Gå till innehåll

Yippie-key-ay!


Rickard

Rekommenderade inlägg

Så där ja, då har man tagit klivet in i akvarismens finrum och blivit saltis! Tog ...bara.... 7 månader att få i firrar efter att man började snickra på bänken........ Ägnat senaste nätterna åt att sitta med ficklampa och terrorisera alla stackars borstmaskar, håriga dito samt min nyblivna favorit, lilla 1.5 cm krabban Kalle som visade sig bo i en LS.

Hoppas att omgivningen/familjen kommer att ha viss förståelse över ett något "udda" beteende.....

Har nu sedan 8 dygn fyllt mitt 375-liters kar med RO-vatten, 25 kg beg LS som inte verkar leva (stendöd?), 13 kg fin och hos handlaren inkörd färsk LS samt 2 ocellarisclowner. Mina värden igår:

SG 1.024, pH 8.5, dKH 8.6, NO2 0, NO3 5 samt Ca 415. Några frågor:

Kan jag anse att mitt akvarium redan är inkört eftersom LS redan var inkörd hos handlaren?

Börjar få en hel del brunalger på rutor och inredning, spelar nitrat=5 någon större roll för detta?

Temperaturen ligger dagtid (MH 2 * 150W) på dryga 28 grader, är det något att oroa sig för?

Kör MH ca 5 tim/dag, okej med redan inkörd sten?

Skummaren (Aqua Care 700 syresten) ger endast vitt skum, borde jag kunna se mörkare skum redan?

Kommer krabban Kalle enl ovan att bli ett problem när jag börjar möblera med koraller?

Verkar vara slutsålt med "cleaning crews" i hela landet, vad kan jag lägga i för renhållare/sandvältare i väntan på turbosar och eremiter?

Kan jag lägga i en liten gul kirurg och en putsarräka om någon vecka?

Okej med mjukkoraller (Sarcophyton/Sinularia) om någon/några veckor?

Skickar med en bild på "pappas nya leksak".

Mvh Rickard

post-1430-14468912215765_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aldeles för tidigt med några djur över huvud taget tror inte att dina clovner kommer att klara sig specielt läng.

Låt karet gå i minst två veckor innan du börjar belasta det stilla med lite sniglar å eremiter kanske.

Ditt kar är inte inkört bara för att du lägger i sten alla sten är ju inkör om den lever å det hjälper inte.

Dra ner på ljuset å starta upp med en halvtimme om dagen å öka med samma varje dag tills du uppnåt önskad tid.

kiruger å andra fiskar skulle jag vämta med i minst en månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: ett litet förtydligande, det är 8 dagar sedan fiskarna kom i, salt och beg LS hade legat i en knapp vecka innan dess.

Meningen med att "köra in" LS är väl att man skall ta hand om den "die-off" som sker på stenen? Är då stenen redan inkörd sedan ett par månader, ser fin ut och luktar OK, och dessutom värdena är bra efter en vecka, vad är då felet med att introducera ett par små, härdiga fiskar som t ex damsels el clowner?

Idéerna om uppstart är ju många, och efter att ha rådfrågat min LFS (lokala fisk skojare?) och gjort sökningar på nätet fick jag stöd för den metod jag använder. Exempel från nätet (saltaquarium.about.com)

"Purchasing cured live rock usually means it is already conditioned and is stable to use right away in an established aquarium with minimal concern, and is ideal for cycling a newly set up tank with".

Andra källor menar att man även vid nystartade kar med uncured LS redan från start kan använda tåliga fiskar som mollies, damsels etc.

Hoppas verkligen att du inte får rätt med din domedagsprofetia......

Hoppas att ni andra kan komma med någon positiv/lärorik kommentar....

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppsan, halkade visst in lite snett redan från början.....

Sorry Jimmy om mitt svar verkade lite beskt, men som sagt, det verkar finnas många modeller på uppstart. Du verkade bara så tvärsäker på att din modell var den enda rätta. Det viktigaste för mig är att mina nya (och kommande) fiskar och andra djur mår bra, och det verkar de göra så länge.

Hoppas att jag kan få svar på några av de frågor jag ställde från början. Jag vill verkligen lära mig rätt från början, och tror mig inte veta allt...

Vitamin: vad skall jag vänta en månad med, även t ex turbosar?

Mvh Rickard (som tydligen får vara lite försiktigare med kommentarerna framöver)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En normal "cykel" tar ungefär en månad. Har man endast inkörd sten går det fortare. Man får endå räkna med att det dörav lite i stenen. I ett nystartat akvarium så är värdena oftast inte så stabila som i ett väl inkört akvarium.

Vänta du någon månad med resten av fiskarna så att stenen får vänja sig vid belastning / och den döda får lite "liv".

Turbosar, astrea mm är egentligen ännu känsligare i början när man stoppar i dem än vad en fisk är.

