osby0479 Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Ett akvarium som är 80 högt går det att knäcka skivan ner till 65-70 utan att ta bort silikonen från det övriga, utan bara 10-15cm ner och skära silikonen så pass långt ner? Citera
Edward Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Hur tjock är glaset? Är det lite tunnare kanske det går, oftast vill man kunna lägga skivan mot en bordskant eller liknande när man knäcker den. Citera
osby0479 Postat 5 oktober 2013 Författare Postat 5 oktober 2013 Skulle ev uppskatta det till 15mm optiwhite, men tycker att det är för högt! Citera
Edward Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Det är tjockt, är nog inte lätt att knäcka en sådan skiva på plats. Jag hade nog istället satsat på att skära ner och limma om isåfall. Citera
DaTrucka Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Den blir nog svår att knäcka själv.Har knäckt 8mm glas själv, då var det lösa skivor så man kunde lägga dom plant och knäcka mot en bordskant, men hade nog inte vågat göra det på tjockare. Citera
osby0479 Postat 5 oktober 2013 Författare Postat 5 oktober 2013 Då finns risken att det måste limmas om då alltså, fick man något att fundera på Citera
turboadde Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Borde ju gå och lägga de ner och knäcka det mot en bordskant ändå och knäcka det på samma sätt som att skivan skulle vara lös. Antar att det är lite halvstort med så man kan luta sig in i det.Kan ju tilllägga att själv hade jag nog inte ens vågat mig på att knäcka så tjock skiva hehe. Men ser inte så stor skillnad på att knäcka den medans den sitter fast eller om den är lös bara man kan lägga den mot en kant att knäcka mot. Citera
osby0479 Postat 5 oktober 2013 Författare Postat 5 oktober 2013 Får kolla med glasmästare om han kanske kan skära det på något sätt!! Citera
stigigemla Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 15 mm brukar man inte skära för hand utan anlita vattenskärning. Men då måste karet demonteras först. Citera
Guest Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Vattenskära skulle jag göra finns bra prylar för detta utan att skära mer men det är billigare att köpa nytt kar en att köpa en. Om du ej kan låna hyra. Finns en lösning till diamant trissa och skära glas med en övervägande risk för pankaka Citera
Edward Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 ett annat sätt är ju att använda en dremel med diamant kapskiva, men då behöver du antagligen ett tålamod som är utom denna värld. Citera
osby0479 Postat 5 oktober 2013 Författare Postat 5 oktober 2013 Har pratat med glasmästare och det måste demonteras innan dom kan göra något kanske liks bra att köpa nytt, eller bygga in och bara ha vatten upp till 65-70cm så ser man ju inte vart vatten nivån går!Tycker att 80 är lite väl högt med tanke på belysningen.... Citera
Guest Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 80cm är surt för armhålan med:P men höga kar är snyggt Citera
Akvarielagret Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Det går att kapa 15cm men det blir inte snyggt ... min glasmästare vet inte att trissan bara klarar .....12mm .... så låt han jobba på Citera
Guest Postat 5 oktober 2013 Postat 5 oktober 2013 Det finns ju olika trissor. kanske inte så vanliga i hobbyn. När jag jobbade på stenförädlingen hade vi slipband som sågade igenom 2x2M men det tar en jäkla tid och den skulle med lätt het klara ett akvarium den den rör sid så otroligt sakta. MEn vet i fn hur smidigt det är. Känns som det är mer jobb en va det är värt? Citera
Ted Camenius Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Men skärs inte glaset på ena sidan och knäcks åt andra? Då är det väl omöjligt att göra i vilket fall. Går ju inte att komma åt att skära innifrån hörnen om karet är ihoplimmat. Eller tänker jag helt fel? Citera
Andreas N Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Du har helt rätt. Men osby visste inte om detta i första frågan. Jag skulle därav påstå att det inte ens skulle gått göra detta med 6 mm glas eller 5mm.... Citera
ted64 Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Du har helt rätt. Men osby visste inte om detta i första frågan. Jag skulle därav påstå att det inte ens skulle gått göra detta med 6 mm glas eller 5mm....teoretiskt skulle de gå om man skar gavlarna först o sen långsidorna..... men tvivlar på att det går med 15mm glas Citera
Andreas N Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Jo fast i första frågan gällde det om det gick att skära när det var limmat. Citera
ted64 Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Jo fast i första frågan gällde det om det gick att skära när det var limmat.det går när det e limmat har själv skurit ner en gavel på ett kar, men inte roligt alls men det va bara 4 eller 5mm glas Citera
Guest Postat 7 oktober 2013 Postat 7 oktober 2013 Med trissor går det. Men då sågar man av glaset ett snitt på utsidan sedan på insidan. Men det blir ofta inte rock n roll så att säga. Jag har själv gjort det flera ggr. Men det vanliga är att man knäcker glas. Men 15mm är lite väl kraftigt för att knäcka. Så glasmästare här hemma kapar med vatten om man kommer ner med tjockare glas. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.