Gå till innehåll

I vilken ordning ska jag sätta i fisken?


bjomat

Rekommenderade inlägg

Hej

I min nya burk på ca 600L har jag nu 1st paracanthurus hepatus och 1st zebrasoma flavescens som gått tillsammans nu i en vecka utan bekymmer.

De fiskar jag tänkt mig är:

Centropyge loricula x1

Acanthurus leucosternon x1

Acanthurus japonicus x1

Zebrasoma xanthurum x1

Pseudanthias squamipinnis x8

I vilken ordning är vettigt att sätta i dom?

(UV samt ozon finns att tillgå)

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

I min nya burk på ca 600L har jag nu 1st paracanthurus hepatus och 1st zebrasoma flavescens som gått tillsammans nu i en vecka utan bekymmer.

De fiskar jag tänkt mig är:

Centropyge loricula x1

Acanthurus leucosternon x1

Acanthurus japonicus x1

Zebrasoma xanthurum x1

Pseudanthias squamipinnis x8

I vilken ordning är vettigt att sätta i dom?

(UV samt ozon finns att tillgå)

Med vänlig hälsning, Björn

hmmm. är du verkligen säker på alla dessa kirurger? Om du verkligen vill testa detta så ska du släppa i alla samtidigt förutom anthias som du kan stoppa i senare. Släpper du i en i taget så kommer det att bli väsen. Men jag tycker att du ska ta bort minst två kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Henric, alla på samma gång. Om du släpper i dem en och en så måste hierarkin göras om vid varje tillfälle och sådant tar bara energi och ställer till problem. Undantaget är antagligen lorucula, den konkurrerar inte med någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har en stor kärlek till kirurger och skulle även på sikt vilja ha en acanthurus achilles... :) Jag får nog tänka om lite efter de tre vise männens kommentarer. Tar nog bort en kirurg - förmodligen acanthurus leucosternon och ser hur det går. Tack för "tänket" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla samtidigt är det vettigaste alternativet, dock skulle jag inte göra det om du inte redan har en del levande i karet då du riskerar att chocka karet och starta en ny nitrifikationscirel i.o.m att den nuvarande inte klarar av "bio-loaden".

Är det så att du inte har möjlighet att stoppa i alla kirurger på samma gång, börja med den dyraste, och se till att sätta i mindre stora varje gång du väljer att utöka kirurgbiståndet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har doris ,segelfens kirurg ,scopas .japonicus + mbd barnet ( vitbröstad kirurg namn vitis ) ..vitis tycker inte om japonicus och har 3 gr varit häktad i fiskfällan för lungna ner sig ..

Vitis gick bra med alla men när köpte japonicus så blev det problem..men när vitis var häktad så funkade japonicus mycket bra med resten..

vitis fick bo lite obekvämt tills japonicus instalerat sig i akvariet så nu verkar det gå bra..

Men det e nog olika för alla men jag bygde egen fiskfälla innan satte i sista kirurgena så skulle kunna fånga o säja fall det blev problem.. ( skit fall behöva riva hela akvariet för få ut 1 fisk!!!!)

Byggde min med foderrör så kan ha den i akvariet och använda som utfodringsställe när den är i akvariet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...