Ta det lugnt med allt så går det säkert vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta med allt levande 1 månad. Om jag startade ett nytt saltkar idag, skulle jag personligen vänta med allt levande, även sniglar. Jag vet att det är trist att vänta, och man vill så gärna se lite liv i burken i början. Men det kan gå riktigt illa... Vad du än gör, så köp inga Clowner än, vänta med dom tills det gått minst 5 månader. Dom är nästan alla totalt sönderavlade & skitkänsliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min clown mår fina fisken, och jag stoppade i honom efter bara 2 månader ;)

skämt åsido. Ta det lugnt. Om du bara har sten så finns det en hel del levande på den med... Kanske kan låna ut dina clowner ett tag till någon i närheten som har ett väl inkört akvarium. Dina nitrit och nitratvärden kommer med största sannorlikhet öka vart efter tiden går innan de går ned igen.

ang.

"Purchasing cured live rock usually means it is already conditioned and is stable to use right away in an established aquarium with minimal concern, and is ideal for cycling a newly set up tank with"."

så menar de att det är bra att börja kasta i sådan sten för att skynda på cyklingen av akvariet, men att den bara skulle ta en vecka är nog lite väl positivt tänkande. Att en tank cyklar innebär att bakteriefloran växer till i den levande stenen och lär sig ta hand om den skit som bildas av det som lever och förökar sig på stenen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid klokt att vara lite försiktig i början... och du får alltid en viss nystart när du lägger in ny sten. Det blir alltid lite som dör när man flyttar på den... det kan vara mer eller mindre. Inkörd och färsk är dock motsägelsefullt när det gäller sten. Antingen är den färsk eller så är den inkörd...

Att börja med ett par tåliga fiskar är ingen dum idé. Se till att mäta vattenvärderna ofta och noggrant nu så ser du hur akvariet reagerar på belastningen. Om värderna håller sig låga och stabila så kan du öka på belastningen efterhand. Sarcophyton är utmärkta nybörjar-koraller som tål det mesta. Sniglar är dock ganska känsliga djur, vänta gärna lite till med dem eller börja med ett fåtal för att testa.

Den gula kirurgen tillhör de tåligaste kirurgerna så den kan vara ett bra alternativ när du är säker på att akvariet är stabilt. Salarias Fasciatus är också en duktig och tålig algätare.

Se bara till du hela tiden håller koll på vattenvärderna... skynda långsamt... och lär dig hur akvariet reagerar. Se till att köpa tåliga djur till en början... fråga din handlare extra noga noga istället för att göra impulsköp.

Lycka till!

Och du... lägg gärna upp en bild eller två på Kalle. Krabbor betyder ofta bekymmer dessvärre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men krävs det inte lite skit i tanken för att bakteriefloran skall växa till? På redan inkörd sten får man väl betydligt mindre av den vara jmfrt redan inkörd? Många källor menar ju att det är därför man tillsätter black mollies, damsels etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta med allt levande 1 månad. Om jag startade ett nytt saltkar idag, skulle jag personligen vänta med allt levande, även sniglar. Jag vet att det är trist att vänta, och man vill så gärna se lite liv i burken i början. Men det kan gå riktigt illa... Vad du än gör, så köp inga Clowner än, vänta med dom tills det gått minst 5 månader. Dom är nästan alla totalt sönderavlade & skitkänsliga.

Jag håller inte med... och jag håller inte med igen.

Att bara vänta hjälper ju ingenting. Man måste ju få igång en bakterie-kultur i akvariet som klarar att bryta ner avfallsprodukter. Man kan vänta ett halvår, men systemet kommer ändå behöva tid på sig att anpassa sig när man väl sätter ner nya fiskar. Börja långsamt, börja försiktigt, börja med tåliga tåliga djur... men börja. Och mät mycket och ofta i början. Då kommer både systemet anpassa sig och akvaristen att lära sig.

Och att clowner skulle vara känsliga och sönderavlade överlag är ju direkt felaktigt... då handlar man på fel ställen. Normalt sett är en clown en tålig fisk och de odlade är än mer tåliga än de vildfångade. De allra minsta exemplaren kan vara känsliga, men så är det med alla fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OJ! Lugna dig Rickard, det kan gå fort utför oxå! Vänta ut algerna innan du gör någonting mer, du vet ju inte ens med säkerhet att allt fungerar ännu. Inbilla dig inte att det "bara är lite alger" dom kan förpesta allt och göra fin LS nästintill obrukbar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men krävs det inte lite skit i tanken för att bakteriefloran skall växa till? På redan inkörd sten får man väl betydligt mindre av den vara jmfrt redan inkörd? Många källor menar ju att det är därför man tillsätter black mollies, damsels etc.

På redan inkörd sten finns det mindre döda organismer. Ej inkörd sten har ett "die-off" på vägen från filipinerna till ditt vardagsrum, det slipper du med inkörd sten. Dock så har även inkörd sten fullt med liv på sig och tilsätter du ljus så finns det alger för dessa djur att leva på och föröka sig. Sen skiter även levande djur...

Men som sagt, ta det lugnt och håll koll på dina vattenvärden så ska det nog ordna sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker med att du flyttar om stenen för att det skall dö bakterier där cirkulationen blir mer eller mindre och börja växa mer på andra ställen i stenen. Så tar det en månad innan bakteriekulturen ställt in sig helt. Om man inte matar något eller det inte finns djur och alger på stenen som dör har man ingen mat för bakterierna så då händer inget.

