alexochingencarina Postat 23 oktober 2013 Dela Postat 23 oktober 2013 Sitter och skissar på en sump till ett akvarium på ca 360 liter. Är i planeringsfasen så ingen är skrivet i sten. Därför tänkte jag höra lite vad ni tycker om min Beta skiss.Det är ju så hemsk mycket man vill få plats med på en liten yta. Första frågan är väll om den rent praktiskt skulle fungera? Sen kanske den blir i flera delar. Men det är min grundtanke. Någonting viktigt jag missat kanske?Vore kul med lite idéer, kritik osv. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas84 Postat 23 oktober 2013 Dela Postat 23 oktober 2013 Tycker det ser bra ut även om jag sänkt alla bafflar för att få lite nödutrymme om något skulle hända. Smidigt med fack för ballingen, hade dock varit lite paranoid att det skulle läcka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 23 oktober 2013 Dela Postat 23 oktober 2013 vart tänkte du ha skummaren och eventuell teknik? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 23 oktober 2013 Dela Postat 23 oktober 2013 Hur skall sumpen stå? Om det är inne i en möbel så kan det bli jobbigt att komma åt facket för vattenbyte med nytt vatten, om det inte är i framkant. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 23 oktober 2013 Författare Dela Postat 23 oktober 2013 vart tänkte du ha skummaren och eventuell teknik?Efter andra glasskivan från vänster kommer skummaren och ev annan teknik. Retur efter bubbelfällan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zigmund Postat 23 oktober 2013 Dela Postat 23 oktober 2013 Karantän skulle jag inte våga ha så nära ,läckage eller fisk skvätter över vatten och man har kopparmedicin + jobbigt att göra rent efter du använt den ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 23 oktober 2013 Författare Dela Postat 23 oktober 2013 Hur skall sumpen stå? Om det är inne i en möbel så kan det bli jobbigt att komma åt facket för vattenbyte med nytt vatten, om det inte är i framkant.Jo det har du rätt i. Problemet om jag vänder på den är ju att det då blir svårt att nå karantän och/eller fraggkar. Men visst har du en poäng.Karantän skulle jag inte våga ha så nära ,läckage eller fisk skvätter över vatten och man har kopparmedicin + jobbigt att göra rent efter du använt den !Det hade jag ju inte tänkt på. Tack! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edlund Postat 23 oktober 2013 Dela Postat 23 oktober 2013 Hur stor skall sumpen vara ?! Om den e 200 liter + så är det nog lungt annars blir det nog väldigt trångt. Har en 160 litare som jag får plats med uv filter,zeoreaktor,skummare och universalreaktor Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 24 oktober 2013 Dela Postat 24 oktober 2013 Hmm mycket fack är det. Det viktigaste som jag tycker är att få konstant nivå för skummaren. Och ballingfacken vet i tusan. Om jag ser till hur stor sumpen är så borde akvariet bli runt 600-1000 liter och då kanske det är ide att köra kalkreaktor. Dunkar till ballingen fungerar bra också. Och bubbelfällorna vet jag inte om de är nödvändiga. Och angående karantän, så brukar väl saker hända när den nya fisken kommer i kontakt med invånarna i akvariet, När fisken går för sig själv brukar det inte hända så mycket. Jag skulle koppla ihop fragg-delen med den sk. karantänen. Då kan fisken vänja sig vid den nya miljön och du kan mata upp den. Om det går illa kan du lätt plocka upp fisken om den dör. Hur har du tänkt det med färskvattnet? Ska du köra med magnetventil och dra fram ett vattenrör? En 25 litersdunk fungerar annars. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.