GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Har ett mÀrkligt fenomen pÄ min optiwite ruta .

Den har blivit grÄaktig pÄ insidan . Har testat alla möjliga saker men fÄr en bort den grÄa nyansen

NÄgon annan som har fÄtt det sÄ ocksÄ eller vad det kan bero pÄ .

Karet Àr lite mer Àn ett Är gammalt och det blir bara vÀrre och vÀrre tycker jag

Postat

KÀnns nÀstan dom om det Àr nÄgot fel pÄ rutan .

Men vad det kan bero pÄ vette fan .

KÀnns ju minder kul att behöva byta ruta efter ca 1, 5 Är

Postat

Jag har sett detta fenomen pÄ Korallrevet i södertÀlje, ett kar har denhÀr typen av fel i kortÀndan och det verkar inte finnas nÄgon rimlig förklaring till detta.

Vet inte om det bidrar med nÄt annat Àn att du inte Àr helt ensam om det hela...

//NiXoN

Postat
KÀnns nÀstan dom om det Àr nÄgot fel pÄ rutan .

Men vad det kan bero pÄ vette fan .

KÀnns ju minder kul att behöva byta ruta efter ca 1, 5 Är

Drygt som fanken om det nu skulle vara ett produktions fel.. FrÄgan Àr vad som egentligen kan gÄ fel.. NÀsta tanke Àr ju om det har pÄverkat hÄllfastheten i glaset..

Med vÀnlig hÀlsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

Kan inget om kemisk sammansÀttning pÄ optiwhite men kristall kan fÄ nÄt som heter glasröta. Det Àr nÄt med att blyet i glaset löser ut i glaset och gör det mjölkigt. Syns ibland pÄ Àldre glas. Vet inte om det har nÄt med detta att göra. Förmodligen helt annan kemisk sammansÀttning pÄ modernt glas

Postat

Bara knalla dit och kika av nÄgon garanti bor finnas reklamationen Àr enligt lag 3Är vid fabrikfel

Kan vara vÀrt och kolla av. Tror inte det Àr en hinna pÄ glaset utan hela glaset. Har med sÀtt det pÄ Àldre kÄkar men opti vill jag inte spekulera i

Postat

Aldrig hört talas om detta... :smiley3: DÀremot kan jag flika in att mitt 15 mm tjocka OW-kar har nÄgra fÄ vÀldigt smÄ bubblor i glaset pÄ 4-5 stÀllen, varav ett ocksÄ har kringliggande "skevhet" i glaset. Man mÄste vara ca minst 20 cm frÄn för att ens se det, men det finns dÀr. Vet inte om det Àr vanligare med bubblor i glas med lÄg jÀrnhalt som detta, eller om det Àr slumpen. Men ngn slags dimmighet som rent av motverkar syftet med OW har jag aldrig hört om innan. Verkar ju helt ironiskt illa.

Postat

I mitt stora ser jag inget sÄdant och det Àr drygt 7 Är. Det Àr Optiwhite frÄn Pilkington.

I mina andra kar har jag Schott diamantglas som Àr lite klarare.

Men i inget kar har jag dimma pÄ insidan.

Jag misstÀnker att Atropos har en mindre kalkutfÀllning pÄ insidan av glaset. Vad brukar du hÄlla för vÀrden pÄ vattnet? Ca, kH och Mg?

Gammaldags kristallglas innehöll en hel del bly vilket Àr förbjudet i dag.

Optiwhite och diamantglas Àr vanligt floatglas men man har valt ut rÄvaror med lÀgre jÀrnhalt. De kallas ju ocksÄ "Low Iron".

Jag har nu limmat 22 kar med Diamantglas och har glas stÄende till 4 till men jag har inte sett en bubbla i en enda skiva.

Jag tror Pilkingtons Optiwhite har samma kvalitet sÄ jag undrar verkligen vad det Àr för fabrik som tillverkar glas med bubblor och ojÀmnheter i dag.

Jag skulle direkt reklamera om jag fick en enda bubbla i ett glas som skall vara pÄ framsidan av ett akvarium.

Postat

Om det Àr laminatglas kan det beroende pÄ hur rutorna ligger o en dÄlig silicontÀtning, dÄ kan fukt trÀnga in mellan glasen ..... ett vanligt fenomen pÄ bussfönster.

Postat
Om det Àr laminatglas kan det beroende pÄ hur rutorna ligger o en dÄlig silicontÀtning, dÄ kan fukt trÀnga in mellan glasen ..... ett vanligt fenomen pÄ bussfönster.

Inte nÄgot laminat.. Opti 12mm

Med vÀnlig hÀlsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

Mitt kar Ă€r frĂ„n mr Christer ovan. Är jĂ€ttenöjd med klarheten och storleken etc, men ska man vara superkritisk sĂ„ Ă€r det som sagt 4-5 mikrobubblor i frontglaset. Det Ă€r ej laminat. Det Ă€r 15 mm OptiWhite...

vad gÀller Àmnet sÄ hade jag ocksÄ gissat pÄ kalk, men som sagt.. det borde ju gÄ bort med rakblad dÄ.

Postat
Hej Micke

Vad sÀger sÀljaren av akvariet ?

Vet ej ;) ska köra in till honom nÀr jag har vÀgarna förbi . SÄ jÀkla mÀrkligt detta fenomenet

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...