dahlgren Postat 25 oktober 2013 Dela Postat 25 oktober 2013 Har säkert hundratals av detta i främst min bubbelfälla, men hittade även ett gäng i min streamer när jag rengjorde den. Verkar alltså gilla högt flöde och lite ljus. Är det sjöpungar, hittar inget som matchar på reeflex. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nille83 Postat 25 oktober 2013 Dela Postat 25 oktober 2013 Har precis samma i mitt kar. De sitter i mina streamers och även i skummaren Jag har inte en aning om vad det är. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 25 oktober 2013 Dela Postat 25 oktober 2013 Du kan vara en sjöpung! Ne men skämt osido. Jag blev tillsagd att jag hade sjöpungar och dem såg ut så här: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 25 oktober 2013 Dela Postat 25 oktober 2013 Inlägg 1: Sjöpungar. Inlägg 3: Det kan tänkas vara sjöpungar. Men det kan vara någon annan sorts salp också eller kanske en svampdjurskoloni. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 26 oktober 2013 Dela Postat 26 oktober 2013 [h=3]Sycon sp en svamp, väldigt lik i alla fall![/h] Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 26 oktober 2013 Dela Postat 26 oktober 2013 Jag har för mig att de kallas kiselsvamp i Fosså/Nielsen bok 1, första inlägget alltså. Får kolla när jag kommer åt boken. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 26 oktober 2013 Dela Postat 26 oktober 2013 Kalksvamp alla gånger, nån Sycon art precis som Lotta säger..Sjöpungar är ofta lätta att känna igen genom att de har en mantel med två öppningar (den större mer centrala är insug och mindre på sidan är utblåset) men ibland kan de leva i täta kolonier och se mer ut som en sammansatt matta av hål. Läs gärna på mer om sjöpungar/tunikater, extremt fascinerande djur Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dahlgren Postat 27 oktober 2013 Författare Dela Postat 27 oktober 2013 Sycon är väldigt lik! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 oktober 2013 Dela Postat 27 oktober 2013 Ja det är lätt att se om de har två öppningar. Jag använde i och för sig ett förstoringsglas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.