Vanliga Clowner är bland de tåligaste fiskarna i ett glest befolkat kar. Det är inga problem att stoppa i andra fiskar sedan med tanke på aggresivitet och de är lätta att få att börja äta även om det är litet fisk i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, skall försöka coola ner mig vad gäller fler djur! (man är ju inte lite sugen, ja ni vet ju...) Tack för svaren så långt.

Hur lång tid kan det ta innan nitrit ev stiger?

Jag är som sagt också lite brydd över temperaturen som ligger på dryga 28 grader, är det många av er som skaffat kylning?

Angående krabban så är den himla ljusskygg, och därför ingen linslus, precis. Den är dock stenfärgad och helt nyrakad (hårig = bad news?).

Vet ni någon välsorterad butik i mellansverige som brukar ha sniglar, eremiter, sjöstjärnor osv (alltså aktuellt för mig lite i framtiden)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du varit till killen i Zakrisdal? Hammarö ligger väl i Karlstad om jag inte missminner mig. Om du åker mot bergvik och svänger in på Zakrisdals industriområde så hittar du Amazon Akvarium där inne i labyrinten. han brukar ha väldigt väldigt mycket roligt hemma, det mesta av allt udda inom både salt och sött. Dock är "butiken" i sunkigaste laget, men akvarierna verkar alltid vara väldigt bra skötta och alla djur ser alltid förvånansvärt friska ut, så jag tror att skenet bedrar en hel del.

Rekommenderar i alla fall ett besök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena cichlidae! Kul att börja med salt efter ciklider, låter bekant på nåt sätt......

Jodå, mina stackars clowner kommer från zakrisdal. Har även fått en del råd därifrån, och märker att alla goda idéer ibland blir lite motsägelsefulla och förvirrande.

Man får försöka plugga på allt som går, be om goda råd och även använda en del sunt förnuft, tror jag. Hoppas att allt flyter på för dig (i sakta mak).

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nåja, nu har jag ju inte börjat med salt ännu, men suget blir större och större. :) Fast cikliderna (och andra sötvattensfirrar) kommer jag aldrig att släppa. Ett saltkar vill jag har för att det är snyggt. Alla andra akvarier har jag för att dom är intressanta. :)

Men viu får se. Till Jul eller påsk hoppas jag att jag i alla fall har fått ihop det mesta av utrustningen sen får vi se hur det utvecklar sig. :) Jag tror inte att man ska ha bråttom i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du gott kan sätta igång "processen" med någon/några mindre tåliga fiskar för att få igång akvariet. Men precis som Dykaren säger så skall det gå långsamt till en början med mycket testande så att du vet hur ditt akvarium reagerar.

Jag fick en del sjukdom med mitt akvarium och fick mycket rekommendationer att börja om. Istället funderade jag på hur mycket jag trodde på min egen uppsättning av sten och teknisk utrustning. Det ledde till att jag väntade 3 veckor och sedan hade jag 2 nya leveranser totalt 29 fiskar.

Nu är det inte så många längre då jag har sålt en del och plockat ur men vad jag vill komma fram till är att du bör testa dig fram, långsamt, för att få en uppfattning om hur mycket du kan belasta ditt akvarium.

Det finns ingen här som kan säga att "ditt" akvarium behöver si och så utan det är högst individuellt för alla olika typer av akvarium och vilken utrustning de har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte med... och jag håller inte med igen.

Att bara vänta hjälper ju ingenting. Man måste ju få igång en bakterie-kultur i akvariet som klarar att bryta ner avfallsprodukter. Man kan vänta ett halvår, men systemet kommer ändå behöva tid på sig att anpassa sig när man väl sätter ner nya fiskar. Börja långsamt, börja försiktigt, börja med tåliga tåliga djur... men börja. Och mät mycket och ofta i början. Då kommer både systemet anpassa sig och akvaristen att lära sig.

Och att clowner skulle vara känsliga och sönderavlade överlag är ju direkt felaktigt... då handlar man på fel ställen. Normalt sett är en clown en tålig fisk och de odlade är än mer tåliga än de vildfångade. De allra minsta exemplaren kan vara känsliga, men så är det med alla fiskar.

Anledningen till att det finns en uppsjö av sönderavlade Clowner beror på att konsumenten vill ha billig fisk. Företagen tar då såklart in fisk som kan tillfredställa köparens plånbok. Vi vill helt enkelt inte betala för våra djur, då blir utbudet därefter! Min personliga åsikt om Clowner, är att ocellaris & Percula dör som flugor i ett icke inkört saltvattensakvarium!!! Jag är knappast den enda på forumet som fått erfara detta... Sen om man handlar på fel ställen är ju inte så enkelt att veta för någon som precis dragit igång ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två första månaderna bör det räcka med nitrat, nitrit, fosfat och pH. KH och calcium blir viktiga först nr du lägger in skaldjur och koraller. Just nu är det nitrifikationscyckel du är intresserad av och det har redan skrivits en massa i inläggen innan om det så det är bara luta dig tillbaks och hålla utkik efter nya spännande grejer som kan dyka upp här och var. Ha tålamod bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...