Gå till innehåll

Sitter och skissar på en sump...


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

Sitter och skissar på en sump till ett akvarium på ca 360 liter. Är i planeringsfasen så ingen är skrivet i sten. Därför tänkte jag höra lite vad ni tycker om min Beta skiss.

Det är ju så hemsk mycket man vill få plats med på en liten yta.

Sumtill360.jpg~original

Första frågan är väll om den rent praktiskt skulle fungera? Sen kanske den blir i flera delar. Men det är min grundtanke. Någonting viktigt jag missat kanske?

Vore kul med lite idéer, kritik osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skall sumpen stå? Om det är inne i en möbel så kan det bli jobbigt att komma åt facket för vattenbyte med nytt vatten, om det inte är i framkant.

Jo det har du rätt i. Problemet om jag vänder på den är ju att det då blir svårt att nå karantän och/eller fraggkar. Men visst har du en poäng.

Karantän skulle jag inte våga ha så nära ,läckage eller fisk skvätter över vatten och man har kopparmedicin + jobbigt att göra rent efter du använt den !

Det hade jag ju inte tänkt på. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm mycket fack är det. Det viktigaste som jag tycker är att få konstant nivå för skummaren. Och ballingfacken vet i tusan. Om jag ser till hur stor sumpen är så borde akvariet bli runt 600-1000 liter och då kanske det är ide att köra kalkreaktor. Dunkar till ballingen fungerar bra också. Och bubbelfällorna vet jag inte om de är nödvändiga. Och angående karantän, så brukar väl saker hända när den nya fisken kommer i kontakt med invånarna i akvariet, När fisken går för sig själv brukar det inte hända så mycket. Jag skulle koppla ihop fragg-delen med den sk. karantänen. Då kan fisken vänja sig vid den nya miljön och du kan mata upp den. Om det går illa kan du lätt plocka upp fisken om den dör. Hur har du tänkt det med färskvattnet? Ska du köra med magnetventil och dra fram ett vattenrör? En 25 litersdunk fungerar annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...