Gå till innehåll

Lila Montipora - brun?


Chum

Rekommenderade inlägg

Den lila flakmontin är helt klart den svåraste att få att färga ut, när jag hade den så var den oftast brun med lila-bruna polyper. Några gånger gnistrade den till och fick en fantastisk lila färg, men det var för sällan för att jag skulle behålla den... Det här var väl dess normalstatus... Ganska trist brun med ett litet lila skimmer:

attachment.php?attachmentid=39810&d=1258232276

Längst bak i denna:

attachment.php?attachmentid=48429&d=1283718617

Har tyvärr aldrig tagit en bild de fåtal gånger den verkligen hade färg..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, ja era är verkligen mer lila än min iaf. Det konstigaste av allt är att min bit var brun redan från påsen medan fraggen från samma moderkorall inte var det? Kanske är kalium som är fel. Hur mäter och doserar man det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, ja era är verkligen mer lila än min iaf. Det konstigaste av allt är att min bit var brun redan från påsen medan fraggen från samma moderkorall inte var det? Kanske är kalium som är fel. Hur mäter och doserar man det?

Kalium/Potassium test finns av tex Salifert. Finns olika flaskor med Kalium, eller man kan köpa rent Kaliumsulfat och blanda själv :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts kalium(potassium) test upplever jag som tydligt och pålitligt. Det blir ett ordentligt färgomslag när man mäter. När jag försökt dosera upp kalium så händer inget i början för att sedan övergå till en mycket svag höjning. Jag använde då FM EasyK och i början doserade jag enligt anvisning för att sen övergå till en kraftig ökning av dosen. Slutade med att jag efter någon månad haft i hela flaskan och fortfarande hade mkt lågt kalium. Gjorde ett stort vattenbyte med ett salt med bra värden. Nu mäter jag mg,kh,ca och K när jag köper nytt salt. Man lär sig av sina misstag...

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kalium höjde jag från 340 till 400 med ca 10/dag enligt tråden här på forumet att höja det mha seltin. Jag har inte märkt några negativa effekter men å andra sidan var min lila och växte bra trots kaliumbrist.

Jod har jag även för mig påverkar den färgen. Jodbrist är relativt vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt en väldans massa konstruktiv input från er andra - stort tack! Så, för att vara på säkra sidan så borde jag alltså mäta och dosera inte bara kalium också, men även jod och järn? Finns det ingen doseringsprodukt som innehåller alla dessa? Dosera Ca och Mg verkar vara meningslöst numera sedan jag började med Tropic Marin Bio-actif salt iaf, så det är ju skönt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...