4,45

Ph 8,2

Nitrat 2

nitrit 0

Salt 1.026

Temp 26

Ph4 menar du fosfat, 0.03 mätt med salifert? För du den minsta färg med salifert så har du högre fosfat än så

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aa menar fosfat med salifert. Men ska jag slänga i fosfatremower då eller och sänka ?

Exakt så hade jag gjort.

Jag kör konstant lite alu remover i ett litet innerfilter som ligger i sumpen, byter varannan vecka, kulorna blir svagt te förgade när de blir mättade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste mena Kh och Alk (alkalinitet), det är samma sak fast olika sätt att presentera resultatet på...typ.

Ser heller inget märkvärdigt med dina tester, något hög Kh bara, det går ner av sig själv med tiden.

Tycker inte du ska hasta iväg till butiken för att köpa Po4 remover, finns ingen anledning att stressa upp sig över lite högt värde.

Ta det piano och observera karet hur det mår.

Det är sant att värdet förmodligen är lite förhöjt, men inte till den grad att det är farligt på något sätt.

Chilla och ta ett litet litet litet steg i taget, det lönar sig i längden.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste mena Kh och Alk (alkalinitet), det är samma sak fast olika sätt att presentera resultatet på...typ.

Ser heller inget märkvärdigt med dina tester, något hög Kh bara, det går ner av sig själv med tiden.

Tycker inte du ska hasta iväg till butiken för att köpa Po4 remover, finns ingen anledning att stressa upp sig över lite högt värde.

Ta det piano och observera karet hur det mår.

Det är sant att värdet förmodligen är lite förhöjt, men inte till den grad att det är farligt på något sätt.

Chilla och ta ett litet litet litet steg i taget, det lönar sig i längden.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

jag har köpt fosfatremover redan följde men stod inte hur mycket man ska tillsätta ? Ska försöka få tag i nån påse eller nått att sätta det i :-)

vad kan högt kh bero på ? Jag tillsätter ju inget byter endast vatten varannan vecka :-) brukar byta 24 liter har en 200 liters burk :-)

kan mitt fosfat värde bero på att jag får rätt mycket grönalger på rutan ? Eller bero det på att jag startat det för 4 veckor sedan ? Dock flyttade jag allt från mitt gammla utom sanden :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det bara och köra på.

Det höga Kh kan bero på lite olika saker.

Kranvatten, höga värden i saltet, fel på testerna mm...

Fosfatet beror inte på algerna, snarare så att algerna beror på fosfatet.

Det finns en del källor till den med.

Kranvatten, saltet, stenen, fodret, sanden mm...

Troligast är att det läcker från stenen.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har köpt fosfatremover redan följde men stod inte hur mycket man ska tillsätta ? Ska försöka få tag i nån påse eller nått att sätta det i :-)

vad kan högt kh bero på ? Jag tillsätter ju inget byter endast vatten varannan vecka :-) brukar byta 24 liter har en 200 liters burk :-)

kan mitt fosfat värde bero på att jag får rätt mycket grönalger på rutan ? Eller bero det på att jag startat det för 4 veckor sedan ? Dock flyttade jag allt från mitt gammla utom sanden :-)

Algerna gör faktiskt så att du har lägre fosfat då de binder upp fosfatet, när du sedan skrapar runtorna, och algerna dör/blir uppätna och utbajsade så frias fosfaten upp.

Har man mycket alger brukar man ha noll i fosfat då allt sugs upp direkt när fosfaten kommer in i vattnet. Därför har man kolkälla eller fosfatremover som aktivt absorberar/binder upp fosfatet så att algerna inte får tag på lika mykcet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det bara och köra på.

Det höga Kh kan bero på lite olika saker.

Kranvatten, höga värden i saltet, fel på testerna mm...

Fosfatet beror inte på algerna, snarare så att algerna beror på fosfatet.

Det finns en del källor till den med.

Kranvatten, saltet, stenen, fodret, sanden mm...

Troligast är att det läcker från stenen.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Okej :-) jag kör ju osmos och tropic marin PRO reef salt :-) dock har jag ju endel ny sten och sanden är också ny så där har vi nog svaret :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kh värde kommer att gå ner med tiden.

Kommer ihåg att mitt kh värde också var högt när jag starta min burk.

Beror nog på att du blandat mycket ny salt.

Mvh Thomas

Aa blir nog mer stabilt sen har ju meckat endel nu med att bygga upp med mer ny sten osv kan ju vara lite så :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla värden kommer gå ner när korallerna får fart och växer på sig :) KH förburkas ofta ganska fort. Så ium fosfatremovern så kommer algerna troligen bli allt färre ju lägre fosfat du har.

Meka i karet med för ofta lite jojo värdena blir lite si och så. Men det kommer stabba sig med tiden. ta det lugnt är mitt tips. Det är lätta att det blir lite hysteriskt :P Men vill ju ha allt 100% på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla värden kommer gå ner när korallerna får fart och växer på sig :) KH förburkas ofta ganska fort. Så ium fosfatremovern så kommer algerna troligen bli allt färre ju lägre fosfat du har.

Meka i karet med för ofta lite jojo värdena blir lite si och så. Men det kommer stabba sig med tiden. ta det lugnt är mitt tips. Det är lätta att det blir lite hysteriskt :P Men vill ju ha allt 100% på en gång.

Aa aa blir ju lite meka i början till korallerna och de är på plats :-) får låta tiden visa vad som händer. Men då är det ju ingen katastrof iallafall ? Sköljer man igenom fosfatremover och slänger i bara ? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använder mig av FaunaMarinUltra doserade enligt anvisning och satt det i en strumpa och sköljde ur det lite släppte väldigt mycket brunt ifrån sig och nu har jag slängt ner det i filterhörnan i karet :-) vet någon hur ofta man byter det ? stod att efter 5 dagar kunde man öka doseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...