Gå till innehåll

Kalkblandning


NIKE

Rekommenderade inlägg

Hej

Ganska ny på det här med saltvatten o har köpt mig ett beg 310 L

Har försökt läsa o förstå det här med kalken så jag blir lite fundersam när jag kollar igen om mina delar till karet

Killen innan mig har bara haft en spann med kalksten i o en nivåvakt i sumpen ( det är ett komplett Tunze system) så när det har fyllt på i sumpen så har det bara dragit med sig kalkvattnet.

Hur fasiken ska man veta hur mycket kalksten det ska vara i spannen ?????????????

Eller ska man kasta det o köpa ngt vettigt ( vet att de flesta som svarar kommer o välja detta alternativet :) )

MJen det hade vart kul o testa om man kan få till en vettig blandning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nike

Hade de stått kalkvatten i din text hade man antagligen kunnat gett dej en ungefärlig beskrivning av hur du skulle gå till väga. Jag tycker du ska lämna de där kalktstens tricket åt historian och börja blaanda kalkvatten istället närmare beskrivning på hur du ska bära dej åt hittar du tex på marinakvariets kemihandbok http://www.marinakvariet.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=54

finns säkert också här på forumet beskrivningar om hur du ska göra. Roligt att du kommit igång. hoppas tipsen hjälpte nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det smartaste du kan göra är att köpa en modern bok om hur man startar med saltvatten utan en massa problem.

Sämre, men ändå en god hjälp är artiklarna på SALTVATTENSGUIDEN.

Vill du lägga ner riktigt mycket pengar så läs inte utan starta bara. När problemen kommer så får du hjälp att lösa dem här på forumet. Oftast genom att köpa en massa grejor som du hade sluppit hälften av om du hade läst på innan så du inte fått problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon bok du kan rekomendera som är av lite nyare årgång????

Skrev att jag gärna testar "spannen " som jag har men det verkar du döma ut totalt. varför??? man måste väll kunna mäta sig till en vettig blandning??

Det smartaste du kan göra är att köpa en modern bok om hur man startar med saltvatten utan en massa problem.

Sämre, men ändå en god hjälp är artiklarna på SALTVATTENSGUIDEN.

Vill du lägga ner riktigt mycket pengar så läs inte utan starta bara. När problemen kommer så får du hjälp att lösa dem här på forumet. Oftast genom att köpa en massa grejor som du hade sluppit hälften av om du hade läst på innan så du inte fått problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har jag skaffat mig o läst en hel del

Korallrevsakvariet del 1 är litet gammal men beskriver moderna metoder.

Är på svenska men litet väl akademisk i texten. + att den använder 250 sidor ungefär för det som tar 70 sidor i Reef secrets. Bildmaterialet är mycket sämre också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...