Olle Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Kör mycke med levande Blå musslor nu till min Chelmon. Provade att stoppa i en utan å paja skalet och den lever på efter 2 dygn nu. E det någon fara å ha Blåmusslor i våra burkar??Den öppnar sej till och från Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Säkert ingen fara, men eftersom du har långt högre temperatur än de brukar befinna sig i (under en längre period) så kommer de nog inte att bli särskilt långlivade. Men de filtrerar ju vattnet under tiden de lever. Se till att plocka ur dem ifall du märker att de är på väg att dö. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 18 oktober 2013 Författare Dela Postat 18 oktober 2013 Säkert ingen fara, men eftersom du har långt högre temperatur än de brukar befinna sig i (under en längre period) så kommer de nog inte att bli särskilt långlivade. Men de filtrerar ju vattnet under tiden de lever. Se till att plocka ur dem ifall du märker att de är på väg att dö.Kanon Jimmy. Då ska jag hålla koll på den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 du olle..jag vill meddela att det är en tidsfråga innan jag kan mäta mig med dig..men rätt var det är så ramlar polletten ner..ett tips så länge,..lek inte med maten! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chum Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Kan också svara på detta.. Musslan kommer med största sannolikhet att dö inom några dygn. Jag har provat samma sak, men kommit fram till att de förmodligen inte klarar värmen. Dessa musslor lever i våra nordliga kalla hav och inte runt tropikerna. Lite synd, då de som sagt är nyttodjur =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 18 oktober 2013 Dela Postat 18 oktober 2013 Jag vill redigera förgående..jag är djupt imponerad av olles kar ,skämtade till det lite..men såg/förstod/hörde att det kunde missförstås..det var menat som en komplimang men inte lätt att veta,,ber om ursäkt för det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 19 oktober 2013 Dela Postat 19 oktober 2013 Olle - Morot som bor utanför Lysekil har ofta blåmusslor i sina kar utan problem - kontakta honomMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chum Postat 19 oktober 2013 Dela Postat 19 oktober 2013 Sådana man köper i livsmedelsbutiken? Ok då var mitt antagande inte nödvändigtvis sant då... Trodde det var värmen som spökade. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 19 oktober 2013 Dela Postat 19 oktober 2013 Han plockar den direkt utanför där han bor - han behöver inte gå till någon butik precis MVH lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 19 oktober 2013 Dela Postat 19 oktober 2013 Jag har en blåmussla hos mig. Har haft den länge. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 26 oktober 2013 Dela Postat 26 oktober 2013 Jag har en blåmussla hos mig. Har haft den länge.Det är ju rätt så coolt faktiskt..den kan filtrera 5 liter vatten per timme..svensk sommar kan ju ha sydliga temp ibland..hur länge har du haft blåmussla i ditt kar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
EmilPersson1983 Postat 13 juni 2014 Dela Postat 13 juni 2014 Jag har också ett par blåmusslor. Dom är inne på 2a året i min burk Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Pedersen Postat 13 juni 2014 Dela Postat 13 juni 2014 Jag har också ett par blåmusslor. Dom är inne på 2a året i min burk Skickat från min GT-N7100 via TapatalkVad matar du med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
EmilPersson1983 Postat 13 juni 2014 Dela Postat 13 juni 2014 Oj bra fråga. Jag blandar bland 4 sorter pellets 5 sorter flingor frysr artemia och ibland någon räka kan kolla lite närmre vad de är när jag kommer hem ikvällSkickat från min GT-N7100 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Pedersen Postat 13 juni 2014 Dela Postat 13 juni 2014 Oj bra fråga. Jag blandar bland 4 sorter pellets 5 sorter flingor frysr artemia och ibland någon räka kan kolla lite närmre vad de är när jag kommer hem ikvällSkickat från min GT-N7100 via TapatalkDe är väl filtrerare, hur får de i sig så stort foder? Nåja, huvudsaken är att det rullar på och att de lever! Har en blåmussla och ett ostron från västkusten i ett av mina akvarier för att testa, vore kul om det gick väl. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 13 juni 2014 Dela Postat 13 juni 2014 De är väl filtrerare, hur får de i sig så stort foder? Nåja, huvudsaken är att det rullar på och att de lever! Har en blåmussla och ett ostron från västkusten i ett av mina akvarier för att testa, vore kul om det gick väl.Frågan var ställd så det kunde uppfattas som "vad matar du med i akvariet, oavsett mottagare", inte "vad matar du dina musslor med", antagligen därav du fick svaret som det blev skrivet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
EmilPersson1983 Postat 13 juni 2014 Dela Postat 13 juni 2014 Matar inte musslorna så utan dom lever på av vad som finns i burken. Starta som ett test för att se hur länge dom kunde överleva i karerSkickat från min GT-N7100 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.