Gå till innehåll

Tips om pump


kaptenen

Rekommenderade inlägg

:smiley20: Lätt att blanda ihop =) Jag tror också att den är lagom för dig. Har just fått hem en sådan själv och den är lite på gränsen till för klen för mitt 500L, så den blir nog perfekt i detta kar. Speciellt med ställbar ström.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med apaptern kan man strypa elen ned till 12 v (från 24 v), så med speed setting 3 kommer du hamna kring ca 2000 L/h. Dvs ganska svagt. WP25 ger som max 8000 L/h med 24v i läge S1 (Speed 1, dvs 100%). S2 är 75% och S3 är 50%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt, powerheads är hopplösa för det mesta och därav har man gått ifrån dom.

10ggr volymen i timmen är en regel som brukar stämma för powerheads om man fördelar det på ett vettigt sätt(brukar dock inte bli speciellt bra).

Vad skall du ha i burken?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill köra med en vanlig cirkulationspump brukar det vara bra att koppla den till ett strilrör istället liknande som brukar vara med ytterfilter. Altså ett rör med massa små hål i. Det borde gå koppla en powerhead till ett sådant med så kan du dra ett rör längs hela bakrutan tex och borra hål längs med hela vägen. Då kommer du få ett flöde som går över nästan hela burken. Har testat det i ett sötvattensakvarium och där kunde jag uppnå ett väldigt kraftigt flöde(där 10,000 liter i timmen). Fortfarande lugnt i vattnet men ändå hela volymen i rörelse. Väldigt nöjd med det resultatet. Borde gå bra att applicera på ett revkar med, har inte orkat själv dessvärre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill köra med en vanlig cirkulationspump brukar det vara bra att koppla den till ett strilrör istället liknande som brukar vara med ytterfilter. Altså ett rör med massa små hål i. Det borde gå koppla en powerhead till ett sådant med så kan du dra ett rör längs hela bakrutan tex och borra hål längs med hela vägen. Då kommer du få ett flöde som går över nästan hela burken. Har testat det i ett sötvattensakvarium och där kunde jag uppnå ett väldigt kraftigt flöde(där 10,000 liter i timmen). Fortfarande lugnt i vattnet men ändå hela volymen i rörelse. Väldigt nöjd med det resultatet. Borde gå bra att applicera på ett revkar med, har inte orkat själv dessvärre.

Jo ja har kört det tidigare i flera akvarier, främst sötvatten då, och nu när du nämner det så har jag en hel bunt med sådana rör hemma, frågan är bara om de passar, för från tidgare pumpar jag applicerat dem på så har jag kommit fram till att de har lite underliga mått. Ska testa. Det kanske inte blir så snyggt, men det är inte det viktigaste i det här lilla karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...