Gå till innehåll

Lila Montipora - brun?


Chum

Rekommenderade inlägg

Jo jag vet att det finns liknande trådar. Men utan att gå in på stora utsvävningar om vattenvärden så... kan man säga rent krasst att om en Montipora Capricornis som skall se ut som bild 1, istället ser ut som bild 2 - beror det uteslutande på för höga näringsvärden i vattnet? Har jag förstått det rätt om det gäller genomgående för SPS och i synnerhet färgstarka sådana som Montipora? Jag har två mindre flak av "lila" montisar som båda är olika toner av brunt men en svag touch av lila. Jag har också två mindre flak av röd samt grön och de har betydligt bättre färger - speciellt den gröna. Är just lila monti en svårare och mer krävande sort?

post-6800-14468931219342_thumb.jpg

post-6800-14468931219471_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha... Jag kör med Maxspect Razor 160 watt, 10 000K. Forumkompisen som jag fick ena flaket av, var brunt hos honom också, trots att han har Maxspects kraftigare doningar (Mazarra tror jag de heter?) samt ett vansinnigt påkostat system för korrekta vattenvärden (kalkreaktor, zeovit, balling, kol och skummare modell Nasa, etc). Så det jag är mest nyfiken på är om det finns ngt underlag för att just lila är svårare än andra montisar. Din röd(orange) färgar bra hos dig säger du... för mig är den näst bäst, medan den gröna är ganska mustigt grön. Speciellt mot kvällen när blåljuset ökar. De "lila" flaken har dock inte ett spår av flouricerande färger så i blåljus är de nästan svarta? Ngn som har lila flak hemma som kan kommentera? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig var den lila mycket svårare. Det slutade med att jag tog ut den för det var bara uppe vid vattenytan den var något så när. Och då såg jag den nästan bara från undersidan.

När jag tittar på den röda saknar jag tiden när det var mer fosfat i vattnet. Men i 455nm ljus lyser den i djuprött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så knepigt... jag som trodde att alla SPS ville ha lågt fosfat för att färga ut. Läste ngt nyss på RC om att Montipora också är känsligt för variationer i Kh. Karbonat 8.0 påstods där vara bäst för montisar. Jag ligger ganska precis där. Hm.. lila råkar vara min favoritfärg så det vore ju synd om det ska vara extra svårt att få till lämpligt vatten för denna. När jag gjode scapen så hade jag en rad lila sådana i tanke på vänster revpelare :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näring och mängden samt typen av ljus kan spela in...

Min reagerar på fosfat men då får det vara rätt mycket, den är nog en av dom sista acro/monti sorterna som blir brun hos mig.

När jag haft den under för lite ljus eller gulare ljus så får den inte samma skarpa färg.

Ytterligare två saker som påverkar montin i färg och tillväxt är kalium och nitrat, dåliga värden hämmar både färg o tillväxt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstruktiva tips, tackar =)

Jo de såldes till mig som "lila" iaf och jag litar på forumkillarna jag fick dem av. Tycker bara det är så konstigt att den gröna och den röda funkar så pass bra, men inte den lila... men det kanske är för lite med 160w LED i 10k då... kanske borde fläska på med en par 54w T5 i 14-20k också...? Ni som har lila monti, vad har ni för belysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som några andra att det kanske har med din belysnings våglängder att göra. Den du köpte av mig såg ut som den översta bilden när jag tog ur den ur karet och tror inte dina värden har gjort den brun samma dag som du fick den eftersom du verkar ha skapliga värden.

Jag tycker aldrig den har varit så krävande då den alltid varit lila fast många andra koraller sett ut som skit.

Jag kör min under pacific sun 2x150W 16K programmet.

Du får gå hem till någon med lila monti och kolla om din blir lila under hans belysning med hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant indeed! Perfekt med input från både säljaren och köpare av samma flak. Då är det onekligen en belysniingsfråga, vilket i sig iofs gör mig besviken. Har hellre "fel" på en korall än "fel" på hela belysningen. Kan det vara att jag har 10k istället för 16k-varianten, eller är det PAR (styrkan/watt) som inte räcker till? =/ Känns ju sådär om man måste byta ramp. Det är ju som Dahlgrens bild jag vill ha det. Vad har du för belysning Dahlgren?? Ser ditt flak floricerande ut i moonlight?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm 85w? Ja då kan det ju inte vara mina 160 w som spökar? Och om det är svårt att få det blått med ditt chip så lär du knappast ha så hög Kelvin heller? Detta var märkligt... =/ Jag kanske har för lite nitrat, som Nixon var inne på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WOW, den ser helt fantastisk ut Manne =)

förvisso 85w på 120l. Blåljus är svårt eftersom ledarna sitter så tätt att RB dioderna hettar upp fosforn i ledarna bredvid som då avger ljus. Om jag förstått det rätt.

Men hur länge har du haft den, en montipora brunar väl inte ut över en natt?

Som du, några dagar... Köpte den nog samma dag som dig, när turbo var i Sthlm :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag har också ett lila flak från turboadde och det är lila. Det har ju iof bara varit i baljan några dagar.

[ATTACH=CONFIG]104544[/ATTACH]

inte den bästa bilden för att återge färg kanske, men lila är den.

Nu har jag haft min bit, som är fraggsyster (från samma moderkorall) som denna, i en par veckor... Men min är fortfarande brun - inte lila? Ska mäta mina värden igen i morgon kväll... Ljuset lär knappast vara problemet, då min milka är lila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...