Gå till innehåll

Kör ni skummare 24/7?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag har haft lite problem med en del koraller. Speciellt okänslig koraller som mjukisar, lps:er och montiporor.

Jag kör min AquaC EV-180 skummare 24 timmar om dygnet och vill bara höra hur många det är som istället varierar tiden ni kör skummaren? Läste nyss en artikel om att överskumma sitt akvarium så att man skummar ut sånt som korallerna vill komma åt. Skulle vara intressant att höra från folk som kör sin skummare med intervaller istället för att ha den igång hela tiden och de resultat de har sätt.

Jag har t.ex aldrig haft nitrat bildas i mitt kar förutom vid uppstarten. Jag får tillsätta salpeter för att få upp nitraten till nivåer som lpser och mjukisar gillar så jag tänkte att det kanske har att göra med att min skummare är för bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite samma problem tror jag, jag har bra skumning samt alu remover som ligger i innerfilter.

Jag tänkte att man skulle test olika åtgärder för att se om det blir nån skillnad.

Man skulle ju helt sonika kunna stänga av skummaren en vecka, eller sluta med alu remover, och se vad som händer.

Alternativt skulle man kunna mata lite mer, både frysmat och korallföda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite samma problem tror jag, jag har bra skumning samt alu remover som ligger i innerfilter.

Jag tänkte att man skulle test olika åtgärder för att se om det blir nån skillnad.

Man skulle ju helt sonika kunna stänga av skummaren en vecka, eller sluta med alu remover, och se vad som händer.

Alternativt skulle man kunna mata lite mer, både frysmat och korallföda.

Jag kör också alu remover så då har vi det gemensamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade liten artikel om att det är rapporterat problem med alu remover som släpper lite aluminium till vattnet och det gillar inte vissa koraller, sarco i detta fallet. Jag har en grön japan sarco som varit utan polyper i ett halvår nu, börjar tro att det inte har med skinnömsning att göra :)

http://www.advancedaquarist.com/2013/3/corals

"Some hobbyists have also reported that the use of phosphate-removing products that contain aluminum can have strongly adverse effects on a variety of soft corals, including toadstools. Apparently some phosphate removers release aluminum into the water, and if concentrations get too high, specimens may retract their polyps and shrivel up. So, if such a product is used and a previously healthy-looking toadstool starts to look bad, this might be the reason. Take a look at Holmes-Farley (2003) for more on this."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade liten artikel om att det är rapporterat problem med alu remover som släpper lite aluminium till vattnet och det gillar inte vissa koraller, sarco i detta fallet. Jag har en grön japan sarco som varit utan polyper i ett halvår nu, börjar tro att det inte har med skinnömsning att göra :)

http://www.advancedaquarist.com/2013/3/corals

"Some hobbyists have also reported that the use of phosphate-removing products that contain aluminum can have strongly adverse effects on a variety of soft corals, including toadstools. Apparently some phosphate removers release aluminum into the water, and if concentrations get too high, specimens may retract their polyps and shrivel up. So, if such a product is used and a previously healthy-looking toadstool starts to look bad, this might be the reason. Take a look at Holmes-Farley (2003) for more on this."

Hej kan detta vara ett allternativ nyss kommit ut på marknaden?

Detta är inte samma sak som Alluminiumbaserat/Järnbaserat och heter PO4x4

deta består av pelletsformade plastpolymerer och går till och med att återgenerera med ett speciellt salt

Bioted hadde inte det inne men skulle kolla upp det.

Går utmätkt att ha i Ankeldamstrumpa 2 pak 49:- på Ålens som har välldigt små maskor för dessa pellerts är välldigt små

så de inte rinner ut.Strumpan har bra genomsläpp/flöde.

Jag har detta Akvarie https://www.saltvattensguiden.se/foru...fMAX-105-liter

och dom är plaserade i översta delen i sumpen med tun skumgummi under för att underlätta flödet.

I nästa sumpkammare under har jag koll på samma sätt.

Det jag märkt på de 5 dagarna jag kört med detta är att skrapa glasrutan från alger har sjunkit drastiskt och vattnet är välldigt klart.

Nu har det gått mer än 10 dagar och det är såååå lite alger.

Inget Alu eller Järnsläpp i vattnet.

:wooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyss vet jag inte om det har kommit, då jag köpte min påse för rätt länge sen nu, men det har funkat som vanlig järnbaserad remover för mig och körde det i en vanlig nylonstrympa för akvariebruk.

http://www.drakfisken.se/fosfat/1515-po4x4-phosphate-remover.html

Okej där ser man det finns alldeles för mycket att köpa he he.

Hur tycker du att det funkar ?

Jo inlägget från mig var ju att detta inte är Järn eller Alu remover med tanke på känsliga koraller

:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det risk att alu remover påverkar lps och montiporor också? Har just en toadstool som ser risig ut men inte för att den har brist på polyp extension men snarare för att dess "kropp" kollapsat på botten likt en skitkorv. Den visar alltså fortfarande polyper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker icke stänga av min skummare nu när jag skaffat en...aldrig!Jag tänker hellre aldrig i livet sluta att använda osmos..samt nu när jag fått klart för mig att det räcker med levande sten som filter så tänker jag aldrig mer ha ett biologiskt filter...att jag fått diverse mer problem bryr jag mig inte om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker icke stänga av min skummare nu när jag skaffat en...aldrig!Jag tänker hellre aldrig i livet sluta att använda osmos..samt nu när jag fått klart för mig att det räcker med levande sten som filter så tänker jag aldrig mer ha ett biologiskt filter...att jag fått diverse mer problem bryr jag mig inte om!

Gilla:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja det tål iallafall att tänkas på... själv kommer jag aldrig stänga av den på mitt kommande större kar och jag tänker såhär... vill få ut så mycket skit som möjligt, de nyttiga grejjerna som försvinner ersätts vid vattenbyten och spårämnen kommer också från korallkrosset i kalkreaktorn.

Men sedan också för att ha en god syretillförsel i vatten för fiskar och koraller, särskilt då på natten.

Så tänker jag just nu men om en månad så kanske det dyker upp nånting nytt som är värt att kika lite extra på.

De gjorde en fortsättning på den artikeln http://www.advancedaquarist.com/2010/1/aafeature

mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack för förtsättningen av artikeln. Tycker att det är mycket intressant att läsa artiklarna. I mitt akvarium är skummaren en viktig komponent.

Tycker dock att man kan se på tekniken ur olika perspektiv. Ett perspektiv är borttagande av oönskade/önskade ämnen. Ett annat perspektiv är sekundära fördelar

som t.ex. gasutbyte.

När jag började med saltvattensakvarium förlitade jag mig mycket på tekniken med att skumma bort oönskade ämnen och antog att effektiviteten var

hög. Använde en luftpumpsdriven skummare av modell sander (hör och häpna) :-) Använde då också mycket levande sten som jag då ansåg fungerade som "filter".

Idag använder jag tunze nano skummare, ca 5 kg levande sten, en tunze turbelle nanostream och maxspector razor led 16.000 kelvin. Har slutat med att mata

bakterier med kolkälla. Tillsätter phytoplankton och kalkvatten. Belastningen på systemet är också låg. Matar mina 2 st clownfiskar rikligt 2 ggr/dag. Har 1 putsarräka,

3 st eremiter, 7 st turbosniglar, 2 kolonier xenia korall, 8 st kenyaträd, 1 st euphylia, 2 st sarcophyton m.m. Akvariets volym är ca 120 liter. Byter ca 20 liter

vatten varannan månad. Observera att syftet med uppräkningen av teknik och djur endast är att eventuella läsare ska få en rimlig chans att bedöma mitt inlägg, tycker

det blir rimligare då :-)

Bakslagen än så länge. Förlorat (senare vunnet) krig mot cyano (vapenvila just nu). Provade det mesta men fick till slut använda ett preparat. En förlorad salarias som jag köpte trots

frånvaro av alger (dumt av mig), trodde att ersättningsfodret 4 st varianter, skulle få den att överleva.

Men som sagt ovan...huvudskälet till att jag inte kör skummaren dygnet runt är att ljudnivån stör lillgrabben. Att skummaren nu körs 00:00 - 12.00 har också med gasutbyte och

tillsättandet av kalkvattnet att göra. Kunde jag, så skulle jag använda skummaren dygnet runt för den är som sagt ett hjälpmedel, som så mycke annan teknik, för att

upprätthålla någorlunda stabila vattenvärden och därmed goda levnadsbetinglser för våra djur.

Mvh / Ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...