Gå till innehåll

Fiskfällor?


Chum

Rekommenderade inlägg

Jag planerar att skaffa karantänkar (pga detta), men om det ska vara ngn vits med det så måste jag få ur mina 6 fiskar ur karet (för medicinering och/eller hyposalinitet) och jag tänker INTE riva revet en gng till (som jag gjorde pga detta)... Därför söker jag nu efter lämplig fiskfälla. Blev rekommenderad Aqua Medic av Akvarielagret. Men finns det fler alternativ och isf vilka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redan etablerat? Du menar etablerat i akvariet, eller de som redan etablerat en infektion? Som du kan se i bland annat denna tråd så går det inte att 100% bota fisk från vita prick på annat sätt än med hypersalinitet och (ej reväsker) kopparbaserad medicin, samt at tämma akvariet på fisk i minst 8 veckor. För att göra detta så måste jag fånga dem, och ta ur dem till karantän...

De kommer bli stressade och kanske dör ngn av dem av detta. Men om jag inget gör så kommer jag alltid ha parasiten i mitt kar =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAg har testat just den fällan och den har funkat skitbra. Hade kunnat fånga alla fiskar om jag velat. Alla har varit inne i den. Min räka däremot vill inte gå in sen jag fångade honom förra gången och tappade ner den i karet. Låt fällan ligga i akvariet även när du inte använder den så att fiskarna vänjer sig vid den. Har du en kraftig algmagnet kan du dessutom sätta fast den med den ifall du tar ur bottenskivan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gosh, alla är så trevliga här. Lånar ut saker till höger o vänster :nöjd: den ser väldigt liten ut på bilden dock? Tänker dels för att fånga större fiskar men också att fiskarna kanske blir fegare när det är trånga utrymmen? Hur som helst, måste skaffa karantänkar först så detta är än så länge på planeringsstadiet. Men tusen tack för erbjudandet så länge. Uppskattas mkt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gosh, alla är så trevliga här. Lånar ut saker till höger o vänster :nöjd: den ser väldigt liten ut på bilden dock? Tänker dels för att fånga större fiskar men också att fiskarna kanske blir fegare när det är trånga utrymmen? Hur som helst, måste skaffa karantänkar först så detta är än så länge på planeringsstadiet. Men tusen tack för erbjudandet så länge. Uppskattas mkt =)

Bara hör av dig :)

Använt den en gång och det tog 2min så fick jag upp min hepatus på ca 10cm

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte plast o snabblim på biltema och sedan tog ett 25mm plaströr och limade dit på fällan så kan utfodra när den står i akvariet .. 300x150x150 .

gorde fallluckan i plast men fick limma dit en glas bit för få bättre tyngd..

har man tillgång till bra byggsåg med plast klinga e det lätt o snabbt gort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...