Gå till innehåll

Yippie-key-ay!


Rickard

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Uppdatering 3 v efter uppstart.

Har nu haft karet igång knappa 3 veckor med fin levande sten och 2 st ocellaris-clowner. Fiskarna var lite skygga första 3-4 dygnen, men har sedan dess ätit med god aptit och är pigga och fina och kommer fram och hälsar när man står vid rutan.

Vad jag tycker är lite konstigt är att jag på dessa 3 veckor haft 0 nitrit hela tiden. Nitrat var första veckan kring 5, men har nu även det gått ned till 0. Finns det någon som helst risk att nitrit-toppen kan komma efter mer än 3 veckor på ett kar som gått med 2 matade fiskar?

Har en del alger, men tycker att färgen skiftat från brunt mot mer inslag av gröna sorter. Jag använder salifert-tester, och fick igår hem fosfat-testet. Detta visar ett värde kring 1, vilket kanske förklarar mina algers trivsel? Skall jag vänta med allt vad koraller heter till dess att jag lagt i Rowaphos, eller kan jag köpa någon mjukkorall redan nu?

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske har tillräckligt bra LS som kan förklara det eller/och det lilla mängd alger hjälper till ochskå.

Men jag skulle vänta åtminstone ett par veckor till innan jag börjar lägga in mjukkoraller och annat. Visserligen är vissa mjukkoraller (t.ex. skivanemoner) rätt så härdiga och klarar av vatten med sämre kvalitet, men skynda långsamt så är du på den säkra sidan (och så slipper du en massa extra påpekanden här på forumet ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första djur jag köpte var en eremit och gick bärsäkragång på alla alger. Den gjorde inte mycket åt sanden, även om den brukar även går runt i den och plocka saker och lämna sjupa spår i den. Har du bra värden så kanske går det att pröva med ett par snäckor också. De blå sjöstjärnorna är av de mer härdiga sorten, men den böckar knappast i sanden. Räkor kommer inte heller att göra nåt i sanden utan hänga runt i LS:n och leta mat där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren, V!

Min LFS verkar ha lite slumpartade priser på sina djur. Vilka ca-priser har turbos, astraea, eremiter, stjärnor och kanske putsarräkor? Är dessutom i stort slutsålt på "cleaning-crews" på de butiker jag kollat med. Tips på någon välsorterad butik i mellansverige som skickar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske finns fler i närheten av dig som kan svara på den frågan. Men priserna här i Uppsala-Stockholmstrakten är så pass olika att det går inte att jämföra. Snäckor har jag betalt mellan 30-50SEK, eremiten köpte jag för 100 och stjärnan betalade 250 för (men har sett annan affära som tar 150 för dem). Putsarräkor kostar 100 i samma affär och ocellaris har jag sett prisspann på 100-300. Så det finns alternativ att välja mellan.

De flesta affärer har haft lungt under sommaren och börjar precis få in sina leveranser så vänta ett tag så kan du både välja mellan olika erbjudanden och karet hinner mogna också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...