Gå till innehåll

mitt vatten analys av vattenverket


salta wille

Rekommenderade inlägg

Du har ca 4,5 i KH (95/21) och du har 34 ppm kalcium redan från början. Du bör använda normalsalt ("fisk salt") - alltså inte med förhöjda kalciumvärden om du använder kranvatten. Ditt koppar ligger på 0,05 ppm och det kan vara lite högt - har du haft problem med räkor och snäckor så kan det härröra från detta. Du bör bara använda kallvatten när du blandar salt om du kör kranvatten. Det här är nog ett gränsfall faktiskt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopparhalten är direkt giftig för somliga koraller. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2104096 Den ligger nära dödlig dos för Dafnier i sötvatten.

Du får räkna med att vissa arter av snäckor och räkor dör.

Jag skulle definitivt köra osmos. En billig osmos kostar bara 500:- och då slipper du leta saltsorter utan alla vanliga revsalt går bra.

Du är säker på att det är rätt vatten i testen? Provplats Grebo, affären. Jag trodde du bor i Linköping.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för informationen!

Jag bor faktiskt i Grebo, så står det i min signatur Linköping/Grebo. Linköping är min postadress. Grebo ligger drygt 2 mil sydöst linköping!

Vad för filter finns det som man kan sätta på kranen?

Har en snäcka och en eremitkrabba som lever och korallerna lever oxå. Jag brukar använda osmosvatten, men på sista tiden använde jag kranvatten. Ska återgå till osmos.

Mina två bubbeltip är nästan försvunna, de är bara i enkronas tillstånd. kan det bero på kopparn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopparen är troligtvis från dina egna ledningar i huset (och det är ingen alarmerande hög halt för människor). Har du nya rör eller varmvattenberedare? Nitrathalten på 1,4 mg/l är inget problem - idag strävar de flesta mot ca 5 ppm nitrat i vattnet. aktivt kol tar tyvärr inte koppar i någon större utsträckning

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina kopparrör har funnits i huset sen det byggdes 1979! Varmvattenberedaren för dricksvatten är av rostfritt stål.

Mätningen är på inkommande vatten till huset ungefär 1,5 km bort. Gjorde en test med API´s Coppertest och testade vanligt vatten från kranen. Det syntes knappt märkbart en gul nyans i provröret. Sedan samma test med osmosvatten och då var det "glasklart" vilket betyder att det var i princip nära noll kopparhalt i vattnet.

Så nu blir det osmosvatten igen i karet. Förhoppningsvis vaknar mina bt till liv igen!

post-2871-14468931177263_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om man tycker att 5 mg/l är lagom - vilket ju inte alla gör - så är 1.4 i kranvattnet inte ointressant. Säg att man nu råkat få upp halten till 10 mg/l och vill göra ett vattenbyte för att komma ner till 5. Utan nitrat i bytesvattnet så får man ju då byta 50 % så är man i mål. Med 1.4 mg/l i bytesvattnet får man i stället byta 58 %. Skillnaden är kanske inte dramatisk men visst har det sin betydelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...